Samarbejde - opfordring fra Geni

Started by Private User on Sunday, July 25, 2021
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
Showing all 24 posts
Private User
7/25/2021 at 9:28 AM

Hej alle på @Geni

Jeg har modtaget en mail fra Geni, som jeg ikke forstår noget af. Bl.a. står der: "Hvis ikke den slags samarbejde er noget for dig, anbefales det at søge et andet websted eller have sit slægtstræ i eget program på egen PC."

Hvad er det for et "samarbejde" man mener? Jeg samarbejde da med flere familiemedlemmer, men det er der jo ingen der kan se?

Måske er jeg ikke velkommen mere? Og det undrer mig, da jeg har været temmelig aktiv siden 2009 med at oprette personer i det globale slægtstræ og fået oprettet 1520 profiler - de fleste med fotos mv.

Er der nogen der kan forklare, hvorfor jeg får den pågældende mail fra Geni - der er sikkert også andre, der har modtaget den.

mvh
Aage

7/25/2021 at 9:35 AM

Geni er blevet overtaget af My Heritage, så jeg ville henvende mig til dem og spørge hvad de mener. Synes da du skal have en ordentlig forklaring

MVH

Kirsten Rita Christiansen

Private User
7/25/2021 at 9:48 AM
Private User
7/25/2021 at 11:31 AM

Jeg husker at jeg for nu længe siden fik et lign. besked. Dog var det fra Geni. Hvori der stod at man ville have at jeg skulle bruge betalingsdelen hvis jeg ønskede at fortsætte med brugen af.

Siden gik der helt ged i mine billeder som blev tilskrevet de forskellige familie medlemmer herude således der er en del rod imellem billeder og de navne der figurere iblandt min familie.
Hvortil der fremkommer 87 fejl

Jeg er også blevet henvist til at trække My heritage ind mod deres tilskrevne betalings former hvilket jeg ikke benyttede mig af. Det kan på den måde komme til at virke rodet hvis ens andre familie medlemmer bruger andre program former at tilskrive familie medlemmer ind på.

Det vil i den forbindelse være en god ide at man til andre i familien hvis dette benyttes at give besked om hvad program man bruger til den form for formidling iblant den øvrige familie. Problemet hertil er så at der findes grene man ikke kender.

Private User
7/25/2021 at 11:34 AM

Jeg ved ikke hvad der forgår men det er bliver for dyrt at betale og er ked af geni er overtaget , Jesu er velkomme til at bruge mine oplysninger i mit træ mvh Dunja Fogelberg Hansen

Private User
7/25/2021 at 12:22 PM

Hej Aage
Tak for linket. Som jeg læser det, så betyder det blot, at vi på et eller andet tidspunkt rammer en person i vore aner, der også indgår i et andet træ/en anden brugers træ.
Og her opfordres til samarbejde, så den samme person kun figurerer EN gang i 'verdens træet'.

Jeg selv har nu sjældent reageret på disse sammenfald, da det som regel ender med, at jeg skal tegne et abonnement. Jeg har hidtil 'nasset' på den gratis version😇.

7/25/2021 at 1:17 PM

Hej Aage.

Syntes det er en mærkelig besked. Jeg er da glad for, at det ikke er mig der har fået den.

Hvis du vælger, at skifte til et andet program og der er nogen i mit stamtræ, du kan bruge, så sig til og du får adgang til set hele med det samme.

Jeg bruger MyHeritage og finder tit oplysninger i Geni.

Mvh

René Ivar Olsen

7/25/2021 at 5:39 PM

Aage, med det samarbeidet menes det at det kun skal være 1 profil av hver person på Geni i motsetning til slik det er på MyH der hver bruker har sitt eget tre. På Geni skal vi kun ha ett tre og derfor må vi brukere samarbeide for å få dette til.

Private User
7/26/2021 at 1:17 AM

Lidt sørgeligt at en pengemaskine som MyHeritage blander sig i andre programmer. Det største problem med både Geni og MyHeritage er at der er alt for meget gætteri fordi folk nærmest kan skrive hvad de vil.
Jeg har min egen slægtforskningsside og bruger nu også Wikitree. Hvis du ikke har lyst til at lave din egen side og/eller også vil ha´ andre ind over, skulle du måske kaste et blik på Wikitree. Her forlanges der dokumentation for det indskrevne i form af link til kirkebøger eller lignende. Derfor er det til at stole på. Her må ganske vist også kun være en profil pr. person, men når du indskriver en ny person, vil du måske få et forslag til en anden med samme navn, som du kan vælge, hvis det er rigtigt. I modsat fald, fortsætter du bare. Og hvis det skulle gå galt, vil der nok være en anden bruger der vil foreslå en "merge". Og Wikitree er IKKE ejet af MyHeritage, så den er gratis for alle.
mvh. Villy Hansen

7/26/2021 at 9:07 AM

Her er min egen mening;

Hvorfor er I så meget imod at betale for hvad I bruger?
Er billig altid bedst og gratis altid godt?
Hvis I bruger rigtigt mange timer om måneden på en hobby og dermed på selskabets servere, software og organisation, kan I så ikke bruge 100/måneden på den fornøjelse?

Wikittree er gratis...og sitet er derefter. Så kort. det vil tage lang tid at liste hvad sitet ikke kan.

Geni/Myheritage er det organisation der har den bedste integration med Nordiske kilder, langt flest nordiske kilder hvilket netop støtter kildeanvendelse og sidst men ikke mindst; Flest danske brugere og dermed dansk slægtstræ
Ingen anden organisation tilbyder så mange kilder matchet/crawlet og så mange danske aner.

Hvis uenig, så fortæl mig hvilken?

Der er rigtig meget at forbedre i Geni.com. Udviklingen har stået meget stille de sidste 3 åå og selskabet strategi for Geni.com og Myheritage dataredundans mangler helt.
Efter at have prøvet en del har jeg trods magler valgt Geni.com. Der findes også en del hjælpeværktøjer udenfor Geni.com som forbedrer oplevelsen.

Næstbedst for Nordiske brugere, og måske det bedste for nogen, vil være Familysearch.com. Langt bedre brugerflade, langt bedre kilde-funktionalitet og et langt større globalt slægtstræ. Klart det bedste hvis man forsker USA slægter. Men de ejes af The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (Mormonkirken) . Vil I hellere støtte dem?
Lad os arbejde på at gøre Geni.com bedre. Ingen anden site er så langt med at kortlægge alle danske aner. Det er nok begrundelse for mig personligt.

7/26/2021 at 9:27 AM

Enig med Michael Gaardboe.
Noget, der muligvis kan have tricket meddelelsen, kan have været en afvist fletteanmodning, men nogen gange kan en anmodning være vanskelig at gennemskue, enten hvis man selv eller de andre ikke har tilstrækkelige oplysninger til, at man med rimelighed kan godkende fletningen og så er det vel OK at takke nej, man kan jo altid tage en fletning op senere, hvis man opdager, at man ikke skulle have afvist den.

Private User
7/26/2021 at 10:37 AM

Tak for alle jeres indlæg. Hvis kuratorerne (Anette B. - Günther - Flemming) har en kritik mod en bruger, vil jeg anmode om, at de er mere konkret i kritikken, så man kan rette ind. Jeg er en yderst tilfreds bruger af Geni siden 2009 og mener, at jeg har overholdt alle regler og samarbejdet med alle, der har anmodet om det eller hvis jeg har haft behov. Og jeg har ikke lyst til at anvende andre programmer efter at have brugt 100-vis af timer på at være med til at opbygge Geni's (og mit) slægtstræ og uploadet 100-vis af fotos og andre arkivalier. Jeg går ikke ud fra, at Geni mener, at jeg skal være med til at opbygge andre familiers slægtstræer. At man henviser brugere til at bruge andre programmer og systemer, må forhåbentlig være fejl fra afsenderens side.
Mvh. Aage

Private User
7/26/2021 at 1:30 PM

A) Jeg gætter på at Geni er nødt til at skrive som de gør pga GDPR.
B) Geni har for længst fejlet i forhold til at opbygge et verdenstræ. Der kombineres jævnligt personer som intet har med hinanden at gøre, og det er helt umuligt at får rettet fejl, selv når det kan dokumenteres at verdenstræet er fyldt med vildskud.
C) My Heritage har ikke pokkers meget med hverken A eller B at gøre.

