‘Bonaparte’ als toevoeging aan naam voorouder.

Начала Drs Mieke Wibina Hofland сегодня
Сегодня в 7:56 до полудня

Bij mijn betovergrootvader Pieter Hofland (1807-1875) is de naam Bonaparte toegevoegd.
Hij zou de bastaardzoon zijn van Louis Bonaparte, koning van Holland en broer van Napoleon Bonaparte. In stambomen uit verschillende landen: Frankrijk; Italië; Polen en Noorwegen onder andere wordt mijn betovergrootvader Pieter Hofland ook als zodanig opgevoerd.
Tot nu toe heb ik hiervoor geen enkel op schrift staand bewijs gevonden. Van de broer van mijn betovergrootvader - Johannes Hofland (1785-1858) - weet ik dat hij bij de Nationale Garde in Amsterdam heeft gediend en eventueel in het leger van Napoleon in Silezie heeft gevochten. Het logboek van zijn regiment is echter verloren gegaan dus m.b.t. Silezie ook geen bewijs.
Zolang ik geen schriftelijke bewijzen heb gevonden, ga ik ervanuit dat de toevoeging ‘Bonaparte’ aan de naam van mijn betovergrootvader wellicht te maken heeft met zijn broer die in dienst is geweest bij Napoleon. Iets anders kan ik er niet van maken. Ook al omdat ik heel weinig weet over de moeder van mijn betovergrootvader, Jannetje Banks (1765-1813). Wel weet ik dat mijn betovergrootvader op 6-jarige leeftijd onder armoedige omstandigheden wees is geworden en afhankelijk werd van liefdadigheid.

Mvg
Mieke Wibina Hofland
26-01-1947

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении