Hvem tror du at du er? - Sesong 2

Started by Private User on Sunday, December 30, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 71 posts
Private User
12/30/2012 at 12:58 PM

Nå kommer sesong 2

Det er klart for andre sesong av "Hvem tror du at du er?" der vi følger åtte kjente nordmenn som forsker på slekten sin. Målet er å finne ut hvem deres forfedre var og hva slags liv de levde. I prosessen blir de bedre kjent med Norges historie - og seg selv.

Deltakerne
I tillegg til komiker og skuespiller Linn Skåber møter vi i øpet av serien mesterkokk Eyvind Hellstrøm, musiker Jan Eggum, skihelt Vegard Ulvang, skuespiller Kari Simonsen, ballettsjef Ingrid Lorentzen, artist Hanne Krogh og eks-politiker Thorvald Stoltenberg.

http://tv.nrk.no/serie/hvem-tror-du-at-du-ere/kmte61000111/01-01-2013

12/30/2012 at 1:57 PM

Vi har ingen Linn Skåber, heller ikke hennes mor Ragnhild, men vi har en anonym Eyvind Hellstrøm, det ser ut som om Jan Eggum faktisk er Pro-medlem på Geni, Vegard Ulvang har en anonym profil, mens vi har 29 levende Kari Simonsen og 10 evende Ingrid Lorentzen.

Hanne Krogh er Master Profile allerede. Thorvald Stoltenberg ligger inne med offentlig bilde, så jeg er sikker på at det er ham.

Ikke så verst dekning, men litt problemer med noen navn som er for vanlige...

Private User
12/30/2012 at 2:32 PM

Har oppdatert prosjektet, og hvis dere har den komplette listen for sesong 2 får dere legge den inn.

Måtte jukse litt for å få Thorvald Stoltenberg som en Master Profil da både Jens og ett barebarn er/har vært Geni brukere..

12/30/2012 at 2:55 PM

Hmm.. Men kan ikke Jens være MP da?
Ser at ikke alder er lagt til? Er dette for å holde den offentlig?

12/30/2012 at 3:17 PM

Eller er det kanskje bare at jeg har tilgang til profilen.
Lurer i tilfelle på hvorfor, trodde ikke jeg var så nærme i slekt..

Private User
12/30/2012 at 3:22 PM

Jens er en delvis brukerprofil.

12/30/2012 at 4:57 PM

Ser det nå ja, men profilen har allikevel flere som administrerer..

Private User
12/31/2012 at 12:13 AM

Det er derfor jeg bruker ordet "delvis". Noen har sendt en invitasjon til den offisielle dep adressa. Noen (neppe ham selv) der har klikket invitasjons-linken, tatt en titt og aldri kommet tilbake. Først når brukeren selv har definert ett passord, noe du blir tvunget til når du bruker Geni litt, blir en profil "din egen". Inntil det skjer har managerne fortsatt redigeringsmuligheter, - bortsett fra å slette mail-adressa siden invitasjonen er mottatt.
Jeg har bedt Geni om å frigjøre profilen, men som sagt ser det ut som sønnen Axel selv har vært Geni bruker en stund (sist pålogget okt 2011), så teknisk sett tråkker vi alt for nært innpå andre brukere nå, spesielt siden barna ikke er i offentlighetens lys.

12/31/2012 at 12:40 AM

Jeg fikk en godkjennelse fra en av profiladministratorne på å gjøre Thorvald til MP - jeg sendte dem en mail. Så vi har litt backing for å gjøre det.

Private User
12/31/2012 at 1:04 AM

I tilfeller som dette er nok godkjennelse fra nære slektninger viktigere. Hvem som helst kan opprette profiler av "kjendiser", men det gir dem ikke rett til å bestemme over deres "privatliv".

Tvilstilfellet er om Jens skal være en offentlig profil siden sønnen er Geni bruker, og heller ikke en offentlig person i media (ikke engang nevnt med navn i Wikipedia).

Jens selv er nok i høyeste grad en offentlig person, men her er det snakk om å beskytte hans nærmeste slektninger.

Ved å gjøre Jens til en MP vil sannsynligvis detaljer på barnas profiler også bli synlige, men det ser ut som at de fleste detaljene er fjernet allerede.

Private User
1/1/2013 at 4:38 AM

Har fått bekreftet at profilen av Eyvind Hellstrøm er rette personen, og prøver å få gjort den til en Master Profil. Har sendt samme forespørsel på Vegard Ulvang.

Det er kun slekta til eks-kona som ligger inne, så hvis noen kan hjelpe til med å finne noen av hans forfedre før programmet sendes hadde det vært fint.

Noen som har kontaktet Jan Eggum eller startet på linjen til Linn Skåber?

