Sigurd Bjørnsen Bonde til Gulsvik - Behov for opprydning

Started by Private User on Friday, March 10, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 23 posts
Private User
3/10/2017 at 4:13 PM

Dette treet skriker etter opprydning, så jeg har prøvd å samle litt kilder. Jeg er imidlertid ingen ekspert, så jeg vil gjerne ha noen "second opinions" før jeg går i gang og rydder.

*Bygdebok for Flå bind 2(?) side 266 står det at Halvor Bjørnson Gulsvik (på Nordgarden) og Sigurd Bonde (på Sørgarden) var brødre. Forfatteren har satt opp en hypotetisk far Bjørn Helgesen (fordi den forrige brukeren het Helge).

På Geni har de foreldrene https://www.geni.com/people/Bjørn-Sigurdsson-til-Gulsvik/6000000004... og Gro Sigurdsdatter Gulsvik - Disse bør fjernes. Bjørn er i tillegg oppført med to halvsøstre med samme navn som sin kone, mens på profilen til Gro er hun oppført som både mor og kone til nevnte Bjørn Helgesen. Gro Sigurdsdatter Stave er så langt jeg kan se ikke nevnt i bygdeboka. Jeg vet derfor ikke hvor hennes "rette" plass i treet er.

*Hentet fra Geni-profilen til Sigurd Bonde: "Tore H. Vigerust har i en artikkel i Gjallarhorn nr. 19 (1997) oppsumert den store mengden literatur om temaet, i tillegg til å drøfte gehaldten i en del framsatte påstander. Vigerust konkluderer med at en ikke kan bevise noe om Sigurds forfedre. Det kan ikke en gang bevises at hans far het Bjørn. Videre oppgir han kun barn Guttorm og Torgunn. Deres mor er ukjent."

På Geni har i tillegg Sigurd Bonde i tillegg fått barna Nub og Erland. Disse bør også fjernes. I bygdeboka for Flå er det nevnt at kona til Sigurd Bonde het Unna Vebjørnsdatter (ikke Guttormsdatter), men uansett bør koblinga til Guttorm Rolvsson Kirkeberg fjernes.

*Bygdebok for Flå bind 2 side 267. Forfatteren skriver at Halvor Bjørnsens kone var ukjent. Han legger allikevel frem en teori om at denne kona kan ha vært datter av Østen Jonsen og Helga Gunnolvsdatter (som igjen kan ha vært datter av Gunnulv Guttormsen).

Dette er sånn jeg ser det bare en teori, og bør nevnes i profilen, men jeg synes ikke de bør være listet som foreldre. På Geni har hun fått navnet Eli: Eli Eysteinsdotter Ringnes

Er det kilder jeg har gått glipp av som forandrer disse tingene totalt, eller kan jeg gå igang med ryddinga som foreslått?

Private User
3/10/2017 at 4:19 PM

Lenken fungerte ikke, prøver igjen: Bjørn Sigurdsson Gulsvik

3/10/2017 at 4:21 PM

Please send in english. I can't read this.

Private User
3/10/2017 at 4:26 PM

Oh, I’m sorry. I’ll try to translate:

Private User
3/10/2017 at 4:38 PM

Translation:

I thought this three badly needs some clean-up, so I tried to gather some sources. I’m no expert however, so I want some second opinions before I try to clean it up.

*In ”Bygdebok for Flå” band 2(?) page 266 states that Halvor Gulsvik (at Nordgarden, Gulsvik) and Sigurd Bonde (at Sørgarden, Gulsvik) were brothers. The author has listed an ”hypothetical” father with the name Bjørn Helgesen (because the previous farmer was named Helge).

In Geni the parents are listed as ”Bjørn Sigurdsson til Gulsvik” and ”Gro Sigurdsdatter Stave”. These should be removed. In addition, Bjørn Sigurdsson is listed with two half-sisters with the same name as his wife (this should be cleaned up), while Gro are listed as both mother and wife of the Bjørn Helgesen mentioned above. I can’t find Gro Sigurdsdatter in the bygdebok, and therefore I don’t know where the correct place for her in the three would be.

*From the Geni-profile of Sigurd Bonde (translated): In the article ”Gjallarhorn nr. 19 (from 1997) Tore H. Vigerust has summarized the large amount of litteratur on the subject (Sigurd Bonde), in addition to question the factualness (I don’t know if thats a word) of some claims. He concludes that we cannot prove anything about Sigurds parents. It cannot even be concluded that his fathers name was Bjørn. In addition he lists only the children Guttorm and Torgunn (of Sigurd), and their mother are unknown.
In the Geni-profile Sigurd is listed with two additional children: Nub and Erland. These should be removed. In the bygdebok mentioned above, Sigurd Bondes wife is named Unna Vebjørnsdatter (not Guttormsdatter), so the connection to Guttorm at Kirkeberg should be removed.

*Bygdebok for Flå, band 2 page 267: The author writes that Halvor Bjørnsens wife was unknowns. He then writes a theori that his wife could have been a daugther of Østen Jonsen and Helga Gunnolvsdatter (which again could have been the daugther of Gunnolv Guttormsen)

The way I see it, this is only a theori and should be mentioned in the ”about me” section on the profile, but I don’t think they should be listed as parents. In the geni-profile she is named Eli (I don’t know the source for that name).

Are there any sources that I’ve missed that would change these matters upside down, or could I just proceed with cleaning up the three?

Private User
3/10/2017 at 4:39 PM

I now realize I'm too tired and should go to bed: "Three" means tree. Sorry for my bad english.

3/10/2017 at 11:19 PM

Synes du skal rydde opp i treet slik som du har foreslått

3/11/2017 at 1:15 AM

Er helt enig med deg. det bør ryddes opp her. Jeg har fått de samme opplysningene som deg fra Torleif Solberg Vågård i Ringerike slektshistorielag. Problemet er at om man fjerner noe så har det blitt lagt til igjen etter en stund, dessverre. Men hvis du skulle greie å få ryddet opp ville det vært supert.

Private User
3/11/2017 at 6:09 AM

Retter du og legger inn dokumentasjon/forklaringer er det mye lettere å vedlikeholde treet slik det skal være

Private User
3/11/2017 at 6:30 AM

Ja, det skal jeg gjøre Bjørn. Skal også prøve å finne ut mer om denne Nub Syversen Voll, som ifølge Wigerust ikke er sønn av Sigurd Bonde, men som er oppført med en kone med samme navn som Sigurd, og også har en datter med navn Torgunn Sigurdsdatter.

3/14/2017 at 2:19 PM

Jeg har en hel linje Nub og Nubson i min slekt. Håper jeg kan finne ut hvem som var i starten på den linjen hvis det ikke var Sigurd Bonde? Er det noen som vet?

Private User
3/15/2017 at 4:36 PM

I Bygdebok for Flå bind 3 side 833 nevnes en Sjugurd/Syver Voll som far til brødrene Nub Sjugurdsen Voll og Erlend Syversen Trommald. Generasjonene videre nedover fra Nub Sigurdsson nevnt i bygdeboka stemmer overens med det som er ført inn på Geni. I bygdeboka nevnes ingen tilknytning til Gulsvik for denne familien (men det er jo i samme kommunen). Det er derfor sannsynlig at noen har blandet sammen Sigurd på Gulsvik og Sigurd på Voll og slått sammen profilene. Jeg har nå ryddet i den delen av treet og opprettet en ny profil for Syver Voll. Kanskje bør denne profilen bli hovedprofil for å unngå en ny sammenblanding, Bjørn?

Private User
10/2/2017 at 6:41 PM

Private User, eller en annen curator: Jeg har fjernet faren til brødrene Sigurd Bonde og Halvor noen ganger etter denne diskusjonen. I natt har det dukket opp en ny far på ny. Går det an å sette relationship-lock på brødrene (etter at den nye faren er fjernet)?

Private User
10/2/2017 at 9:47 PM

As you know I dislike locking, so may be Robert Dale Knutson could chime in and tell why he added Bjørn Helgesen Gulsvik and may be delete it again. The parents are not known.

Private User
10/4/2017 at 4:01 PM

Yeah, I understand Bjørn. Though relationship-lock is a "soft" lock, so that normal people still can edit, but we cannot add parents, children or siblings. The sources are pretty clear on these two siblings: we know nothing about their parents, Sigurd had two children and Halvor had three children. The only uncertain thing is whether Sigurds wife was the mother of his children. And when the sources are as clear as this and the tree represents the sources, it wouldn't do much harm to not let normal users edit the relationships.

But I've removed the father again, hopefully the brothers will stay orphans for a while. Maybe you can add an English translation to the curator-note, Bjørn?

10/4/2017 at 4:18 PM

I surely hope you can add a relationship-lock, locking of the whole profile is just frustrating to most..

Private User
10/4/2017 at 10:26 PM

I have turned on the relationship-lock now.

Private User
10/5/2017 at 4:06 PM

Thank you, Bjørn.

6/22/2023 at 11:59 PM

Sigurd Bonde har fått foreldre igjen. Skulle ikke profilen låses? Han har også fått feil kone hvis Unna Vebjørnsdatter er riktig.

Private User
6/24/2023 at 3:44 PM

Skjønner ikke hvordan, - burde låst hele profilen, noen jeg sterkt misliker. Det har vært reine redigeringskrigen mellom Karin Gullhav, Private User, Private User, Ole Solberg og flere på blant annet navn uten en eneste diskusjon, kildehenvisning og argumentasjon.
Kan dere være så snill å bli enige?

6/24/2023 at 11:53 PM

Det virker som låsing er eneste vei å gå. Kanskje også skrive i headingen at profilen er låst pga gjentatte innføringeer av foreldre og at foreldre er UKJENT med store bokstaver

Private User
6/29/2023 at 1:55 PM

Jeg forstår ikke dette. Såvidt jeg kan se av endringshistorikken ble relasjonene til Sigurd Bonde låst i 2017. Siden har hverken jeg eller noen andre gjort endringer m.h.t. foreldrene hans. Dessuten er dette en Masterprofil og det står allerede (og har stått der lenge) at opphavet hans er usikkert.

6/29/2023 at 5:47 PM

Men han står fremdeles med foreldre og kone nå. Betyr det at han ble låst med foreldre og kone på profilen eller har den ikke vært så låst som dere trodde?

Showing all 23 posts

Create a free account or login to participate in this discussion