Gunhild Sevaldsdatter - Gunhild Sevaldsdatters foreldre.

Started by Stein Stendahl on Friday, February 1, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 5 posts
2/1/2019 at 12:21 PM

I vår families gamle nedtegnelser (Falchslekta) er Gunhilds foreldre nevnt å være Sevald Amundssøn Holck Smør og Margrethe Schønning.
De hadde i tillegg til Gunhild også barna Hans Sigurd Sevaldssøn Holck og Magdalena Sævaldsdatter (gift Archtander?).
Jeg har ikke greid å få foreldrene verifisert fra flere kilder og lurer på om andre har funnet noe som bygger under dette.
Stein Stendahl.

Private User
2/1/2019 at 12:41 PM

Navnene "Holck" og "Smør" hører ikke til disse folkene, men de folkene du nevner har absolutt levd. Du finner dem her: Sigvardt Amundsen Holck og Margrethe Hansdatter Schønning

De ligger noen kilder i "about me", blant annet en henvisning til "Geistligheten for Nord og Midt-Norge" av S.T. Dahl hvor det er nevnt at Sigurd Amundsen i Verdal kun hadde barna Hans og Magdalena. Så vidt jeg kan se var Gunhild Sevaldsdatter søskenbarn med borger Sevald Olssøn i Trondheim, men bortsett fra det vet man ingenting om hennes opphav.

Andre kilder som er nevnt i profilen er disse:

Svein Tore Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 (Trondheim 1999), s. 25 "Hun blir av enkelte omtalt som datter av Hr. Sigurd Amundsen i Verdal, men dette er ikke riktig da hennes navn alltid skrives Sevoldsdtr. Hun var søskendebarn med Sevold Olsen som bar borger i Trondheim i 1588. De eide begge parter i gården Snertingen i Inderøy."

Arnt O. Åsvang "Uten å ha konkrete holdepunkter har tidligere slektsforskere sagt at hun var datter av sogneprest i Værdalen, Sigurd Amundsen og hustru Margarethe."

2/2/2019 at 3:41 AM

Takk for svar! Jeg har vært i tvil om dette var riktig. Fint at andre har funnet noe.
Når det gjelder Holck - Smør så var det tilføyd etter Sigvarts navn i klammer og understreket i de gamle nedtegnelsene våre. Jeg antok derfor at dette henviser til eldre avstamming på en av foreldrenes side. Dersom du mener at det ikke er tilfelle bør jeg ikke bruke dette i slektsboka som jeg holder på med.

7/4/2020 at 7:00 AM

Hvilke kilder er blitt brukt som viser at hun het Gunhild Sevaldsdatter?

Private User
7/4/2020 at 9:07 AM

Beklager et noen hadde gitt henne ektefellens navn. Av prinsipp pleier jeg ikke låse profiler, men hvis det skjer igjen vil det bli gjort.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion