Claus Mogensen Nagell - Mangler dokumentasjon på foreldre

Started by Harald Tveit Alvestrand on Thursday, November 2, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts

Etter diskusjon med David Widerberg Howden har jeg konkludert med at vi ikke har dokumentasjon på hvem som var foreldrene til min 14-tipp-oldefar Claus Mogensen Nagell. Disse er derfor kuttet.

Profilen skulle nå inneholde omtrent det vi vet om ham.

Claus er min 13-tippoldefar, så hvis noen har primærkilder for hvem han var sønn av eller annen god dokumentasjon, så hadde det vært bra å få de på plass. Noen kjent sønn av Mogens Rosenkrantz kan det ikke dreie seg om ifølge Dansk Adels Aarbok. Mogens hadde kun en sønn som het Jacob og var heller ikke gift..

Hva er kilden til at Claus er født i Tønsberg og hvor mye kan den stoles på?

Jeg har også problemer med linken til Ætt og Heim 1968, får den ikke opp. Kan linken være død?

Noen formening om geografisk opphav til navnet Nagell?

At en sønn av en Rosenkrantz, det være seg ekte eller uekte, skulle ta etternavnet Nagell er vel litt søkt, eller?

Jeg skal se om jeg finner den utgaven av Ætt og Heim når jeg er innom i Oslo. Claus tviler jeg på at er født i Tønsberg. Men fant han i lensregnskapsbøkende under Tønsberg 1557-58, 1560-61. Har ikke funnet litteratur som nevner han noe særlig, så Ætt og Heim må undersøkes. Må være noen som bare har slått sammen navn som ligner, hvis da ikke dette er en av Finn A. Wangs fabuleringer i Skandinavisk Historisk Magazin?

Ellers er det mange Nagel/Nagell slekter og de fleste av disse mener jeg var fra Tyskland/Danmark?

Det finnes visstnok en utdød Sjællandsk slekt nevnt i DAA som heter Navl, denne har også skrivemåten Naffuel, Nagel.. http://runeberg.org/adelaarbog/1906/0340.html

Skal visst være dette som står i Ætt og Heim: "I 1607 i ein Herredagsdom i Tønsberg er Maren Clausdotter borgerske i Tønsberg, stemna for ein gard og mølle kalla Nordre Fossen i Fodne sogn som var pantsett til borgar i Tønsberg, Claus Naffuel (Nagel) og arvingane hans. Det var farbroren deira, Nerid Andersson, som stemna dei for ei god stund tidlegare. Dette godset hadde så arvingane etter Claus Naffuell (han må vere død då) "andtuorditt ossz elskelige, erllig och welbyrdig Peder Iffuerzen thil Friidtxøe".
Til å svara på stemninga møtte Maren Clausdotter, som ikkje åtte godset, men hadde Peder Ivarson si fullmakt og dei dommar og brev som var gjort i saka.
Me kan då sjå at Maren var dotter til borgar i Tønsberg, Claus Nagell (Naffuell òg skrive Navl).

Sjå: Rogaland Historie- og Ættesogelag Årshefte 1968 side 96" http://www.helgeland.nu/English/english-pub/i7470.html

Det spørs vel om også farsnavnet er en konstruksjon? Men må se litt mer på dette..

Saken nevnes i Ramnes bygdebok s. 1280 og der nevnes at stevningen mot Maren var lagt frem for Herredagen i Stavanger (Norske Herredags dombøker 2 rekke, 1607, s. 53-54. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014011708094

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion