Marie Dortea Kristine Hansen (Mikalsdatter) - Far til Marie Dortea Kristine Hansen

Started by Hilde Venevil Sandhu on Wednesday, August 17, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Jeg har hørt og sett at noen hevder at Marie Dortea Kristine Hansen kommer fra Lesja i Gudbrandsdalen.
Jeg kan ikke finne noe som kan dokumentere dette. Jeg finner heller ikke riktig dødsdato på far Michael Pedersen. Han skal angivelig dødd i 9.aug 1849. Dette stemmer ikke overens med fødeselsdato til Marie Dortea Kristine som er 4. feb.1953. Jeg tenker at enten er fars dødsdato feil, elllers så er dette ikke faren. Søskene til Marie Dortea Kristine står oppført som halvssøken i en del av mine kilder, så det er ikke utenkelig. Jeg finner imidlertid ingen dokumenter ver. fødsel og dåp annet enn hva som er oppført i kirkebøker vedr. hennes død. Er det noen som har mer informasjon?

Folketelling 1920 sier da Bodin

Folketelling 1920 Sjøbakken, Bodin herred: Marie Dorthea Kristine Hansen, født 4. februar 1853 Bodin, Hovedpersonens Mor, enke, forsørges av hovedpersonen i Huset

Vielsen 17. oktober 1878 sier at faren heter Mikal Andreas Pedersen og at hun er fra Kvalvåg

Med riktig dato, sted og far finner vi at hun er forøvrig født 14, ikke 4. februar ifølge dåp, men i alle andre kilder oppført med 4. 16. mai 1853

Hun dør 14. desember 1930

Hilde Venevil Sandhu, - Men du er ikke helt på villspor, - i folketelling 1865 står det at faren er fra Lesja i Gudbrandsdalen.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053305002955

Og er tror jeg vi har vielsen i Bodø til foreldrene: 25. mai 1847: ungkar Michael Pedersen, Valle, 26 år - født 1821 (beregnet) Krogstad i Dovre og Anne Sophia Davidsdatter, Valle, 22 år - født 1825 (beregnet). Brudgommens far: Peder Christophersen, Krogstad i Dovre, Brudens far: David Svensen, Bertnæslien.
(Klokkerbok, Ministerialbok)

Da skulle du være på god vei til å finne resten.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion