Etsin sukulaisia Mäntyharjun suunnalta (Mattila, Hölttä, Pippuri..)

Started by Private User on Sunday, October 10, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 25 posts
Private User
10/10/2021 at 7:06 AM

Hei Olen aloittelija tässä sukututkimuksessa.
Äitini isä Pauli Johannes Mattila on syntynyt 1922 Mäntyharjulla. Emme tiedä juuri mitään hänen puolen suvusta ja olisi kiva tietää jos äidille löytyy vaikka pikkuserkkuja ja saada tietoa isovanhempien elämästä. Paulilla ei kai ole sisaruksia, mutta siitäkään ei ole täyttä varmuutta.
Olen menossa kansallisarkistoon jos sitä kautta löytyisi jotain. My heritagella dna testi tehty, mutta sitä kautta en oikein ole löytänyt ketään.
Paulin vanhemmat ovat Otto Mattila 1890-1948 ja Hilda Maria Mattila os. Hölttä 1902-1939. Ovat olleet Uukuniemellä ja Sortavalassa. Otto on ollut jääkärinä saksassa. Oton vanhemmat ovat Hilma Pippuri ja isän nimestä minulla ei nyt ole täyttä selvyyttä onko Johannes vai Johan ja kutsuttu Juho ja onko sukunimi alunperin Mattila vai Mattinen. Hildan vanhemmat ovat August ja Maria Hölttä (os. Nironen?).

Onko kellekään tuttuja? :D

10/10/2021 at 7:51 AM

Minna Hirvonen

Yksi neuvo, Mikkelin rekisteristä voi saada paremmin tietoa, varsinkin Kannaksen suvuista.

Marja-Leena Töyrylä

10/10/2021 at 8:20 AM

Pippureita on myös Hirvensalmella, kuten Hölttiä ja Nirosia. Hölttiä myös Pertunmaalla, löytyvät osin myös Hartolasta.

10/10/2021 at 8:49 AM

Hei
Mäntyharjun seurakunnan syntyneiden luettelosta löytyy
4.5.1890 syntynyt Otto Johan,
isä lois Johan Mattila, äiti Hilma Pippuri. Olivat kirjoilla Mäntyharjun Toivolan kylässä talo 14.
Lapsen kummit Johan Pippuri ja Vendla Andersson.

12.6.1902 syntyy Hilda Maria, vanhemmat räätäli August Hölttä, Maria Nironen Mäntyharju Saviniemen kylässä talo 5.

SSHY:n erittäin maltillisesti hinnoitellulla jäsenmaksulla pääset verkossa näihin uudempiin aineistoihin käsiksi. Veikkaan, että sukulaisten jäljittäminen rippikirjoista osoittautuu antoisaksi. Käy katsomassa sukuhistoria.fi.

Ja kun vähän kauemmas pääset esivanhemmissa, todennäköisesti päädyt samanlaiseen mäntyharjulaissukujen verkostoon kuin itselleni kävi :)

T. Tuulia

10/10/2021 at 9:19 AM

Hei! Mäntyharjun syntyneistä löysin Hilda Maria Mättilan Os. Hölttä, synt. 12.06.1902 Saviniemi nro 3, kastettu 03.07.1902
Vanhemmat: Räätäli August Fabian Hölttä ja Maria Josefina Nironen.
Kummit: August Puuska ja Iida Maria Rekola.

Mäntyharju syntyneet 1890-1902 (MKO67-89 I C:10) Sivu 1045 1902 ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9469... / Viitattu 10.10.2021

Mäntyharjun rippikirjasta 1890-1899 löysin August Fabian Höltän synt. 30.01.1869,
Maria Josefina Annantytär Nirosen synt. 04.07.1868, kastettu 19.07.1868 Saviniemi 4.

Mäntyharju rippikirja 1890-1899 (MKO175-189 I Aa:37) Sivu 1282 Saviniemi 3 ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7933... / Viitattu 10.10.2021

Marian syntymä: Mäntyharju syntyneet 1856-1875 (TK1073-1074 I C:8) 1868 ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2817... / Viitattu 10.10.2021

Private User
10/10/2021 at 9:35 AM

Kiitos vastauksista ja neuvoista :)
Hirvensalmella ilmeisesti on asunut Hildan sisko Saima, kun löysimme hänen lähettämän kirjeen. Olisi hienoa löytää joku elossa oleva suht läheinen sukulainen kun äitini ei heistä tiedä mitään, muistaa kerran lapsena käyneensä Mäntyharjulla isänsä kanssa jollain naisella kylässä. Ja mikä on Oton ja Hildan tarina muutenkin. Karjala-tietokannasta löysin jotain tietoa. Muuten sukuni on lähtöisin aika paljon täältä Jämsä-Kuhmoinen alueelta.

10/10/2021 at 9:56 AM

Hei Minna, isoäitini edesmennyt puoliso "pappamme" oli Hölttä. Syntynyt Mäntyharjulla ja kotipaikka sijaitsi Mäntyharjun Rannanmaalla. Löytyy Genistä:

Tuomo Arvi Sakari Hölttä

10/10/2021 at 10:00 AM

Ainakin täällä Hirvensalmella on fb ryhmä josta voi kysellä myös esi-isiään ja onko sukutaustaa.

Private User
10/10/2021 at 10:07 AM

Voi jotain sukua olla tuomo Arvi Sakari Hölttä, mutta ei ehkä ihan läheistä.

Tuo Hirvensalmen fb ryhmä onkin hyvä, voisiko se olla tuo Hirvensalmi ennen-kuvin ja kertomuksin?

10/10/2021 at 10:20 AM

Kyllä, juuri se ryhmä

10/10/2021 at 11:33 AM

Sitä mukaa, kun löydätte tietoa, niin rakennattehan tietoja myös Geniin? Jos ei profiileja löydy ennestään niin kannattaa aloittaa uuden sukupuun oksan rakentaminen.

10/10/2021 at 11:53 AM

Hei,
Tallennan puolison sukua Hölttä geniin. Mattilaa löytyy omasta suvusta. Mäntyharju,Joutsa,Hartola,Pertunmaa.
Laita yhteistyöpyyntö ja/tai viestiä profiilini kautta.

10/10/2021 at 12:11 PM

Huomasin, että Googlen kautta löytyy useita Mäntyharjun Hölttien profiileita, useita irrallisia "profiili-nippuja", oksia. Jos jollakulla on aikaa ja mielenkiintoa niin niitä voisi tutkia, rakentaa ja yhdistellä. Uskon, että Mäntyharjun Höltät ovat jollakin tavalla sukua toisilleen.

Private User
10/10/2021 at 10:58 PM

Mulla on sukunimissä sekä Hölttä että Nironen (Niroin) ja Mattilaakin löytyy. Sukujuuret sekä Mäntyharjulla että Hirvensalmella mutta oma puu on MH puolella. Seuraan kyllä mielenkiinnolla löytyykö meiltä yhteisiä esi-vanhempia :-)

Private User
10/10/2021 at 10:59 PM

ja Pippureitakin löytyy :-D

10/10/2021 at 11:06 PM

Hei kaikki te joiden puu on muualla. Tehkää muutaman sukupolven päähän itsellenne puuta geniin niin pääsette isoon puuhun aika äkkiä kiinni.
Liittykää myös Suomi ja Karjala projektiin, jota kautta yhdistyminen nopeutuu.
Profiilien ei tarvitse elossa olevien osalta sisältää tietoja eikä nimiä joku tunniste vaan.
Ja heti kun tuonne 1800 luvulle asti joku profiili yltää tulee aika varmasti osumia jo oleviin profiileihin.

Private User
10/10/2021 at 11:46 PM

Mä koitan tänään saada sukupuuta tehtyä täällä. En oo kauheen kauaa ja paljon tätä geniä käyttänyt ja nyt vasta tietokoneella, niin on vähän helpompaa kuin puhelimella.

Susan, mulla on my heritagella osuma 106cm, suurin segmentti33,3 joka on kai sinun hallinnoimassa sukupuussa (yksityinen P.... born O...)

Private User
10/10/2021 at 11:54 PM

Joo, mulla on sen verran puuta täällä genissä että polkuja löytyy muihin puihin. Vertailen puita monesti ja genistä on paljon apua mutta sitten taas genissä on paljon virheellistä tietoa ja mm. keksittyjä sukunimiä (paikan nimiä), joita en halua omaan puuhun MH puolella kopioida.
Kaiken tarkistan aina kirkonkirjoista että tiedot täsmää. Ikinä ei kannata luottaa pelkästään jonkun toisen lisäämään tietoon. Onneksi täällä genissä on ruvettu laittamaan linkkejä lähdetietoihin niin tietää että niihin tietoihin voi luottaa. Itse laitan aina kuvakaappauksen löytämästäni tiedosta (pienen palan esim. syntymäajasta) että tiedän itse tutkineeni jo henkilön ja sitten ne millä ei ole kuvaa on vielä tutkimatta. Kannattaa aina tehdä joku merkintä itselle että tietää mitä on tutkinut ja mitä ei koska puu "räjähtää" käsiin jossain vaiheessa jos ei pidä mitään kirjaa. Lisäksi en tutki ikinä sukuun naineita vaan ainoastaan oman "verilinjan" sukulaiset. Sukuun naineethan eivät ole varsinaisesti minulle mitään sukua mutta heidän lapsensa ovat

10/11/2021 at 12:13 AM

Hei,
Tässä vielä avuksi linkki ohjeisiin jotka kannattaa kahlata läpi.

https://www.geni.com/projects/Ohjeet-Suomi-ja-Karjala/44865

Private User
10/11/2021 at 1:12 AM

Minulta löytyy ainakin Matti Hölttä 1700-luvun puolelta ja hänellä oli lapset Anna Isokuorttin kanssa: Matti Matinpoika Hölttä; Reetta Hölttä; Juho Matinpoika Hölttä; Antti Hölttä; Anna Matintytär Hölttä; ja Tuomas Matinpoika Hölttä. Noissa tiedoissa on kyllä jotain väärin, koska Matti ja Reetta ovat syntyneet 1720-alussa ja Matin pitäisi olla syntynyt 1709, eli aika nuori isä... Näitä yrittänyt tässä nyt selvitellä, että missä vuosiluvut heittää.

Kannattaa lainata Favorin, Martti: Mäntyharjun historia kirja kirjastosta.

Private User
10/12/2021 at 10:38 AM

Jostain tuttu oli Hölttä-nimi, mutta ei nyt ollutkaan sen lähempää kuin isoisoisoäidin sisko(puolen) mies :D Molemmat siskokset olivat aviottomia, joten tuli pengottua tuota haaraa vähän pitempään ja nimi jäi mieleen. Mäntyharjulla kuitenkin hekin.

Private User
10/12/2021 at 11:29 PM

Niinhän siinä kävi että geni löysi meidän yhteisen esi-isän Matts Mattsson Pippuri :-) Sieltä valuu suoraan Mattiloihin ja Haajasiin ja Minna on mun 8. serkku :-)

Private User
10/12/2021 at 11:38 PM

Helena, mula on samat juuret, Hölttä mennyt naimisiin ja syntyneet Haajaset. Matts Hölttä s1688 on mun suora esivanhempi 10 sukupolvea.
Mattsillä oli myös poika Matts joka oli syntynyt n1722 mun tiedoissa mutta en ole ehtinyt kirkonkirjoista vielä tarkistaa. Mun esi-isä Chriester Råpa meni naimisiin Margeta Höltän s1724 kanssa eli sun Reetta ilmeisesti.
Mun tiedoissa olis että Matts Hölttä 1688-1742 ja Anna (os Kuortti) 1697-1790 mutta tosiaan varmistamatta noi vuosiluvut
No nyt eksy vähän aiheesta kun Mattiloista kysyttiin mutta genin mukaan tosiaan Matts Mattsson Pippuri (Matti Matinpoika) on se haara mistä Minnan Mattilat on jälkipolvia

Private User
10/12/2021 at 11:41 PM

Mäntyharjulla oli noita vanhempia sukuja kai Råpa, Hölttä, Häkkänen mistä sitten on lähtenyt haaroja näihin nyky-nimiin ja kaikki käsittääkseni paikkojen mukaan syntyneitä sukunimiä alunperin kuten munkin esi-vanhemmat Haajanen Hajalan tilalta. Häckäin Häckälän tilalta, Hölttä Höltään tilalta. ent. Toivola 7 muuttui Lahnaniemi 7 eli sellaisiakin muutoksia voi löytyä

Private User
10/12/2021 at 11:49 PM

äh. Mä en ole avannut kirkonkirjoja viime maaliskuun jälkeen kun 3kk oli nenä kiinni ruudussa yhden Hahl-haaran kanssa. Nyt taas rupesi kiinnostamaan ja sen tietää taas että kohta huomaa että on uusi vuosi vietetty :-P

Showing all 25 posts

Create a free account or login to participate in this discussion