Torgeir Torsteinson Aske Aga - Noen som har bevis for at Torgeir Spilling er samme person som Torgeir Aske Aga?

Started by Private User on Sunday, April 6, 2014
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 18 posts
Private User
4/6/2014 at 3:37 AM

Jeg har lagt inn profilen for Torgeir Spilling i Vigmostad, Lindesnes, Vest- Agder med utgangspunkt i Vigmostadboka Vol 1 av Tore Bergstøl.
Det er flere administratorer for denne personen som har felles at vi ser ham som en forfar igjennom det som er nedskrevet i nettopp denne boken.
Jeg er forundret over at denne personen nå er slått sammen med en profil for Torgeir Aske Aga som har tilhørighet i Hardanger, Hordaland. Med tanke på at denne avstanden er forholdsvis stor geografisk og hva det vil si å reise og eventuelt flytte på denne tiden som Torgeir Spilling (og Torgeir Aske Aga) levde.

Hvis det er bevis for at dette er en og samme person så bør det komme skikkelig fram, ingenting ville glede meg mer.
Hvis det er som jeg mistenker så er nok dette en feil utført med tastetrykk i Geni og bør reverseres/ splittes ettersom det så langt jeg kan forstå ikke er grunn til å tro at Torgeir Spilling ikke er født og oppvokst i Vigmostad i Vest-Agder.

Håper det er noen som har noe opplysninger her og om vi trenger å splitte disse profilene igjen så håper jeg en Curator kan være begjelpelig med å få dette utført.

Mvh
Raymond Lian

Private User
4/6/2014 at 3:54 AM

Kanskje Tore Fuglestad som gjorde sammenslåingen kan komme med en oppklaring?

Private User
4/6/2014 at 4:11 AM

Takk skal du ha Bjørn. Får han automatisk melding om dette?
Hvis det viser seg som jeg tror at disse profilene er forskjellige personer,
er det da noen mulighet for at denne profilen (Torgeir Spilling) kan bli skjermet slik at dette ikke skjer igjen? Ser at det er en del profiler som er spesielt beskyttet slik at info ikke blir korruptert.
Torgeir Spilling er nevnt i retspapirer i forbindelse med sønnenes deltakelse i retsoppgjør. De blir kalt for Torgeirsønnene i disse sakspapirene.

4/6/2014 at 5:35 AM

Egentlig ikke, jeg følger iblant linjer for duplikat-profiler som er lagt inn og slått sammen den omkringliggende familien. Hvis det er to forskjellige Torgeir'er som opptrer i litteraturen er jeg også tilhenger av at det burde lages master-profiler av disse for å unngå unødige feil. I denne tidsepoken er det jo massevis av hypotese-forbindelser som er innlagt på geni.
Kan du Bjørn som kurator opprette master-profiler?

Private User
4/6/2014 at 10:19 PM

Dere får rydde opp og gi beskjed når MP skal lages og/eller en kurator notis i topp slak legges inn.

Tore, - du må ikke finne på å følge Genis forslag om sammenslåinger uten å sjekke grundig. Genis egne automatiske algoritmer for forslag på profil-sammenslåinger fungerer meget dårlige på nordiske profiler der man har -sen og -datter navn.

Private User
4/7/2014 at 6:56 AM

Bjørn,
Hvordan ryddes dette opp?
Den sammenslåingen som er gjort må jo bare reverseres, men er det en enkel sak/ prosedyre?
Kan jeg gjøre dette, eller må Tore gjøre dette siden sammenslåingen ble utført av ham?

Private User
4/7/2014 at 8:52 AM

Jeg kan be om at Geni reverserer denne, - det testes ett script for det, men det er langt fra perfekt.

Ellers må det gjøres manuelt.

Private User
4/7/2014 at 10:18 AM

Nå er profilene Torgeir Raudaberg og Torgeir Torsteinson Aske unmerget, - men endel data må nok rettes opp og rundt-liggende profiler sjekkes samt den andre profilen frakobles?

Private User
4/7/2014 at 2:38 PM

Ser ikke ut til at det er riktig profiler som er splittet? Profilen for Torgeir Spilling ha ingen kjent far og derfor ikke ett son etternavn som eksempelvis Torsteinson. Ser også at strengen med mine forfedre fortsatt ligger mot Torgeir Torsteinson Aske Aga.
Dette er ikke så lett forstår jeg. Synd at god tro og hensikter kan få så leie følger.

Private User
4/7/2014 at 9:44 PM

Som Tore var inne på: Han fulgte nok bare en kjede av sammenslåinger, så de startet neppe på denne profilen.

Noen som kjenner begge linjene får starte å splitte og erstatte profiler.

Private User
4/8/2014 at 2:15 AM

Jeg har begynt på det.
Så at eieren av den profilen som er skilt ut er i samme slektsstreng som meg og derfor kan det i utgangspunktet ikke bli feil.
Takk for all hjelpen alikevel. Det er ikke så fælt mye å rydde i.

Private User
4/8/2014 at 2:40 AM

Bjørn,
Kan du fulføre splitten slik at Torstein Torgeirson Raudeberg Spilling for Torgeir Spilling (Raudeberg) og ukjent som foreldre. Da blir disse slektene splittet riktig slik jeg kan forstå det.
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000020723958227

Jeg får beskjed om at jeg ikke kan gjøre det fordi jeg da splitter ett tre, men det er jo nettop det som er meningen.

Private User
4/8/2014 at 2:56 AM

Done.

Private User
4/8/2014 at 3:00 AM

Nå var verden i ballanse igjen :)
Takk igjen.

4/8/2014 at 8:59 AM

Jeg følger aldri genis forslag uten å sjekke rimeligheten, i dette tilfellet virker det som om 2 forskjellige Torgeir er ført opp som stamfar for noen slektslinjer som var sammenfiltret og som jeg tok fatt i å nøste i. De 2 Torgeirene hadde hverken motstridene aner eller motstridende farsnavn og da blir det nesten en ulykke som venter på å skje, men det er alltid dumt med sånne feil.

Private User
4/9/2014 at 1:00 PM

Det ser slik ut Tore. Tror sammenslåingene har skjedd tidligere og du har slik jeg kan se gjort det samme som hvem som helst andre kunne gjort. Feilen ligger nok helt klart lenger tilbake i tid slik jeg kan forstå det.

4/12/2014 at 9:51 AM

En annen sak her med profilen Torstein Torgeirsson Raudaberg .. har denne blitt slått sammen med Torgeir Anundson som var Katarina Gardsdotters mann ?
Jeg står forunderlig nok som manager på Torgeir Rødberg uten at jeg har lagt inn noen slik profil, men jeg mener å ha lagt inn Torger Anundson på et tidspunkt.
Når jeg prøver å se på historikken er det ikke så mye å finne ut, har kuratorer tilgang til mer avansert historikk @Bjørn ?

Private User
4/13/2014 at 1:32 AM

Godt poeng Tore.
Hele historikken rundt sammenslåingene er uoversiktlig synest jeg.
Det går langt tilbake og jeg får intrykk av at det er loop i generasjon som feilaktig er slått sammen også, uten at jeg får tak i hva som er gjort.
Når det først blir så galt som dette så kan man nok ikke nøste opp i alt, men repparere de skadede hullene.

Alle disse skadene med sammenslåing og "repparering" av informasjon har gjort at det har sett ut som samme personene til slutt.
Eksempel:
Jeg har lagt inn informasjon tilbake til 2006 på Torgeir Spilling som i dag ligger under Torgeir Torsteinson Aske Aga. Han er oppført med sønner som er profiler jeg har lagt til og som derfor fra mitt syn er helt feil.
Alikevel så er det nok noen som har en annen opplevelse grunnet arbeid de har gjort i annen profil som igjen er slått sammen.
De som vet hvilken profiler de har lagt inn bør ta kontroll på eget arbeid så og i utgangspunktet ikke fjerne andres arbeid før man vet det er feil, eller får flyttet det til riktig sted.

Showing all 18 posts

Create a free account or login to participate in this discussion