7/26/2021 at 2:24 PM

B) Jeg har jævnligt fået hjælp af en kurator til at rette fejl og ofte debatteret tydninger med mine legekammerater på Geni
C) Det er uhyre sjældent, at folk gider svare på MyHeritage og endnu sjældnere, at de retter de mest åbenlyse fejl i deres registreringer, så som at erklære min svigermor død som spæd, selvom hun senere får fire børn, fem børnebørn og 12 oldebørn!

7/26/2021 at 4:09 PM

Intet er perfekt, heller ikke data i Geni.com.
Er der nogen der regner med at et slægts-træ med en kvart milliard profiler flettet sammen af frivillige over hele verdenen ikke har fejl? Mit gamle skolefoto med 14 elever har 4 fejl lavet af vores lærer :-)
Fejlene bliver rettet hen ad vejen, kan man se...netop pga af de mange øjne der ser fra forskelligt perspektiv. Jeg har fundet masser af fejl i selv semi-proffesionelle slægtsforskeres arbejde som ikke bruget IT. Vi kan ikke alle læse en kirkebog fra 1680, men så er vi andre der kan noget med IT, som de ikke kan.
BTW. GDPR gælder kun til 10 år efter en persons død. Så gælder ikke for de fleste profiler, men man kan ikke altid vide om en profil lever.
@Steen Grode Lidt dril; Så vidt jeg kan se har du oprettet dit eget slægtstræ på Geni.com; med kun 22 profiler, på en enkelt dag i 2017! Det er ikke meget baggrund for at kritisere!! (Du kan selvfølgelig have lavet andre ikke-beslægtede profiler, bevares).
Men jeg kan se at selv dine bedsteforældre er oprettet med manglende simple data som f.eks fødselsdag og dødsdag.
og jeg kan også se at Geni.com har fundet disse oplysnjnger til dig fra andre brugere...Geni har ikke fejlet helt, vel? :-)

Private User
7/27/2021 at 1:42 AM

Jeg har brugt GENI blot for at afprøve det.
Og derfor kun med få indtastede personer, vel under 20.

Men i forbindelse med denne tråd opdager jeg, at flere - deriblandt mine egne forældres optegnelser, nu med-administreres af andre brugere.
Det kan jeg ikke forstå; jeg har ALDRIG sagt Ok til at lade andre være Admin på mine få personlige stamkort.

Hvordan foregår det - og kan fjerne disse administratorer?

7/27/2021 at 3:27 AM

Morten Svinth Jensen, du har selv markeret dine forældres profiler offentlige, men hvad er problemet i at have en medadministrator? Det er jo princippet i Geni, at en person har én og kun én profil i Verdenstræet, fordi det gør det så meget nemmere at samarbejde med slægtninge i familien om udbygning af træet. Desuden har Geni, i modsætning til de fleste andre platforme, en projekt-funktion, som gør det muligt at samarbejde om alt muligt af fælles interesse.
Man kan i øvrigt godt udelukke andre fra træet, men det bør man jo kun gøre, hvis de gentagne gange indfører forkerte oplysninger og ikke fordi de bare i familie med en.

7/27/2021 at 4:38 AM

Enig med Michael og Anders. Til Morten Svinth Jensen, jeg er også enig i at forældre er så nær slægt, at man gerne vil have fuld kontrol over deres profiler. Du kan ganske let fjerne medadministratorer ved at trykke på "Action" knappen og herefter "manager options". Hvis du herefter ser små krydser ud for de uønskede manager, trykker på krydset, og herefter skulle den uønskede forsvinde "be removed"

7/27/2021 at 9:18 AM

Hej

Jeg samarbejder med mange brugere. Det er en fordel, at de kan få gavn af det jeg har på Geni og omvendt.

Private User
7/27/2021 at 9:31 AM

Kære Aage
Umiddelbart forstår jeg ikke din reaktion på Genis formulering. Så vidt jeg kan se lever du ganske op til Genis formål og samarbejder forbilledligt med andre. Du har jo ikke modtaget nogen påtale for din ageren. Så fortsæt det gode arbejde til glæde for os alle.
Mange hilsner Axel

Private User
8/1/2021 at 12:44 PM

Michael Gaardboe Tja, du har ret i at jeg ikke har meget i Geni, men alligevel nok til at jeg skulle være i familie med nogle bestemte personer i Norge. Det var jeg først forbavset over, tog så kontakt til dem og de havde selv undret sig over forskellige ting.
Næste gang jeg kom en anelse videre i den forbindelse var så via slaegt.dk hvor en anden forespørgsel fik mig i kontakt med en person som kendte ret meget til det lokalområde hvor der var noget som ikke helt stemte i de oplysninger jeg hidtil havde fundet. Via ham fik jeg udredt problemet (to mænd er født tæt på hinanden både i tid og sted, men har samme navn) og de er derfor blandet sammen - også på Geni. Det betyder at alt hvad der kommer både før og efter de to personer er et stort rod på Geni (og delvist også MyHeritage).

Genis problem er så at man ikke kan få det udredt. Og jeg vil vædde på at dette tilfælde langt fra er det eneste og at det ser ud til at det vil være et bestående problem. Dermed ryger hele Genis ide.

PS: ja jeg opretter kun få personer og ikke kun på Geni, men mange forskellige steder. Det bruger jeg til at få så godt styr på en bestemt persongruppe i min families stamtræ så godt jeg kan. Jeg laver derfor gerne flere af den slags, og har jeg brug for at gøre det flere gange på et sted, så laver jeg nogle gange flere profiler.
Jeg tror at jeg har to stumper på Geni - og så vidt jeg ved kun en profil - og indtil videre har det ikke ført til noget som helst nyt der har været korrekt. Det har som nævnt ført til noget som ikke er korrekt.

8/5/2021 at 7:29 AM

Opret kun de personner som har samme fælles aner tre generationer tilbage og som ved og kan bevise, at de har fælles oldeforældre tre generationer tilbage.
Blander man det hele sammen uden bevis på oprindelse, så ødelægger man det hele ikke alene for os andre, men også for Geni.com og andre lignende slægtsforskning.

8/6/2021 at 2:46 AM

Oluf Juul-Pedersen
Hvorfor kun 3 generationer? Jeg har flere grene hvor både papirspor og DNA-spor til fælles aner passer meget længere tilbage!
Stien til de fleste af mine DNA-match har jeg desuden fundet via Geni, så det er lidt synd, at ikke flere synkroniserer deres Geni-konto med FTDNA.

Private User
9/14/2021 at 6:09 AM

@Steen Grode, jeg har oplevet samme problem, også med fuldt dokumenterede profiler, der er blevet flettet med ikke identiske personer. Bagefter har man så selv problemet med 1) at få det rettet/opløst fletningerne og/eller 2) at kontakte de brugere, der "ejer" profilerne, og overbevise dem om, at deres profiler ikke kan være identisk med mine.
Dvs., at ud over, at man har gjort et stort stykke arbejde for at finde de korrekte personer og data og få dokumenteret profiler i sit træ, skal bruge dobbelt så meget tid på at få tingene rettet op efter fletning med næsten tomme profiler, der i mange tilfælde er afskrifter af diverse websider.
En løsning kunne være, at administrator af fuldt opdaterede, dokumenterede profiler blev spurgt, inden fletningen effektueres.
Jeg har på det seneste oplevet, at Geni bruger ressourcer på at fjerne tekster i About Me plus dokumenter inden fletningen for derefter at lægge dem tilbage efter fletning. Det har undret mig, for efterfølgende står Geniteam som creator til tekster og links. Hvem skal man så kontakte, når man finder fejl i teksterne?

Showing all 24 posts

Create a free account or login to participate in this discussion