Hvem er hennes foreldre?

Started by Private User on Monday, August 8, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
Private User
8/8/2011 at 12:50 AM

Jeg ser at mange slektsforskere sår tvil om Maren Hansdatter var datter av Hans Caspersen Gamshard. Flere mener at hun mest trolig er datter av Hans Sigvardsen, d. 1593, sogneprest i Inderøy og senere i Domkirken i Trondheim.

Private User
8/8/2011 at 1:29 AM
8/11/2011 at 6:15 AM

Her fra Linken:

I følge de forskjellige slektslitterære skrifter, og også ifølge Berg (1951, s. 219), ble denne datteren gift med borgermester Svend Andersen. Dette er dog trolig ikke riktig for i 1617 leverer en Hans Casparsen i Trondheim inn en supplikk til kongen hvor han ber om at hans datterbarn må få arve ham. Grunnen til dette sier han er fordi han bare har en eneste datter og denne datterens mann er et ødeland som bare kom til å bruke opp pengene hvis datteren arvet pengene. Han ber derfor om tillatelse til å gi arven direkte til sine datterbarn, mot at de lover å forsørge moren. Denne Hans Casparsens arvinger var altså hans eneste datter. I denne supplikken fremgår det at denne datteren var gift med en Erik Hansen og at Hans Casparsens datterbarn heter Caspar Eriksen og Alhede Eriksdatter. Jeg [S.T.Dahl] mener at denne Hans Casparsen må være identisk med borgermester Hans Casparsen.

Kilden: Svein Tore Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 (Trondheim 1999), s. 28

Her må det ryddes opp. Maren bør kobles fra Hans Caspersen Gamshard.

Mvh Michael

Private User
8/16/2011 at 10:57 PM

Kan kurator Brox rydde opp i dette? Det er så irriterende med feil både her og der i treet. Enda mer irriterende er det at det er så vanskelig å få rettet opp ting. Blir det for mange feil, er det ingen vits i å holde på her på geni!
Tove

Private User
8/16/2011 at 11:36 PM

Så du var Pro og har tilgang til dette selv, så jeg postet bare en link som støttet opp om påstanden.

Private User
8/17/2011 at 1:56 AM

Dette var flott. Takk skal du ha! Jeg vet ikke om det er jeg som er "mindre begavet", eller om det finnes begrensninger som ikke burde være der?

Private User
8/17/2011 at 3:45 AM

Du skulle ikke ha noen begrensinger som Pro, kansje bortsett fra å splitte treet. Du fikk imidlertid disse nye rettighetene først for noen dager siden.

Fikk tilbakemelding fra Erik Bertnsen (http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I7760&tree=IEA) som mange bruker som "kilde" at han også kutter denne koblingen i neste oppdatering

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion