Nog een keer Nederlandse privacy

Started by Fred Bergman on Friday, December 14, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 21 posts
12/14/2012 at 5:05 AM

U dient zich strikt te houden aan de richtlijn “Publicatie van Persoonsgegevens op Internet” van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) (68 bladzijden). Dit is hier te downloaden. De eenvoudigste manier is om geen gegevens te publiceren van levende personen. Daarbij zijn de volgende vuistregels van belang: geboorte: na 100 jaar, huwelijk: na 75 jaar.
Indien u wilt publiceren over levende personen dienen zij hier expliciet toestemming voor te hebben gegeven, zij hebben inzage en correctie recht.
Daarenboven dient u zich aan te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Het verstrekken van gegevens van een levende persoon aan een andere genealoog mag alleen na toestemming van betrokkene en aanmelding daarvan bij het CBP. Ook de ontvanger dient dit te melden bij het CBP. Als ontvanger de gegevens wil gebruiken voor een publicatie heeft ook hij toestemming nodig van betrokkene. Publicatietoestemming is dus niet overdraagbaar!

Private User
12/14/2012 at 5:25 AM

dat zal betekenen dat ook de profielen van 'bekende Nederlanders' die nog in leven zijn, niet PUBLIEK mogen zijn. Een klusje om dat te veranderen, maar onvermijdelijk, denk ik.

12/14/2012 at 5:30 AM

Een veel toegepast hulpmiddel door genealogen is het verwerpelijke piepsysteem. Zodra een levende iets van zich laat horen kan hij alsnog verwijderd worden.

12/14/2012 at 5:32 AM

Waar geen duidelijkheid over bestaat is of het uitsluitend vermelden van voor- en achternaam wel toegestaan is.

12/15/2012 at 4:52 AM

Laat ik even beginnen met verwijzen naar een web site van een bekende internet-jurist en genealoog: http://iusmentis.com/

Ik zie op deze site veel praktische aanwijzingen, en die zijn denk ik vaak wat handiger dan wetsteksten.

Wat voor en achternamen betreft, zijn er mensen die zeggen dat die ook onder de wet vallen, omdat je daarmee iemand uniek kan identificeren. In de praktijk zal dat echter per persoon verschillen. Ik ken zelf namelijk wel andere Enno's, maar niet met mijn achternaam, dus voor mij geldt dat, en voor Fred misschien ook, in de genealogiewereld althans, want zeker weet ik het niet. Er staan op geni echter wel verschillende profielen met de naam Anders Breivik, dus die is dan weer niet uniek, en die valt sowieso weer niet onder de Nederlandse wetgeving, neem ik aan.

Op dit moment heb ik een handvol levende personen hier op geni in beheer, en dat laat ik ook zo, omdat ik weet dat hun gegevens niet publiek zijn, in de zin dat ze niet zichtbaar zijn voor google, bezoekers die niet ingelogd zijn, en ook niet voor leden die niet tot mijn familiekring behoren. Naar mijn mening zijn de gegevens van die personen daardoor voldoende afgeschermd.

Wat betreft bekende Nederlanders wil ik kort zijn. Hun gegevens kunnen we gewoon laten staan, omdat die voor zover ik kan nagaan volkomen legaal overal op het net te vinden zijn, bijvoorbeeld op websites van de overheid zelf (parlement), en Wikipedia. Die hier verwijderen zou onzin zijn, omdat er door de beschikbaarheid van die gegevens elders onmogelijk nog van een bedreiging van de privacy kan worden gesproken, en dat was toch het doel van de wet.

Waar ik zelf wel klachten over heb gehad, is het vermelden van namen in bronnen. Als iemand mij een email stuurt met gegevens, sla ik die email integraal op, met als titel email <naam>, en als die email in een gedcom met een overleden persoon meekomt, wordt die als je niet oppast ook op geni openbaar. Ik let daar nu op door dergelijke emails altijd als privé aan te merken.

Private User
12/15/2012 at 5:00 AM

Hoe kan een email met een Gedcom meekomen? voor mij een nieuw aspect!

12/15/2012 at 5:50 AM

Private User

Je kan fgegevens koppelen aan een persoon (bijvoorbeeld foto's en documenten en maar ook e-mails)
Gekoppelde gegevens kunnen mee geëxporteerd worden bij een gedcom export.

Private User
12/15/2012 at 6:38 AM

Gebeurt dat als je n.a.v.een profiel de beheerder benadert via de 'profiel-pagina? Nooit geweten! Dat vind ik toch niet prettig... en eerlijk gezegd onlogisch.

12/15/2012 at 8:45 AM

Nee,

Het gaat om informatie die iemand als bron bij een profiel heeft opgenomen. Als dat een openbaar profiel is, dan is alle informatie (dus ook de bronnen) ook door anderen te raadplegen. Je moet dus even nadenken over wat je aan informatie en gekoppelde gegevens bij een profiel opneemt als het over een openbaar profiel gaat.

Private User
12/16/2012 at 1:38 AM

Thank you very much, Fred Bergman, for the warning on privacy rights. I have deleted all pictures with the exception of those that already communicated re: geni.

12/16/2012 at 2:09 AM

Chris, it isn't necessary to remove the pictures, but essential is to make the profile of living persons private. I understood that Geni did this allready automatically because MyHeritage, the new owner of Geni.com, demanded this from Geni!

12/16/2012 at 2:12 AM

An other aspect of the privacy is on Geni that so many people are admitted in familygroups that these are not really private and don't forget, if a Geni user is logged in, then in the search engine he can see all private persons with years of birth with their relationnames complete! The pictures however you can nhide in your account settings re privacy and those will not be displayed then

9/22/2013 at 1:04 AM

Quess what ! Ancestry.com publiceert alle prive profielen van Geni als hints naar eigen gebruikers!
Vandaag kregen wij een mail van Ancestry.com: Possible record matches in Database BergSmit (www.geneaweb.org/bergsmit)

ancestry.com
Hi,
We're always searching Ancestry.com for new information about your family history. This week, we discovered historical records that could shed new light on family members in your tree, Database BergSmit (www.geneaweb.org/bergsmit). Click on "View all Hints" to see what we've found. You have 10 New Hints in Database BergSmit (www.geneaweb.org/bergsmit).
en na het klikken verschijnt deze ontluisterende openbaring:
bloedverwanten op Geni.com
Zelfs de gegevens van levende gebruikers zoals geboortejaar, voor- en achternaam, partner, ouders, kinderen, broers en zusters worden weergegeven!

Private User
9/22/2013 at 4:24 AM

Ja, en die SMART-matches vertrouw ik ook niet op prive-aspecten. Zie steeds meer dubbelgangers van directe familieleden in boompjes elders die ik er hier juist voor behoeden wil.....

Private User
9/22/2013 at 4:27 AM

als ik die GeneaWeb-link volg zie ik enkel:

"Deze persoon is verborgen"

dus t zal wel meevallen...

9/22/2013 at 4:42 AM

die Geneaweb-link is de database van Fred Bergman, mijn echtgenoot, daarbij zijn door Ancestry.com de hints op Geni gevonden, daarvan is geen link, deze zijn met naam en toenaam vermeld op de Ancestrysite.

9/22/2013 at 4:45 AM

Geen enkel profiel op WikiTree, op MyHeritage, op Geni, schijnt veilig te zijn voor scannen door andere sites, die dan de resultaten ter bijwerking als matches aanbieden op hun site, o.a. te zien op Geni, al die blauwe rondjes !

Private User
9/22/2013 at 5:17 AM

En hebben de door U genoemde sites allemaal dezelfde aandeelhouders?

9/22/2013 at 5:32 AM

Neen, Ancestry.com en MyHeritage zijn erfvijanden en grote concurrenten. WikiTree zou als Wiki volstrekt onafhankelijk en niet op commerciële basis functioneren. Vermoedelijk zijn de scanners van Ancestry.com en MyHeritage onafhankelijk bezig en maken gebruik van mazen in het internet.

Private User
9/22/2013 at 6:38 AM

missschien sluit deze 'problematiek' aan bij een discussie die ik vanmorgen ben gestart uit onvrede met de Smart-link-procedure:
* http://www.geni.com/discussions/128453

Showing all 21 posts

Create a free account or login to participate in this discussion