Jacob Andreas Martines Ingebrigtsen Velle - ekteskap

Начал Stig Rørvik среда, 12 марта 2014
Показаны все сообщения (8)
12.3.2014 в 12:22 после полудня

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A08 (1852-1862), Ekteviede 1854, side 152.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2255&idx_id=2...
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050727020159.jpg

12.3.2014 в 3:54 после полудня

Vielsessted er da så klart i Sykkylven, siden begge to er fra Sykkylven.

Dersom dere skal ha med gårdsnavn som etternavn til en person, så er det mest vanlig å bruke gårdsnavnet en person er født på som hovednavn, og senere navn blir da å skrive i Også kjent som, siden de er å anse som alternative navn. Da burde hans gårdsnavn være Straumsheim (eller Strømsem dersom dere ikke vil normalisere skrivemåten av navnet). Slekts-/etternavn ved fødsel står skrevet som Velle og det er i hvert fall feil siden han er født på Straumsheim.

13.3.2014 в 12:52 после полудня

Takk for svar.
Mener du at det som står i kirkebøkene egentlig er feil?
Velle blir nå for tiden brukt som etternavn og jeg har sett for meg at når sønnen til velle blir døpt velle, så er navnet velle.
Mine rutiner er å legge etternavn ved fødsel som etternavn. Hvis personen flytter til ny gård, så ser jeg at dem ofte tar dette navnet som etternavn. Hvis dette blir gjort, så blir navnet lagt inn som etternavn og etternavn ved fødsel blir lagt i parantes. Ved redigering av stedsnavn, så kan gårdsnavnet legges inn.
Det er mulig at jeg gjør det på feil måte. Det blir praktisert mye forskjellig og er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig.
Vi vet at dem bodde i Sykkylven men Som du ser så lå det under Ørskog på den tiden.

13.3.2014 в 2:45 после полудня

Her har du dåpen til Jacob Andreas Martines, nr. 20: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15987&idx_id=... Legg merke til hva som står i kolonnen om foreldrene: "Gaardbr. Ingebrigt Jørgen Strømsems og Kone Johanne Jacobsdtr.", hvilket betyr at de bodde på gården Straumsheim da Jacob Andreas Martines ble født. Så som du ser, så er det ikke noe feil i kirkeboken, der står tydelig at han er født på Straumsheim ved dåpen hans.

Det er helt riktig at familien flyttet til Velle etter hvert, men det normale innen slektsforskningen er å bruke etternavn ved fødsel som etternavn og etternavn senere i livet som alternative navn og bør derfor skrives Også kjent som her på Geni, siden det blir mest korrekt ihht. hva som er normen innen slektsforskningen. Det samme gjelder kvinner, vi bruker navn ved fødsel som etternavn, og senere navn i livet, også navn etter vielser, som alternative navn, og skrives derfor i Også kjent som. I slektsforskningsprogram med flere alternativer for navn enn det Geni har, så brukes andre hendelsesnavn/feltnavn, men etternavn senere i livet enn fødsel er å anse som alternative navn, og ikke en persons hovednavn.

Det er riktig at prestegjeldet er Ørskog, men dette prestegjeldet har bestått av flere kirkesogn, deriblant Sykkylven. Sykkylven var eget kirkesogn før 1589, og derfor er det uten tvil at Jacob Andreas Martines er døpt i Sykkylven og som du ser i dåpsnotisen linket til lenger oppe, så er dåpsdatoen den 9. juni 1822, og der står også Annex K. som betyr Annex Kirken og viser at dåpen ble foretatt i Sykkylven som er anneks til hovedkirken Ørskog.

Begravelsen finner du her, nr. 32: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6482&idx_id=6...

15.3.2014 в 3:18 после полудня

Hei
Da har jeg lagt inn noen endringer. Jeg er ikke helt enig med deg i alt, men ser at det kan fungere.
Vedr hoved navn:
Hadde Jacob vært en kvinne, så ville etternavnet som gift vært hovednavnet og fødenavn ville bli lagt inn under: slektsnavn ved fødsel.
Jacob er min tipp oldefar og alle fra min mor og tilbake til Jacob bruker Velle eller Welle navnet. For oss blir det da naturlig at Velle navnet brukes. Men rett skal være rett og hvis det blir lagt inn feil så skal vi rette på det.
Kan du se på mine endringer? Ser det greit ut?
Takk for hjelpen.

15.3.2014 в 3:53 после полудня

Greit at du ikke er enig, og også greit at du skriver navn på den måten du vil, bare vær klar over hvordan vi slektsforskere skriver navn, og vi skriver navnene på samme måte uten å ta hensyn til programvaren vi bruker.

Hadde Jacob vært kvinne så hadde hun beholdt sitt pikenavn hele livet på denne tiden. Kvinner startet så smått å ta mannens etternavn etter vielsen først rundt 1880 i byene og rundt 1900 på landet. Norge fikk ikke sin første navnelov før i 1923, så før den tid var der mer eller mindre fritt fram i valg av navn. Normen derimot er at alle beholdt sitt navn fra fødsel til død uten å endre det, selv ved vielser. At kvinner tok sin ektemanns etternavn er en modere sak som bare ha vart i litt over 100 år i Norge, fra ca. 1880 til ca. 2003. Ergo er dette kun en kort periode i slektsforskningssammenheng.

Gårdsnavn som Velle, Drabløs, Strømsem o.l. er egentlig en adresse hvilket du jo ser et godt eksempel på i nettopp Jacob. Hans foreldre bor på Strømsem når han blir født, og flytter til Velle før Jacob blir konfirmert, og da endres så klart gårdsnavnet til Velle siden det er en adresse. Dette er helt normalt på Vestlandet og stort sett hele landet før 1880-1900.

Fødested er Strømsem eller Straumsheim slik gården heter i dag. Bokstaven s på slutten av Strømsems er en genitivs s som blir brukt for å vise eierskap, som i "det er Remis sykkel", her blir det "Ingebrigt Jørgen Strømsems sønn". Så s i slutten av Strømsems bør du fjerne.

Under Død ville jeg har byttet ut Sykkylven med Velle under By/tettsted, dette for å vise at Knutbruket ligger under gården Velle.

Jeg velger også å bruke gårdsnavn som etternavn enkelte ganger og gjør det på mine sunnmørske slektninger, og det får være en følelsessak for deg om du vil bruke etternavnet slik vi slektsforskere gjør, altså etternavn (gårdsnavn) ved fødsel, eller slik du velger å gjøre det. Du må da bare være klar over at dersom en som bruker slektsforskernes måte å skrive navn på, har samme person i databasen sin som du har, så vil navnet trolig enten skrives Jacob Andreas Martines Ingebrigtsen Strømsem/Straumsheim eller bare Jacob Andreas Martines Ingebrigtsen (helt uten gårdsnavn fordi det er en adresse) slik at når du søker etter personer så bør du søke på alle tre mulighetene for hvordan navnene kan skrives.

Du kan legge inn både dåpssted og begravelsessted til Sykkylven, Møre og Romsdal, Norway. Dåpsdatoen er 9. juni 1822.

Om du lurer på noe mer, så bare spør. Jeg har høyskoleutdannelse innen slektsforskning og har holdt på med dette i 30 år. Underviser nybegynnere flere ganger i året, så jeg anser meg selv som tålig kunnskapsrik på området.

15.3.2014 в 4:17 после полудня

Hei og takk for fyldig informasjonen. Jeg kan ikke flagge med mer enn noen måneders forskning. Tror det er viktig at vi følger visse standarder.
Regner med at jeg vil ta kontakt senere. Følger deg nå :-)

Kan du se på denne profilen? Hvordan føre fosterbarn med flere sett med "foreldre"?
Thelma Marie Lund (Nordal)

15.3.2014 в 4:22 после полудня

Flere sett med foreldre er ikke mulig pr. dags dato på Geni. Du har løst dette på samme måten som jeg ville ha gjort.

Показаны все сообщения (8)

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении