Søren Christian Olsen Schultz - Endring

Started by Private User on Saturday, January 2, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 15 posts
Private User
1/2/2021 at 10:15 AM

Kan noen korrigere Søren Christian Olsen Schultz som far til Jacob Andreas Sørensen da det neppe kan stemme. Lars Marius Johnsen → Frithjof Ragnvald Johnsen → Martin (Iver) Johnsen → John Andreas Jakobsen → Jacob Andreas Sørensen er BY-139. Schultz tilhører en annen gren.

Private User
1/3/2021 at 2:26 AM

Ser DNA konflikten, men hva gjør deg sikker på at det er her feilen finnes?

Jacob Andreas Sørensen har kilde på både døp, giftemål og begravelse,.

Private User
1/5/2021 at 10:22 AM

Kan være lenger tilbake også. Synes det er naturlig å anta siden navnet Schultz ble endret etter flere generasjoner. Kanskje en av forfedrene er adoptert inn til Schultz familien?

Private User
1/5/2021 at 2:39 PM

I så fall bare en generasjon til, for det er på faren til Søren DNA linjene krysses.

Jeg har sjekket din linje opp til Søren og verifisert foreldre ved dåp til til alle, bortsett fra deg selv og din far. At noens mor kan ha vært utro kan selvsagt ikke utelukkes, men først må dåp til alle sjekkes. Private User, kan du sjekke din fars-linje?

At navn endres er mer vanlig enn uvanlig.

Private User
1/5/2021 at 3:49 PM

Vet ikke helt hva jeg skal sjekke, men min grein tilbake til Mathias Jens Olsen Schultz (1815-1896) er iallfall rett/bekreftet etter opplysninger fra kirkebøker.

Private User
1/6/2021 at 2:26 AM

Min DNA-test ble forøvrig tatt på oppfordring fra David Widerberg Hovden for å bekrefte våre felles forgreininger til Schultz-slekta i Trondheim. Uten at jeg er noen forståsegpåer av DNA forsto jeg at dette ble bekreftet slik at også det videre bakover skal være rett.

Private User
1/6/2021 at 7:14 AM

David Widerberg Howden, hva vil du anbefale?

Går ut fra at R-BY142 og R-FGC41234 ikke er undergrupper av hverandre da begge er YDNA111?

Flere tester av f.eks tremenninger i mannlig linje for å eliminere evt påvise feil fedre i de to siste generasjonene?

1/6/2021 at 1:05 PM

Tror ikke det er noe feil med den skriftlige dokumentasjonen her, men vi bør se om vi kan finne noen med mannslinje til flere av Ole Mathiassen Schultz (1743-1829) sine sønner. Det er nok den beste måten for å kunne avgjøre hvor feilen kan ligge. Uansett hva som stemmer, så vil man nok her måtte operere med to trær på sikt, altså et basert på genetisk og et basert på det formelle.

Selv om begge er R1b, så tilhører de ikke samme undergruppe innen historisk tid.
Så her må vi nok grave litt dypere..

Ole Mathiassen Schultz var sønn av min 5-tippoldefar, Per-Sverre stammer fra Oles sønn: Mathias Jens Schultz, mens Espen stammer fra Søren Christian Schultz. Jeg vet det finnes en med farslinje opp til en tredje bror Jochum, der en etterkommer har testet autosomalt, så det kan være at han er interessert i en Y-DNA test?

Private User
1/6/2021 at 1:45 PM

Feilen kan jo ligge på Søren selv, - han var tross alt et barn født utenfor ekteskap, så om vi skal kutte midlertidig bør det vel være der.

Barnets fader er angivet at være Ole Skultz Skomager fra Tronhjem

Private User
1/7/2021 at 4:10 AM

Vi har Duane Bretvick Private der både han og datteren Karen for noen år siden har tatt tester, men hos 23andMe, så jeg vet ikke om noe herfra kan importeres.

Private User
1/7/2021 at 4:24 AM

Ser foresten at min R-FGC41234 i dag er oppdatert/endret til R-BY166166 uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell.

1/7/2021 at 6:27 PM

Ja, hvis han har tatt test hos 23andMe kan det være at vi har resultater som kan sammenlignes. Men da må jeg se resultatene for mulig sammenligning, det vi trenger ligger under https://you.23andme.com/reports/paternal_haplogroup/details/ og for å se mer detaljert på det bør rådataene kjøres gjennom denne: https://ytree.morleydna.com/ Det samme kan gjøres med både Ancestry, 23andMe og Myheritage for å se om det er registrert nok Y-SNPer.

Private User
1/8/2021 at 10:09 AM

Hmm, jeg har visst fått ny haplogruppe jeg også, endret fra R-BY12107 til R-FT88577.

Husk å oppdatere Geni også når dette skjer ved å disconnected for deretter connecte igjen. https://www.familytreedna.com/my/partner-applications

Private User
1/24/2021 at 4:21 PM

Har tatt Big Y på familytree DNA som gir BY-142 som korrekt Y haplogruppe. Big Y er vel noe mer presis enn Y111? Har også tatt test på 23&me. Har brukt Espen Johnsen som brukernavn der så mulig dere finner meg blant fjerne slektninger der om dere også har tatt 23andme. Kan være verdt å påpeke at blant de 442 Viking gravene er det funnet en relativt nær slektning i en av gravene på Orknøyene med haplogruppe R-A151 som er en relativt nær relasjon. (Sample: VK202 / Orkney_Buckquoy, sk 7B Location: Buckquoy_Birsay, Orkney, Scotland, UK Age: Viking 10th century CE Y-DNA: R-A151 mtDNA: H1ai1).

https://dna-explained.com/2020/09/18/442-ancient-viking-skeletons-h...

Det er vel mer sannsynlig at min side av Schultz resultat av barn utenfor ekteskap dersom disse er sikre resultat?

Private User
1/24/2021 at 4:46 PM
Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion