Men hvem var denne Mogens?

Started by Stig Ove Voll on Friday, February 25, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 14 posts
2/25/2011 at 2:04 PM

At Gullovs far het Mogens, men at vi ikke med sikkerhet vet mer enn det, burde etter hvert være kjent for de fleste som er interessert i kildekritikk og som kommer borti denne familien. Men hva er blitt gjort, og hva gjøres, for å komme til bunns i mysteriet? Står forskningen stille på dette feltet, eller er det noen som leter etter troverdige kilder i disse dager?

Private User
2/25/2011 at 2:12 PM

Noen ganger må man bare konstatere det faktum at det finnes ikke mere info, og hvis du leser About Me i Gullovs profil så er argumentene mange, der blant annet påstanden om at Mogens Blix er faren stadig gjentas, - som medfører at hun var gift med og hadde barn med sin egen bror ;-)

Konklusjonen så langt er at sålenge det ikke finnes noen dokumentasjon på foreldre må vi la Mogens NN stå som far.

2/25/2011 at 2:18 PM

Jeg er helt enig med deg, og jeg er helt åpen for at Gullov kan være datter av hvem som helst. Således er denne anonyme profilen den beste løsningen. Det jeg imidlertid ikke har helt oversikt over, er hvilke kilder som er gjennomgått for å finne ut av forholdet - og ikke minst hvilke kilder som kunne tenkes å gi oss et svar. Det ville vært fint å høre om det er noen som jobber med saken på konkret grunnlag - og ikke bare spekulerer i sannsynligheter ;-)

Private User
2/25/2011 at 2:28 PM

Igjen: Les Remis notater i profilen til Gullov Mogensdatter, - de fleste "kilder" er referert der. Hovedproblemet er at folk leser slektsbøker som bibelen, er det skrevet i en bok så må det jo være sannhet ;-)

Som Remi påpeker er heller ikke Roger de Robelin som de fleste baserer seg på istedenfor å søke etter primærkilder, sikker.

Private User
2/25/2011 at 2:36 PM

Forøvrig kan det nevnes at Gullov er en av nøkkelprofilene i selve konstruksjonen av "the Big Tree". Hun ble tildelt en egen mail adresse og ble brukt til å slå sammen iallefall 60 forskjellige trær ved å tilordne den samme email til duplikatene.

2/25/2011 at 2:51 PM

Det er Henning Sollied sin artikkel om Blix-slekten i NST III, Bertil Hasselberg sin artikkel om Bjerme-ätten i NST 7 og 19 og Roger de Robelin som har gått igjennom de fleste kildene fra senmiddelalder og innover i 1600-tallet fra dette området av Jämtland. Kildene ligger på riksarkivene i både Oslo, Stockholm og København, på Statsarkivet i Trondheim og på Landsarkivet i Østersund. Årsak til dette er at Jämtland har tilhørt både Danmark-Norge og Sverige i denne tidsperioden. Dette gjør arkivsøk svært vanskelig.

Roger de Robelin er dessverre den som har gjettet mest og samtidig satt disse gjetningene på trykk. Pr. i dag vet ikke jeg om noen som arbeider med disse kildene, men det behøver jo ikke å bety at det ikke er noen. Antallet middelaldergenealoger i Norge, Sverige og Danmark kan du nesten telle på en hånd. Så sjansen er ikke så stor for at noen seriøse holder på med dette nå.

2/25/2011 at 6:12 PM

Gullov Månsdotter

Länsmanshustru i Hackås och sedan prostinna i Rödön, Jämtland.
Far:

Måns Jönsson (1520 - 1557)
Född:

1550 i Oviken, Z 1)
Död:

1629-12-07 Rödön, Z 2)
Bar
Familj med: Jöns Persson (1540 - 1587)

Vigsel:

1570 1)
Barn:
1. Per Jönsson (ca 1570 - 1646)
2. Sigrid Jönsdotter (ca 1575 - 1640), prostinna i Revsund, Jämtland, gift med Canutus Petri (ca 1569-1643).
3. Karin Jönsdotter (ca 1577 - 1635), bondhustru i Bjugn, Tröndelagen, Norge.
4. Gullov Jönsdotter (ca 1579 - 1630), skräddarhustru i Trondheim, Norge.
5. Nils Jönsson (ca 1580 - 1630), bonde och svensk länsman i Östnår, Hackås, ägde jord i Bleka, Näs, Jämtland.
6. Elisabet Jönsdotter (ca 1581 - 1659), prostinna i Sveg, Härjedalen, gift med Måns Herdal (ca 1580 - 1641).
7. Maria Jönsdotter (ca 1582 - ).
Bar
Familj med: Lars Månsson Blix (1540 - 1621), kyrkoherde på Rödön, Jämtland, 1591-1621, son till Herr Måns Olofsson Blix (ca 1500 - 1565), kyrkoherde på Rödön, Jämtland, 1544-1557.

Vigsel:

1587 1)
Barn:
8. Hans Larsson Blix (1596 - 1666), präst och kyrkofurste i Bodö, Norge, gift med Ingeborg Svensdotter (1603 - 1688).
Bar
Noteringar
Noteringar
Gullov Mogensdotter, f beräknat 1550, kan vara dotter till Herr Måns Jönsson (Mogens Jussesson), som var prostens kaplan i Oviken 1553-1556 enligt de skäl jag redovisat nedan; Gullov var gift beräknat år 1570 med Jöns Persson i Hov, Hackås, Z; Gullov gifte om sig beräknat år 1587 med kyrkoherde Lauritz Mogensen Blix i Rödön; Gullov dog 1629-12-07 i pesten; Gullovs och andra maken Lauritz Blix gravstenar på Rödön hade följande inskription: MEMENTO MORI. / HER HVILER ERLIG FIIN OC GVD / FRYCTIG MATRONA GVLOF / MOGNS DATTER S / HER LAVRIS / HUSTRV I RÖDEN, SOM HENSOFNE / DE SALIG I HERREN DEN 7 DECEMBR. / ANNO CHRISTI 1629. / PARCO NULLI. / HODIE MIHI CRAS TIBI / HER LIGGER BEGRAVEN HE / DERLIG OC VELLERDE MAND / HER LAVRIS MOGNSSÖN / FORDVM PASTOR I RÖDEN / SOM DÖDE SALIG I HERREN / DEN 21 JVNII ANNO DOMINI / 1621.

Robelin har i sin bok Skanke ätten kaplanen Mogens Jussesson i Oviken, som möjlig far till Gullov, men även bonden Måns Jonsson i Faxnälden, Näskott. Av följande skäl tror jag att kaplanen är Gullovs fader:
1. Om Gullov var dotter till bonden Måns Jonsson, ca 1530-1610, i Faxnälden, så skulle Gullovs styvdotter Sara, ca 1580-1650, ha varit gift med bonden och kyrkvärden Erik Månsson, ca 1565-1637, i Faxnälden, som var Gullovs broder.
2. Gullovs dotter Elisabet, ca 1581-1659, blev gift med kyrkoherden i Sveg Måns Persson Herdal, ca 1580-1641. Han var son till kyrkoherde Per Andersson i Hede, ca 1550-1663, och Nn Eriksdotter, som i så fall skulle ha varit syster med Gullovs moder.
3. Prostens kaplan i Oviken, (Mogens Jussesson) Måns Jönsson, hade brodern länsmannen Jöns (Jusse) i Norrgården, Oviken, känd 1565-1592, som hade en dotter Gullov, känd 1613. Denne Gullov Jönsdotter är den enda Gullov som jag i övrigt har kunskap om på 1500-talet. Det stärker teorin om att Gullov Månsdotter hade sina föräldrar i Oviken.
Bar
Källor
1)

Beräkning
2)

Härnösands stifts hm, L. Bygdén

2/25/2011 at 6:12 PM

Måns Jönsson

Herr Mogens, prostens kaplan i Oviken 1553-1556.
Far:

Jöns (Jusse), känd i Svensåsen, Oviken 1518-1551.
Född:

1520 i Oviken, Z 1)
Död:

1557 i Oviken, Z 1)
Bar
Familj med: ?

Vigsel:

1550 1)
Barn:
1. Gullov Månsdotter (1550 - 1629)
Bar
Noteringar
Noteringar
Herr Mogens Jönsson, prostens kaplan i Oviken 1553-1556. Kan vara fader till Gullov Månsdotter, 1550-1629 ? (Skanke ätten, sid 420, Robelin)
Mogens hade brodern Jöns Jönsson, länsman i Norrgården, Oviken, känd 1565-1592, vilkens odelsgård konfiskerades och ägdes av kronan 1623. Jöns hade en dotter Gullov, som var känd 1613. Jöns hade också sonen Jöns, som var länsman i Oviken 1603 och som dömdes att mista sin hals för delaktighet i Baltzarfejden 1613.
Bar
Källor
1)

Beräkning

Bibel
Gustav Vasas bibel från år 1541, då den var översatt till svenska.


<< Startsida

Private User
2/26/2011 at 12:23 AM

Alexander, - hvis du ser etter baserer dine kilder se på Robelin's bok.
Intet nytt med andre ord.

2/26/2011 at 6:31 AM

Flott, Alexander, du har funnet en annen kilde som siterer nøyaktig det jeg har skrevet rett fra originalkilden i Gullov sin profil. I første innlegget ditt må vi ned til linje 36 før tvilen om at Måns er hennes far kommer fram. Jeg synes det er svært viktig at dette kommer først. I det oppsettet du viser, vil folk lese at Måns Jönsson er Gullov sin far, uten tvil, fordi det stå slik i linje 4. Slike oppsett er ikke bra, og en medvirkende grunn til at Gullov konstant blir lenket opp med Måns, Mogens e.l. og Elisabeth Schancke som foreldre. Ja, det er postulert, men ingen bevis finnes. Inntil bevis er funnet, så vil ikke jeg ha dem som Gullov sine foreldre. I tillegg vil dette oppsettet gjøre det slik at det blir en mulighet for at Gullov og ektemannen Lauritz blir søsken eller søskenbarn. Noe som ikke er mulig, for da hadde de ikke fått giftet seg.

11/3/2016 at 4:21 AM

Etter å ha analysert resultatet fra autosomal test (FF) fra ftDNA har jeg hittil funnet 11 treff hvor det ser ut til at Blix eller Skanke er felles ane. Jeg har 4 linjer tilbake til Blix gjennom personer som flyttet til Norge på 1600-tallet (to gjennom Erik Eriksson Blix og to gjennom Hans Lauritsen Blix). Alle mine treff er med svensker med utelukkende svenske grener til Blix/Skanke, og sannsynligheten for treff nærmere i tid (som ikke kan dokumenteres med papirforskning) mener jeg er liten.
Jeg har tre treff med personer som har Laurentius Magni som ane, men han er ikke min ane. Ved å se på mine anerekker bakover mener jeg det er sannsynlig at Gullov Mogensdatter og Laurentius Magni er nære slektninger. I boken "Näskotts socken" av Alexander Stafwerfeldt blir etter hva jeg forstår Måns Karlsson Blix i Undersaker (far til Laurentius Magni) foreslått som Gullovs far, og jeg mener at mine DNA-treff understøtter denne teorien.

11/6/2016 at 6:47 PM

Så Mogens Karlsson Blix är möjligen far till Gullov??

11/7/2016 at 9:35 AM

Med forbehold for at jeg ikke kjenner begrunnelsen til Alexander Stafwerfeld vil jeg tro at Mogens Karlsson Blix er den sterkeste farskandidaten; selv uten å skjele til Stafwerfeld blir dette den mest nærliggende tolkningen. Mine DNA-treff kan ikke bevise han er faren, men de styrker hans «kandidatur».
Om han er faren må Laurentius og Gullov ha forskjellige mødre ut fra aldersforskjellen mellom dem.
Blixene i Jämtland var vel mer eller mindre i slekt med hverandre, så man kan jo ikke helt se bort fra at DNA-treffene kan gå gjennom Erik Eriksson Blix, hans hustru Elisabeth Pedersdotter evt. Gullovs 2. ektemann Laurits Mogensson. Men i så fall må felles ane være en (muligens) ukjent person noen flere generasjoner lenger bak i tid. Generelt er det mer sannsynlig at treffene ligger 11- 12 generasjoner bak i tid (dvs. via Gullov) enn 14 – 15 generasjoner.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion