Spritt - noen opplysninger om dette etternavnet?

Started by Private User on Sunday, August 5, 2012
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
Private User
8/5/2012 at 2:40 PM

En av mine forfedre het Elias Pedersen Spritt. Han kom til Langemyr, Ø.Messel i Froland, Aust-Agder, Norge.Trolig fra Sverige. Giftet seg i 1846 med Margrete Knudsdatter Ålia. De hadde datteren Inger Helene ( Eliasdatter).Noen som vet noe om Elias Spritt? Om hvorfra / hvordan/hvorfor han kom fra Sverige til Norge? Om slekten han kom fra?

Private User
8/5/2012 at 2:41 PM
Private User
1/14/2013 at 3:52 AM

Jeg har nå funnet i Froland heim og ætt, bygdebok av E. fiane: At min xxx tippoldefar Elias Pedersen Spritt var født i Quille, Bohuslen. Og var sønn av Peder Willumsen Leersteen. E. kom til Norge som enkemann i 1842. Han hadde da med seg i alle fall tre barn. Han kjøpte Langemyr i Froland og giftet seg to ganger der.
Så nå kunne det være spennende å finne noe om faren og evt. moren hans...

Private User
7/2/2013 at 12:22 PM

Turid, jeg har litt av hvert om Elias Sprit, kontakt meg evt på fas@vaf.no

Private User
8/13/2013 at 2:17 AM

Skal bl spennende å finne mer om Elias Spritt - min 4Xoldefar fra Sverige....mld. er på vei.

Private User
8/29/2013 at 6:45 AM

Takket være denne tråden har jeg nå fått masse info om Sprit-slekt! Morsomt at navnet "Sprit" viser seg å være svensk soldatnavn, knyttet til soldattorpet Mostorp i Kville. Og antas å bety noe a la "spirit".
Det er også sannsynlig at Elias`far var den samme som bodde på Lersten, stedet som idag er bygdemuseum i Fjellbacka.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion