Moaliman sepän henkilöllisyys

Started by Private User on Sunday, October 10, 2021
Problem with this page?

Participants:

Showing all 10 posts
Private User
10/10/2021 at 4:15 AM

Hei,
onko kellään faktatietoa siitä, kuka oli Konginkankaalla 1800-luvun loppupuolella syntynyt "MOALIMAN SEPPÄ" alias Oskari Liimatainen? Hän oli ollut kuokkavieraana isoäitini Bertan ja isoisäni Selim Kauton häissä ja tunnustanut Bertta Kauton (o.s. Stolt) omaksi tyttärekseen. Oskari oli tiettävästi perheetön mies joka eleli tekemällä sepän töitä Konginkankaan ja Sumiaisten isoissa taloissa, Sumiaisissa mm. Jänislahdessa, Matilassa ja Sorvalassa.

Oskari eleli viimeiset elinvuotensa Sorvalassa , jossa hän kuoli 1930-luvun loppupuolella. Hautausmaalta ei ymmärrettävästi löydy kiveä, koska kyseessä oli perheetön ihminen.

Aika ankaran salapoliisityön jälkeen olen taipuvainen väittämään, että Oskari sai syntyessään nimen

Johan Oskar Kaapronpoika Liimatainen,

häneen on viitattu Genissä osoitteessa

https://www.geni.com/family-tree/index/6000000173727993058

ja hän on syntynyt Konginkankaan Kalaniemessä 20.8.1868. Vanhemmat olivat Gabriel Juhonpoika Liimatainen, s. 24.9.1836 Viitasaari ja Brita Sofia Matintytär Pasanen, s. 6.5.1834 Viitasaari. Mutta oliko kyseessä juuri sama Oskari? Haluaisin täydentävää tietoa ja mielellään tiedon Oskarin kuolinpäivästä

Terveisin
Erkki Antero Kautto
Todennäköisesti Oskarin tyttären-pojan-poika

Private User
10/10/2021 at 7:10 AM

Hei.

Onko sama henkilö kuin tämä näissä?

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2121250?term=...

Tässä kuollut Seppä Oskari Juhonpoika Liimatainen 1.8.1939. Syntynyt kylläkin 6.3.1879:

Tilastollisen päätoimiston tilastoarkisto (KA) - Luettelot kuolleista 1939-1939 (K03Ab:61, Vaasan lääni: Munsala - Töysä), jakso 157: Sumiainen; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=83584250 / Viitattu 10.10.2021

t. Pauliina

10/10/2021 at 12:13 PM

Laitoin kyselysi Konginkankaan historiaa ja kuvia-facebookiin. Uskon, että saat sieltä kautta pian vastauksen.

Helena Ojanen

Private User
10/11/2021 at 1:07 AM

Kiitokset, Helena ja Pauliina. Pauliinan löytämä kuolinilmoitus on mitä ilmeisimmin kyseiseen henkilöön liittyvä tieto. Eräs nyt jo manan majoilla oleva sukulainen muisteli Oskarin kuolleen "ihan Talvisodan alla" mutta ei muistanut tarkkaa ajankohtaa.

Oskarin käden jälki näkyy Sumiaisten kirkkomaalla, sillä hän on takonut kirkkomaan portit. Yksi portti on valitettavasti törkeä väärennös. Käykääpä tutkimassa, mikä se niistä on.

Erkki Kautto

10/11/2021 at 10:01 AM

Oletko lukenut alueen kyläkirjoja tai esim. Perinnealbumi kirjoja? Niistä saattaisi löytää hyvällä onnella jotain.

10/11/2021 at 10:43 AM

Erkki Antero, Konginkankaan historiaa ja kuvia-facebookissa on sinulle sukututkijan tietoa Oskar Liimataisesta. Jos annat sähköpostisi, niin voin sitä kautta lähettää ne ellet pääse lukemaan niitä facebookista

Helena Ojanen.

Private User
10/12/2021 at 2:06 AM

Kiitos, Helena!

Uskon, että Oskarin arvoitus on ratkennut. Pauliinan antama vinkki oli ilmeisen oikea, tämä Oskari löytyy Viitasaaren kirkonkirjoista ja näppärä sisarenpoikani oli onkinut Kansallisarkistosta kuolinasiakirjan.

Minun sähköpostiosoite on erkki.kautto@aanekoski.fi . Nimi on aika yleinen Äänekoskella, mutta vain minä olen kaupungin elätti. Olen ihan amatööripohjalta koettanut hahmottaa mainiota sukuani ja sitä kautta Sumiaisten asukkaita, joten tietoa voi vaihtaa ja kysellä, eri asia on osaanko minä auttaa.

Terveisin
Erkki Kautto

10/12/2021 at 8:31 AM

Oikein hyvä kun asia selvisi.

Äänekoskelainen olen.

Terv. Helena

Private User
10/12/2021 at 9:56 PM

Helena, sinänsä en panisi pahakseni jos jaksaisit heittää minun sähköpostiin sen erään sukututkijan jutun, joka kertoo Oskarista. Senhän voisi sitten vaikkapa upottaa Oskarin profiiliin.

Erkki Kautto

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion