Kiukaisten Laihian, Köylypolven suvuista

Started by Mailis Eerola-Evans on Friday, May 7, 2021
5/7/2021 at 2:05 AM

Parina viime viikkoina olen keskittynyt päivittämään näiden profiilien varhaisvaiheita. Mahdollisuuden siihen tarjoaa se melko runsas lähdeaineisto, mikä heistä on julkaistu, tarkoitan henki- ja tuomiokirjoja, joihin mm. liittyvät SAY, Genoksessa julkaistut tutkimukset, keskustelut Suku Forumissa jne. Paljon on profiileissa käytetty myös kopioita valmiista sukututkimuksista, joiden lähdeaineisto valitettavan usein on melko vajavaista. Viime aikoina olen huomannut myös MH matchien lisäykset Lähteet-lehdellä.

Olen törmännyt useisiin epäjohdonmukaisuuksiin ja selviin virheisiin, joista olen viestittänyt profiilien ylläpitäjille. Paria asiallista vastausta lukuunottamatta vastine on ollut vaitonaista. Mielestäni ylläpitäjyyteen liittyy jonkinlainen vastuu profiilin oikeutukseen, kiinnostus tämän profiilin osalta olla mukana rakentamassa tätä Geni-puuta. Kysymys on viime kädessä siitä, voiko tähän Geni-puuhun luottaa. Tämän puun kasvattaminen ei voi perustua pelkkiin olettamuksiin tai kopiointeihin, lähdekritiikki on olennainen osa historiantutkimusta, jossa sukututkimus muodostaa osan.

Jotta asia ei pelkisty vain sukututkijan roolin pohdiskeluun, liitän mukaan muutaman epäjohdonmukaisuuden mahdollisen suuremman kiukaislaisista suvuista kiinnostuneen joukon pohdittavaksi.

- @Saara Matintytär Knuutila
Oliko Saara todella lähtöisin Loimaan Joenperän Isotalosta?
- @Agnes Marcusdotter Knuutila
Oliko Mikko Knuutilalla Agnes vaimona ennen Britaa, joka kuoli leskenä?
- @Jaakko Vähätalo
Lähde, patronymi?
- @Matti Markunpoika Tuumi
Riitta Jaakontytär Askola oli Mikon vaimo, oliko hän myös veljen Matin vaimo?
- @Jacobus Mathiae Wenne
Oliko Jacobus Niilo Niilonpojan isä? Patronymi ja lähteet vahvasti epäilevät. Tämä on vakavasti harkittava puun katkaisun takia.
- @Valpuri Pentintytär Vähätalo
Olivatko Erkin vaimot Anna ja Valpuri sisaruksia?
- @Margareta Mattsdotter Laihia
Kenen tytär Margareta todella oli?
- @Maisa Matintytär Laihia
Liittynee edelliseen, ei minkäänlaista lähdettä. Matti Tuomaanpojalla on tämän hetkisen tietämyksen mukaan kolme tytärtä; Valpuri, Liisa ja Riitta.

Yhteistyöterveisin

Create a free account or login to participate in this discussion