1/1/2013 at 5:33 AM

Jeg fant en VG-artikkel om at mora til Linn Skåber het Ragnhild Skåber, og også var skuespiller, men ingen referanser til far eller annen slekt. Ser ut til at hun har holdt privatlivet sitt rimelig privat.

Private User
1/1/2013 at 6:15 AM

Ragnhild Benterud.
Det står da mye her, samt at du kan se endel av episoden: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.10843762

1/1/2013 at 6:46 AM

VG-referansen: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10090650
Kom mye på "Linn Skåber mor", men navnet på faren og besteforeldre kom ikke opp for meg.

Private User
1/1/2013 at 8:18 AM

Ifølge aftenpostens arkiv den 19.september 1969 skulle Ragnhild Benterud gifte seg med Willy Skaber den 20. Det står videre at begger er fra Oslo

Private User
1/1/2013 at 9:01 AM

Finner en Willy Skåber i skattelistene, født 1938. I Adressebok for Oslo 1939 er det kun en Skåber, "Hans Olaf Skåber", ved å google ham dukker det opp at han har overdradd eiendom til Willy Skåber i 1997, så da er jeg ganske sikker på at dette er faren. I tillegg dukker han opp i MyHeritage-slekstrær.

Private User
1/1/2013 at 9:16 AM

Hans Olaf og kona Gudrun Ahlsen finnes på DIS gravminner, Begge fra Sarpsborg, utifra oppgitt fødselsdato her finnner jeg igjen Hans Olaf i folketellingen 1900 her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036334002898
Hansen-navnet har tydeligvis blitt byttet til Skåber etterhvert. Foreldre: Hus Tømmermand Ole Hansen og Anna Mathilde Hansen, begge fra Tune

Private User
1/1/2013 at 10:35 AM

Willy er faren ja. Moren Ragnhild og tvillingsøsteren Astrid Skarheim er selv kjent fra «Bingobanden».
http://www.seher.no/864977/anmeldelse-litt-av-et-liv

Nå er profilene til Eyvind Hellstrøm og Vegard Ulvang Master Profiler.

1/1/2013 at 11:27 AM

OK, på tide å skride til handling. Ny ikke-tilkoblet profil: Linn Skåber

1/1/2013 at 12:42 PM

Ser ut til at jeg og Kjell Arne Johannessen har lagt inn det meste som ble sagt om Linn Skåbers slekt.... fortsatt ikke tilkoblet Det Store Treet.

Private User
1/1/2013 at 12:48 PM

Litt brutalt å legge inn faren til Linn som avdød? ;-)

1/1/2013 at 1:35 PM

Amund ordnet den saken!

Private User
1/1/2013 at 1:58 PM

Er noen flere der som også må gjenopplives. Har forsket litt lenger bak på noen av greinene, men har fortsatt ikke funnet gode match'er med verdenstreet, men det kommer nok.
Var artig å se programmet og samtidig følge med på at det ble lagt ut på geni. Godt jobbet :)

Private User
1/1/2013 at 2:09 PM

Mora og tanta...
Hvis du ønsker at de skal være offentlige profiler må vi lage Master Profiler av dem. Greitt nok det nå når alle kjenner dem ved navn og bilder, og da bør kansje profilene fylles ut bedre først,

Har tatt opp igjen problemet at vi ikke kan lage Master Profilee så lett av levende personer.

1/1/2013 at 2:19 PM

Skulle gjøre en "god gjerning" og rette i opp i at mora til Linn ikke er død, men inså jo fort at det var en tabbe i og med at da ble jo profilen skjult for oss :p

1/1/2013 at 2:26 PM

Sukk.... jeg har tydeligvis ikke holdt godt nok øye med "living" indikatoren her....

1/1/2013 at 2:30 PM

Så en som så ut som han hørte til den forrige generasjonen på det slektstreffet også, muligens en av de 6 ungene som ble født 1901-1907, men han ble aldri presentert, så vi vet ikke hvem han er....

Private User
1/1/2013 at 11:13 PM

Og Linn Skåber gikk rett inn på 20. plass på topp-100 lista over de mest besøkte profilene i Geni etter at programmet var sendt.

Det var nok mange som logget seg på etter programmet for å sjekke om de var i slekt, og nå haster det å få henne koblet til "the big tree".

Vi mangler helt foreldre på Eyvind Hellstrøm, men han er tilkoblet via ex-kona som er en kusines datter av ham som la ham inn.

Noen som kan starte der?

Private User
1/2/2013 at 1:17 AM

Har funnet en match i Linns tre, hennes farmors morfars far Andreas Pettersen Ulfeng matcher en privat profil.

1/2/2013 at 2:01 AM

Har også en mulig match på Helge Johannessen Bjørnland - privat profil med en sønn som heter Peder. Men for allmenne navn til å være sikker. Mail sendt til administrator.

Showing 1-30 of 71 posts

Create a free account or login to participate in this discussion