Peder Andersen - Feil i folketellingen

Начал Terje Andreassen вчера
Возникла проблема на этой странице?

Участники:

Упомянутые профили:

Показаны все сообщения (7)
вчера в 7:50 до полудня

'''FT1801:''' Her står Peder Andersen oppnevnt som konens, altså Ingeborg Andersdatters far. Den åpenbare logiske brist er at hvis så var tilfelle, så ville Ingeborg i stedet hatt etternavnet Pedersdatter. Jeg tipper at dette i stedet er Mannens far, altså faren til Anders Pedersen, ektemannen til Ingeborg.

вчера в 2:22 после полудня

Transkriberingen er korrekt, venstre side Kalsnes: https://media.digitalarkivet.no/view/58486/21 derimot er jeg enig med deg at Peder Andersen ikke kan være andre enn Ander Pedersen sin far forutsatt at navnet hans er skrevet riktig i tellingen.

Private User
Сегодня в 11:13 до полудня

Er dere sikker på at det står konens far, det kan like godt stå mannens far, for så pass uklart er det skrevet.

Private User
Сегодня в 11:18 до полудня

Har også ved flere anledninger sett at sønnene i huset har farens fornavn + sen til etternavn, mens jentene hadde farens opprinnelige etternavn.

Сегодня в 1:18 после полудня

Runar, det står tydelig Konens Fader. Hvis du ser på Anders Pedersen selv så ser du hvordan en stor M ser ut. Stor forskjell fra den store K'en i Konens.

Jeg har også sett at jentene brukte farens opprinnelige etternavn, men da er du gjerne 100 år senere i tid og ikke i 1801.

Når jeg nå ser ser grundig etter så står der skrevet "Ingeborg Andersens" på Hustruen til Anders Pedersen, og der er tydelig spor etter en "d" den første s'en i Andersens, hvilket betyr at der først er blitt skrevet "Andersd.", så har skriveren funnet ut at hun ikke var en datter av en Anders, men en datter av Peder Andersen, og i stedet for å kludre "Pedersd." over "Andersd." så alt blir uleselig, så har han omgjort d'en til en "e og føyd til "ns" slik at navnet blir "Andersens", altså en genitiv s som viser at hun er en datter av en "Andersen". Det er nå min teori.

Private User
Сегодня в 4:17 после полудня

Remi, du har sikkert rett i din beskrivelse. Da gjenstår det å finne rett far til Ingeborg Andersdatter.

Private User
Сегодня в 4:51 после полудня

Ser i Hadsel bygdebok som kom ut i 2016, der har de ikke funnet navnene på foreldrene til Ingeborg Andersdatter.

Показаны все сообщения (7)

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении