Maren Nielsdatter - Fader ?

Started by Søren Groth Petersen on Sunday, December 30, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 137 posts
12/30/2012 at 8:18 AM

Der angives ikke en troværdig kilde til at Marens fader skulle være NielsStrangesen - iflg diskussion på DIS-Forum, se http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,629466,631906 er det nok ønsketænkning !

12/30/2012 at 11:29 AM

Nu har den historie været i flere år - intet er givet og intet er bevist eller modbevist - hvad tror du selv.:

Se: http://www.ole-moustgaard.dk/Maren.pdf

12/31/2012 at 2:30 AM

Hej. Jeg har ingen Maren Nielsdatter, men har i stedet en Maren NielsKONE og hun er den sidste person i den gren, Længere tilbage i tiden har kun de personer, der bruger ønsket om en adelig linie. Aldeles udokumenteret og i hvert fald helt UDEN kilde(angivelse).
På DIS-Danmark er der jo tærsket "langhalm" gennem tiderne, så lad os stoppe indtil der kommer een person, der virkelig dokumenterer (med kildeangivelse) - hvorfra Maren NielsKONEs rødder og fader er.
Godt nytår. mvh Jens Eg

12/31/2012 at 3:14 AM

Helt enig :-) så har også ændret navnet til NIELSKONE, og håber vi slipper for at hun atter bliver offer for hun atter bliver ophøjet til andet, med mindre bevis kan føres derfor.

12/31/2012 at 4:52 AM

Spørgsmålet er så nu: Personen som har oprettet Maren Nielsdatter - vil vedkommende acceptere, at Marens efternavn bliver rettet?
Hvem er kurator og kan vedkommende ændrer noget?

12/31/2012 at 5:00 AM

Maren har ingen kurator siden profilen hennes ikke er en Masterprofil. Det er 18 forskjellige personer som er administrator av profilen hennes. Dersom noen av disse har spørsmål ved endringen som er foretatt, så er denne diskusjonen riktig sted å ta opp disse spørsmålene.

Målet vårt må være et mest mulig korrekt slektstre og det bør da stoppe der usikkerhetene blir for store.

12/31/2012 at 5:02 AM

Hvad med NN Bertelsdatter 1494? - som skulle være datter af Niels Strangesen?

12/31/2012 at 5:55 AM

JA Ole, det bør også rettes, ellers bliver det da helt indavl og incest. En Bertilsdatter har jo ikke en Niels til far; men en Bertel, og som det er kommenteret på hendes profil er sandsynligheden for at faderen er Bertel Lassen ret stor - jeg kan godt gå med til sandsynlige forbindelser, selvom der ikke foreligger konkret dokumentation, kan der jo være så mange omstændigheder dokumenteret omkring en person, at en forbindelse bliver meget sandsynlig

10/9/2013 at 10:44 AM

Ja, nu er der gået næsten et år siden sidste indlæg. Så mon ikke vi nu har fået "aflivet" . manet i jorden den meget ukorrekte PÅSTAND om at MAREN NIELSKONE skulle høre til Stangesen slægten. Det er jo nok LET at skrive af /kopiere andres også fejltagelser. Og jo flere, der bruger samme MÅDE er jo med til, at når SÅ MANGE har det, så er det nok ret. MEN sådan er det ikke. Også en vis slægtsbog har videreført Maren ind i adelsslægten, og det var jo et godt salgs argument når bogen skulle afleveres. JA, så var de da kommet ind i ADELSSLÆGTEN. Og hvad så....de der har adel i 16-1700 årene er jo almindelige mennesker i dag, og for mange må vi jo indrømme, at det er gået "ned ad bakke".
NU venter jeg blot på, at de, der stadig bruger Maren og Strangesen forbindelsen træder fra og DOKUMENTERER og opgiver KILDE. Ja, så den dag skal jeg nok bøje mig, ikke før, Tak for opbakningen/også tak til de der stadig bruger Strangesen forbindelsen, for de MÅ jo have noget at have det i. Ellers var de vel for længst kommet med deres dokumentation,
............

3/7/2014 at 7:23 AM

Glædeligvis er profilen nu endelig en MP profil, og kan kun ændres af kurator....

Private User
3/7/2014 at 7:35 AM

Nah, noen gir ikke opp: Unknown Profile

3/7/2014 at 8:23 AM

@søren groth petersen
Nej, jeg giver ikke op - det kan godt være I har fået nogle gode venner hos nogle Curatorer - men det hjælper ikke!

Private User
3/7/2014 at 10:28 AM

Ole, så langt jeg kan se er du ganske alene om dette.
Kuratorer kuttet denne koblingen og låste profilen fordi så mange Danske brukere ba om det og viste til ganske mange analyser av påstanden som alle konkluderte at den var feil.

3/7/2014 at 1:09 PM

Hvis du ser på Myheritage, så er der ret mange brugere der også har de samme profiiler som mig - og det vil jo nok være vanskeligt at bede dem også om at slette pågældende profiler.

Jeg har et hav af profiler på Myheritage og er så sent som idag blevet ringet op af en Myheritagemedarbejder, som på engelsk ville tilbyde, at de ville aotomatisk mixe alle de profiler jeg ikke har fået matchet endnu.
Jeg fortalte ham om mit problem, men de kender åbenbart ikke noget til ordet Curator der.

Jeg er ikke alene om min påstand vedr. slægtsforholdene, det er kun nogle få personer, der arbejder med GENI, som påstår det modsatte.
GENI er ikke en samarbejdspartner med DIS-danmark. De mennesker der optræder på DIS-danmark i 2010, er måske ikke levende mere, så der kan I ikke hente kilder fra.
- og lad så mig beholde min tro

Det er kun Jens Eg og Søren Groth der interesserer sig for emnet - og det er ikke mange!

3/7/2014 at 1:29 PM

Ole - forskellen på My Heritage og GENI, er at på MyHeritage har hver bruger sin egen profil på hver ane, dvs profilerne flettes IKKE; men matches med hinanden, så jeg kan have det som jeg vil på mit træ, og du kan have det som du vil. Det er også fint, og du har fuld frihed til at udvikle dit slægtstræ som du vil på MyHeritage. PÅ GENI sker der det når profiler flettes at der så kun er EN profil på personen og dennes slægtsforhold, derfor findes der så oså kuratorer. Løsningen er jo ikke at du surmuler; men kaster dig over at løse gåden. Jeg er helt enig med dig i at man da skal kunne have forskellige hypoteser om slægtsforhold, og undersøge om der er hold i dem. Hvorfor bruger du ikke energi på at få fundet ud af, hvordan forfatteren af den bog du henviser til kom frem til at Strangesen Bild er faderen. Du skal jo bare finde nogle overbevisende argumenter frefor ren stædighed, så skal såvel jeg som andre og sandelig også kuratorer give os for dine saglige argumenter.

3/7/2014 at 10:53 PM

Det er dog utroligt som du kan blive ved?

3/7/2014 at 11:53 PM

På de fleste slægtforskningsprogrammer, optræder Maren Nielsdatter sammen med Niels Clausen Bild Strangesen, se f.eks.:
http://records.ancestry.com/Maren_Nielsdatter_records.ashx?pid=9801...

Dette program er et meget anset slægtsforskningsprogram, som har støtte overalt i verdenen. En del af familysearch

Hvordan kan et par enkelte Geni medlemmer lægge så meget pres på Genis kuratorer, at de helt går i selvsving for at få slettet de profiler der er tale om. For mig er der her tale bevist mistænkeliggørelse af mange andres forskning på diverse slægtsprogrammer!

Geni er idag ejet af Myheritage,og derfor burde Genis medarbejdere rette ind overfor Myheritages ideer og produkter. Det er som om Genis curatorer agerer som overdommere og bliver presset af nogle få medlemmer der ønsker at styre GENI.

Private User
3/8/2014 at 12:51 AM

Ole, - i likhet med Geni er det ikke programmmet selv som legger inn navn, men brukerne.

Både på Ancestry og speielt MyHeritage er det veldig mange feil, og som vi kan unngå på Geni ganske enkelt fordi man kan samarbeide og begrunne seg fram til løsninger.
Vi som er kuratorer har myndighet til å ta avgjørelser og / eller kompromisser ved konflikter, og i denne saken bør du komme med faglige argumenter istedenfor personangrep. Det som er lagt fram hittil i andre diskusjoner - med begrunnelser, konkluderer alle med at koblingen er feil.

At noe er trykket i en slæktsbok er ikke noe bevis, og den spesifikke boka er vel påvist å ha mange andre feil også.

Det største problemet er såkalte "slektsforkser virus" der man bare kopierer hverandre uten å sjekke fakta. Vi sliter med slikt mange steder, og i ett par slekter i Norge er slektsbøker folk tror blindt på en årsak til at feil oppstår gang på gang, selv om det utrykkelig er motbevist flere ganger og godt dokumentert i de aktuelle profilene.

3/8/2014 at 1:23 AM

Ole, at et program er et meget ansett slektsforskningsprogram har ingenting å si for hvor god kvaliteten på de innlagte dataene er. Helt greit at du anser ancestry som et meget ansett slektsforskningsprogram, men det er ikke ancestry sine ansatte som har lagt inn informasjonen i slektstrærne, dt er det Ola Nordmann, Jeppe på Bjerget og andre kjente og ukjente helt vanlig personer som deg om meg som har gjort, altså brukerne av ancestry.com

Ancestry.com er ikke en del av Familysearch. Ancestry.com er eid av Permira Advisers LLP, Spectrum Equity og en del av lederne i Ancestry.com, mens Familysearch er eid av The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. Ancestry.com har sitt hovedkvarter i Provo, Utah, mens Familysearch har sitt hovedkvarter i Salt Lake City, Utah.

Innen slektsforskningen bruker vi kilder og vi graderer troverdigheten av dem. På generelt grunnlag er kilder som andre privatpersoner sine slektstrær, spesielt de uten egne kildehenvisninger, å anse som upålitelige og er det dårligste typen kilder vi kan bruke. Vær så snill å ha dette i bakhodet. Jeg har sett på de linkene du har lagt ved denne diskusjonen, og det er bare andre sine slektstrær og ingen av dem har kildehenvisninger. Jeg ville ikke i utgangspunktet ha stolt blind på denne informasjonen slik jeg har inntrykk av at du gjør. Prøv å finne bedre kilder, siden de du viser til er ikke til å stole på innen seriøs slektsforskning.

3/8/2014 at 1:25 AM

En gang troede alle mennesker jorden var flad, det gjorde det ikke mere rigtigt at mange troede det og gentog det faktum for hinanden. De få der troede den var rund BEVISTE så med videnskab at det forholdt sig sådan. Nogle slægts"forskere" udgår fra tro og gensidig forsikring at tro er sandhed, andre foretrækker hvad vi lært i vor skoletid, om kildekritik og at teorier skal føres i bevis. Man kan jo ikke have afstemninger om fakta.

3/8/2014 at 2:01 AM

Der ER jo ikke bevist noget om de faktuelle forhold omkring Maren adskillelse fra Strangesen - kom med de rigtige validerede dokumenter og ikke bare hvad en flok ældre - måske nu afdøde personer kan fortælle i DIS-danmark. Dis danmark har ikke noget at gøre i GENI - det tror jeg heller ikke de vil. I GENI er der jo også vild mange fejl, som Kurartorerne ikke kan gennemskue. Skriv en artikel, hvor du kan skælde alverdens forskere ud med deres utvivlsomme gøren og laden på slægtsforskersiderne - så skal du bare se hvad der sker. Hvorfor er der ikke blevet rettet noget i alle disse år omkring profilerne, men først nu
hvor kuratorerne ikke sidder så hårdt i sadlen længere på grund af andre programmer vedr. slægtsforskning.
Du bliver nødt til at indordne dig efter hvad flertallet på de sider siger og ikke bare vedblive at angribe andres teorier, når de ikke passe ind i dine.

3/8/2014 at 4:25 AM

Det er ikke noget om at synes - er du en eller anden dramaqueen ?
Man skal ikke bevise at nogen IKKE er nogen andens barn, jeg kan da også påstå at Tommelise er din grandtante, og så afkræve dig at bevise at det er hun ikke.
Det er op til dig at finde ud af hvordan teorien at Maren er Strangesens datter kan sandsynliggøres - bemærk, jeg afviser den ikke helt, se det da som en arbejdshypotese, og gør så noget konstruktivt for at overbevise andre, istedet for at smide om dig med konspirationsteorier og andet surmuleri. Du skal bare forske i sagen min ven, og komme med overbevisende argumenter. Igen - i den bog der er ophav til arbejdshypotesen, angives ingen kilde til oplysningen. For at den skal være sand, må vi jo forudsætte at den forsker der først fremsætter teorien, har noget at bygge den på. At en mand flere hundrede år efter en begivenhed mener at der nok skete det og det er FIKTION ikke DOKUMENTAR - skal slægtsforskning være en god roman, eller faglitteratur. Det påhviler dig som fortaler for en teori at bevise den, så længe du ikke har noget der holder kildekritiskt for at underbygge den. Så længe du ikke har det er den modbevist, såmænd.

3/8/2014 at 7:07 AM

@ Maren Nielskones FAR ?
Det mest sikre jeg har om Maren Nilskone findes i
"""Lundenæs lens regnskab 1607-08: Oddum sogn, en jordegen gård Vibtarp Jens Vistisen ibor smør 1 fjerding, honning 1 fjerding, skovsvin 1, toftpenge 6 sk. 1 alb. En øde byggested i Gråhede mærsk forne Jens Vistisen bruger rug 1 ørt, penge 1 mk. 5 sk. 1 alb.

Sdr. Bork sogn, en jordegen gård i Obling Christen Nielsen ibor byg 3 ørte, penge 2 mk., skovsvin 1, toftpenge 4 sk. hestegæsteri 4. Endnu har Christen Nielsen disse efterskrevne boelsstugjord og stugenge, en boel i Obling forne Christen Nielsen penge 11/2 mk., en boel i Sønderby kaldes Slot penge 1 mk., nogen stugjord kaldes Hundhovedjord byg 1/2 ørt, to stk. engjord i vang skylder penge 12 sk., to engdele i "Hiøeg og en på skambskifte penge 12 sk. to stk eng på Grobenge og Fuglkær penge 1 mk.

En jordegen gård Maren Niels Lassens byg 2 ørte, skovsvin 1, toftpenge 4 alb., hestegæsteri 4. Tre stk enge i Arnager forne Nr. 45. Maren Nielskone bruger, smør 18 mk., nok en eng forne Maren Nielskone bruger, smør 6 mk """"
OG det giver jo ikke noget om faderen !!!
MEN må dog undres, at hvis -- skriver HVIS - hun er adelig, da KUN at have SÅ lidt "jordisk gods" osv....
Men ALLE som jeg har diskuteret ! med i tidens løb har IKKE kunnet komme med én eneste bevis, og her mener jeg KILDE, --- KUN -set fra min side " ønsker og "afskrifter". For som én skrev til mig, at "når der var 70, som han kendte, der havde Marens som værende af Strangesen Bild slægten --- så KUNNE jeg da indse, at de havde ret". Han ville have mig til at føre omvendt bevisførelse . Jeg tillader mig også til at drage DIS-Danmarks lange diskusionsliste med i remsen. Og Katrine Tobiasen skrev en fin artikel i DIS bladet "slægt og data" . Men tak for opbakningen og så vil jeg ønske at Rahbek slægtsbogens forfatter havde været mellem "os i dag" og kunnet fortælle, hvor han havde denne teori fra. Men det var jo ikke ukendt, at slægtsbog forfattere gerne ville lave noget "længere bagud", når de fandt lidt, der om ikke andet nok " var et uægte=uægteskabelig barn " af én eller anden herremand.
Men se også P Hegelunds almanakker bind 1 side 354.
Og hvorfor lånte man de 100 rigsdalere for at få begravelsen i stand i Oddum /Aadum, HVIS -- skriver HVIS Maren var adelig, så var det da (set med mine øjne) lettere, at gå til Herremanden og låne beløbet.
Adelsårbogen med senere tilføjelser og rettelser indtil 2010, som jeg har efterset, oplyser IKKE om nogen datter MAREN fra Nørholm Strangesen Bild. Så hvad står så til troende, når ingen beviser er...kun "ønsketænkning". Tak for ordet.

3/8/2014 at 8:04 AM

Til Søren og Jens

Det er jo lidt underligt, at i to, som bliver ved år efter år, og forsøge at bilde mig ind - og så alle andre - som har de samme profiler som jeg på de fleste slægtbaser i verden - ikke snart bliver træt af at være så påståelig - det må være et gen fra vore fælles aner!

Det eneste jeg p.t. kan give af kildemateriale, - er slægtsbogen.
Godt nok har jeg været leder af Folkeuniversitet her i Vejle en del år og derfor truffet mange forskere som også i forbindelse med kurser indenfor slægtsforskning - har brugt diverse slægtsbøger i deres formidlinger.

Og hvorfor det?

Jo, - selvfølgelig er oplysningerne i disse bøger en fin tilgang i forbindelse med kildeanalyser og verificering af de mulige validerede kilder fra ældste tid.
I ved jo også udmærket godt, at de ældste historier er meget mangelfulde eller direkte forkerte i forbindelse med kilder fra den tid.

Præsterne har ikke været de bedste til at ajourføre kirkebøger og da slet ikke hvis et uægte adelsbarn skulle døbes - de fik betaling for at lade være med at nævne den adelige forbindelse. Betalingen kunne være i naturalier, som dengang som nu er lidt sværere at spore end kontanter.

Selv vore gamle konger havde uægte børn, - børnenes mødre blev kaldt Friller, og hendes børn havde ikke altid officiel status som et adels ophav.

Jeg er overbevist om, at Rahbekbogen har analyseret rigtigt, men er jo selvfølgelig ikke fejlfri som alle andre slægtsbøger. Man turde simpethen ikke opgive disse muligheder om uægthed, fordi adelen havde en stor magt.

Jeg har selv "Fastergårdslægten" som opslag og også en fra 1903.

Derimod kan jeg se, at Per Rahbek (2007) har opsat en " Ide Kirstine Jensdatter" i min slægt på GENI, som jeg ikke kan finde data til. Jeg har sendt ham en besked flere gange - men får intet svar.

Det er jo en Rahbek, som har sat Marens forbindelse til Strangesen op i GENI - kontakt da lige ham inden I begynder at smide grus på mine vinduer.!
Men han vil sikkert heller ikke svare - og så er det jo let at svine andre, som gider at tage debatten.

I min profil af Maren har jeg skam også skrevet, at der delte meninger om validiteten af slægtskabet og jeg har også uploadet Katrine Tobiasen artikel på min hjemmeside med et link til profilen
www.ole-moustgaard.dk/Maren.pdf

Mon ikke det skulle være nok?

3/8/2014 at 8:13 AM

Jeg bliver også nødt til at tilføje mine rettigheder her på GENI, hvis nogen igen"kommer til" at fjerne mine profiler. Jeg vil ikke påtænke at føre retssager if.m. emnet: Selv ikke en Curator!

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901

3/8/2014 at 8:43 AM

Den rettsinformasjonen gjelder ikke på Geni, Ole. Geni sitt hovedkvarter ligger i California, USA, derfor er det også lovene i California og USA som gjelder, og ikke de danske. Du har godtatt dette ved å godta terms of use når du laget deg en profil på Geni. Dersom du ikke liker det, så bør du heller ikke legge ut informasjon på for deg utenlandske internet-steder.

3/8/2014 at 9:19 AM

Søren
Så har du ikke gjort dit hjemmearbejde godt nok - læs igen https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901

Så kan røven revne lige så meget for min skyld og dine fjærte venner!!

Til Remi:

Du er hvis ude på glatiis min fine ven - er det GENIs offentlige politik omkring rettigheder, du her antyder ? Det tror jeg ikke de danske brugere vil synes om?

Private User
3/8/2014 at 12:12 PM

Ole, la meg minne om Geni terms du finner linket til nederst på hver side.
Å gå til personangrep vil få deg suspendert som bruker.

Jeg foreslår vi kompromisser og skriver inn det vi har på henne - med linker til den angivelige faren, men uten den koblingen som far.

Skulle det dukke opp kilder som viser at hun var en Nilsdatter og attpåtill datter av Niels Clausen Bild Strangesen så er det ingen problemer å koble den inn.

Per i dag er den eneste kilden til denne koblingen en spesifikk slekts-bok som er helt uten kilder, og samtlige andre nettsteder som viser den koblingen er nok basert på denne ene boken. Er det noe historien har lært oss så er det at blind tro på en eneste bok nok ikke er det mest riktige uten å trekke for mange paralleller.

Å ha den koblingen på Geni er bare ødeleggende for de som ønsker at Geni skal være riktigst mulig. Å ja, vi har mange slike steder i verdenstreet, og vi får ta dem en for en etter diskusjon, selv om jeg nok tror kutting av bibelske og mytiske greiner nok vil skape mer bråk. Vi har deler av verden der folk tar livet av hverandre for mindre enn å antyde at bibelen tar feil. Vi som er kuratorer er det som frivillige, og når man får truseler for å gjøre jobben er det nok.

3/8/2014 at 12:27 PM

Ole, det har ikke noe med hva som er GENIs offentlige politikk omkring rettigheter eller ikke. Fakta er at Geni er et amerikansk firma med adresse og hovedkontor i California. Ergo gjelder kun lovene for USA og California for alt som ligger på deres servere, inkludert slektsdata, bilder, dokumenter og alt det andre som ligger på GENIs servere uansett hvem det er som har lastet dette opp og uansett hvor de bor i verden. Som sagt, dersom du eller noen andre danske brukere, ikke liker dette, så får dere bare slutte å bruke GENI. Alle vi andre har godtatt at slik er det og er villig til å leve med det. Det samme må du gjøre så lenge du bruker GENI. Du har faktisk ikke noe valg, for slik er det bare.

3/8/2014 at 1:06 PM

Så må jeg desværre tage stilling til den udemokratiske styringsform som I her sætter op

Showing 1-30 of 137 posts

Create a free account or login to participate in this discussion