Matti Saastamoinen - Pielisjärvi?

Started by Private User on Friday, November 2, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 4 posts

Hei,

yhdistin nämä kaksi erillään ollutta Mattia.

Onkohan kenelläkään ylläpitäjistä tarkempaa tietoa tai Saastamoisten sukukirja, sillä tuo Pielisjärvelle siirtyminen on minulle vielä epäselvä juttu. Omat esipolvet ovat siis suoraan alenevia Markus Hemminginpoika Saastamoisesta, joka Hemminki on tässä pantu tämän Matin pojaksi.

Sen lisäksi olin aiemmin jo sitä mieltä, että minun esi-isäni tulivat Enosta Pielisjärvelle, siitä keskustelu täällä Erkki Markuksenpoika Saastamoinen

Vai onko tämä koko yhteys Pielisjärven ja Rautalammin välillä spekulointia? Olisi mukava saada näihin vähän selvyyttä tänne Geniinkin :)

Not sure if everyone in the thread can Finnish, English also OK

Luin että Stolbovan rauha vuonna 1617 mahdollisti savolaisten siirtymisen Pohjois-Karjalaan, olihan se ennen rauhaa kuulunut Venäjälle. Tämä ainakin ajallisesti voisi täsmätä.

Pielisjärven Viekiin asettunut Matti Saastamoinen on ilmeisesti Matti Markunpoika Saastamoisen poika, kuten nyt Hannu Koksinen on laittanut tähän sukupuuhun. Muita poikia olivat Paavo, joka jäi Ilomantsin Enoon, Heikki, joka asettui Nurmeksen Haapajärven kylään (nyk. Valtimon kirkonkylä) ja Hemminkin, josta tuli porvari Brahean kaupunkiin (nyk. Lieksa). Lähdetiedot olen merkinnyt Familysearchin sukupuuhun.
Matti Markunpoika Saastamoisen kuolinpaikka on tässä profiilissa väärä. Sen pitäisi olla Ilomantsi, Eno.

Tämän voisi nyt selvittää isälinjojen avulla, Y-DNA-testit kehiin. Saastamoisen mieslinjaisissa jälkeläisissä on Geni tietojen mukaan ainakin kaksi isälinjatestin tehnyttä. Toisella N-L1022 ja toisella epätarkempi N-perustesti.

Suodenniemen Kari on esivanhempiani, eli asia kiinnostaa minua.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion