Guttorm Gydasson Norheim, til Tomb - Historieforfalskning - må endres

Started by Are Gustavsen on Saturday, June 9, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts
6/9/2012 at 1:47 AM

Godtfolk,

Hva med å være litt edrulig i det man legger inn opplysninger i dette systemet om folk født før år 1700? Dette være det hittil verste eksempelet jeg har sett på å sammenblande lik og ulikt fra alle hold.

Vedkommende er kjent som baron, nevnt med herre-tittel fra 1276-1295. Vi kjenner hans enke fru Jatrud gjennom to brev fra hhv 1307 og 1308. Dette er hva primærkildene kan støtte (dvs diplomer, altså eldre skinnbrev) og det som kan trekkes ut a v disse er foreløpig at herr Guttorm Gydasson og fru Jartrud er uten kjente foreldre og uten barn. fru Jartud har en bror herr Asle (eller Atle) og en brorsønn herr På Eiriksson, den senere merkesmann.

Hett Guttorm skal ikke identifiseres med Guttorm på Tomb. Koblingen til Norheim er hentet fullstenind ut av luften og er følgelig et regelrett falsum.

Enhver som ukritisk henger seg på det villniss av opplysninger som florerer rundt denne kretsen, vil dermed samtidig melde seg fullstendig ut av all seriøs sleksfosknig. Det er trist å måtte konstatere at deltakelse med slik opplysninger gjør et slektsforning blir fullstendig redusert til en lek med navn og det herværende system vil sørge for at sprøytet får evig liv.

Hvorfor heller ikke samle alt dette nonsens mellom to permer og gi det ut som en eventyrsamling for barn. Barn kan kanskje tro på alt dette. Enn så lenge er Asbjørnsen og Moes eventyr å foretrekke, de er i det minste godt nedskrevet og viderefortalt.

At voksne tenkende mennsker skal gi seg hen til å forurense slektsforskningen på dette vis er svært betenkelig. Rødt kort er herved utdelt. Kan noen rett opp alt dette å se å få kuttet ut denne hett Guttorm fra de slektene han feilaktig og med overlegg er blitt plassertt inn i?

Are

6/9/2012 at 5:33 AM

Hei Are!

Jeg har nå gått igjennom notatene på profilen.
Mye gjentakelser og antakelig limt inn direkte fra en nettside.
Har komprimert det som står. Og prøvd å skille ut det som står om denne Guttorm på Norheim og Guttorm Gydasson.

Vet ikke helt hvor noen har fått ideen om Tomb fra..
Men seglet i profilen er det jeg som har lagt til, mente jeg fant det i et nummer av Slektshistorisk tidsskrift eller Ætt og Heim (Må sjekkes!)

Så dessuten at Lorents Rynning, nevner i Historisk Tidsskrift r.5 b.2 1914, side 55 "Til forvaltningsrettens historie: Brunla len og lensmænd….."

en "Guthorm Gydassøn, vicekansler ved 1277"

Dette er vel den samme? Men spørsmålet er da om dette er nevnt i noen primærkilder?

Jeg skal sende en epost til kuratoren av profilen..

Vet du noe angående hvem som er Guttorm til Norheims barn og hvem som er Guttorm Gydassons barn? Vet heller ikke hva som står i det såkalte skiftet i 1306 etter Guttorm på Norheim.

Men da kunne det være aktuelt å splitte opp profilen..
(For de er helt klart to forskjellige personer, da kan nemlig kurator merke profilen med advarsel om at de ikke er de samme..)

Uansett: Takk for at du prøver å få ryddet opp!
-Jeg har prøvd å bruke NST og HistT. som kilder i endel eldre profiler.
(Men skribentene er desverre ikke alltid enige..)

6/9/2012 at 6:00 AM

Nå har jeg sendt melding til kurator,

Vet ikke om det finnes kilder for hvem Guttorm på Norheim var gift med.
Eller om Guttorm Gydassons kone Jartrud hadde et farsnavn.

Men som du viser til er dette ikke nevnt i noen av de to brevene..
Og jeg antar da også at Norheims kone er udokumentert..
(Lurer på om noen har undersøkt dette skiftebrevet??)

Venter på svar fra kurator, før forbindelsene til foreldre og slekt blir eventuelt kuttet. Problemet er at de har blitt koblet fra flere ganger, men det tar ikke lang tid før de blir koblet på igjen.. (Profilen må derfor merkes tydelig, med en advarsel!)

6/10/2012 at 1:15 AM

For å ta dette punktvis:

1. Herr Guttorm Gydasson har ingen kjente barn.
2. Vi kjenner ikke herr Guttorm Gydasson foreldre.
3. Kilden fra 1306 som er nevnt har ingenteing med verken herr Guttorm Gydasson eller fru Jartrud å gjøre.
4. Det finnes ikke noe skiftebrev.
5. Eneste kildebelagte slektninger er fru Jartruds bror og brorsønn (hhv herr Asle og (herr) Pål Eiriksson.

Moralen er = Ikke koble mennesker i middelalder uten at dette støttes av bevis, herunder lødige og troverdige artikler som understøtter en slik forbindelse. Løse påstander funnet på ulike nettsider duger ikke. Vi snakker om enten primærkilder, altså ekte vare fra den tiden vedkommende var i live (her altså 1277-1295)., eller noe som er jevngodt. Har f.eks. Henning Sollied skrevet om dette i NST på1930- og 1940-taller? Hva med J. A Nordstöm? Man må altså med andre ord kjenne faglitteraturen før det bærer i vei med å koble seg bakover i middelalder.

Det er samme krav til kildekritikk i slektsforksning enten man snakker om 1200-tall eller 1900-tall. Poenget er at før kirkebokstid (altså i realiteten før 1700 for store deler av landet) så finnes det knapt med kildeutsagn som git såkalt filiasjonsbevis (les: uttrykker dirkete hvem mor og/eller far er). Dermed vil alle forbindelser mellom personer være gjenstand for argumentasjon og ditto tilhørende bevisførsel som er langt mer krevende enn å vise til en kirkebok.

Min påtand er at alle slektsforskningsprogram (herunder nettbaserte) i prinsippet er fullstending ute av stand til å håndtere forbindelser og slektskoblinger fra før kirkebostid på en forsvarlig måte. Dnene diskusjonen er et yttelig eksempel på akkurat dette.

Mvh Are

6/10/2012 at 4:54 AM

Hei Are!

Nå har ikke jeg lagt til noen av forbindelsene til denne Guttorm Gydasson/Norheim. Så jeg har heller ikke undersøkt hva Sollied har skrevet om denne personen. Seglet mener jeg at jeg fant da jeg skulle finne noe angående Galde og Bolt-ættene. (Mye rot i slektslinjene, men prøver å rette opp etter Sollied sine artikler...)

Har foreløpig koblet fra seglet frem til jeg får lagt til kilden....

Regner med at det er deg som ifølge Lars Løberg har skrevet en artikkel i Genealogen om Guttorm...

Jeg har nå "splittet" opp profilene, men venter på svar fra kurator.
Det som mangler nå er å få falsifisert/bekreftet slekten til Jartruds brødre..
-Har du noe informasjon her?

På Jartruds brorsønn Pål Erikssons profil: Pål Eiriksson Skior

Er det limt inn en god del informasjon, vet ikke hvor dette er funnet. Men kanskje du kjenner til noe av dette?

Grunnen at jeg spurte om barn, var fordi det ikke er jeg som har lagt til barna. (Lot de være koblet til Guttorm Norheim, siden det ikke står nevnt noen barn i skiftet etter Jartrud....)

Jeg har ikke ment at skiftet fra 20 Februar 1306 var knyttet til Guttorm Gydasson på noen måte. Men siden det er nevnt angående Guttorm på Norheim, er det relevant for å finne ut hva som er riktig i Norheims profil.

Siden det ikke er jeg som administrerer profilen må jeg være sikker før jeg kobler fra...

Men jeg har altså splittet treet nå, får bare se hvor lenge det varer..

*Guttorm på Norheims profil: Guttorm Ivarsson Norheim

*Guttorm Gydassons profil: Guttorm Gydasson

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion