Christen Andersen Aalborg, på Øysund - Kilder på at Christen og Michel Andresen Aalborg var brødre og at Christen har vært sokneprest i Hurum

Started by Stig Kaspersen on Thursday, March 7, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 5 posts
3/7/2019 at 12:53 PM

Finnes det kilder på at sogneprest i Vang i Hedmark, Michel Andersen Aalborg og Christen Andersen Aalborg på Øysund var brødre?
Jeg har faktisk et DNA-treff som tyder på at de var brødre. Han jeg har treff med og jeg har våre aner i forskjellige landsdeler, slik at det ikke er særlig sannsynlig at treffet går via andre aner.

Videre står at Christen var sogneprest i Hurum. Det ser ut til å være en annen person. Sokneprest i Hurum, Christen Andersen fra Aalborg, var i følge Bastian Svendsen sokneprest fra 1629 til 1640, og Christen Aalborg i Meløy døde ca 1630. https://media.digitalarkivet.no/view/62571/85

Han var vel heller ikke adelig ut over at han var giftet inn i en tidligere adelsslekt.

Private User
4/16/2019 at 1:08 AM

Hei Anders Jensen Aalborg (sjøormpresten) var gift med Anne Jensdatter, fra Skedsmo. De fikk 3 barn sammen: Michel, Christen og Hans. I din referanse fra Akershus, så nevnes hans bror yngste Hans, så denne referansen tror jeg nok er riktig ifht slektskapet med Michel. Da høres Meløy linken noe rar ut..... Kjenner dessverre ikke mer til Aalborg slekten, men Aalborg navnet er såpass spesielt at det ville være rart hvis det ikke var slektskap. Uansett, stilig med DNA-treff. Du burde følge koner og faddere for å se om der er en sammenheng. Her kan jeg bare ønske deg lykke til i videre søk i mysteriet.

4/16/2019 at 1:53 PM

Jeg tror at noen har forvekslet/slått sammen Christen Andersen Aalborg, prest i Hurum og Christen Andersen Aalborg i Øysund. Broren, Hans, ser for øvrig ikke ut til å ligge inne på Geni.
Navnet Aalborg betyr vel bare at han var fra Aalborg, så de behøver ikke å være i slekt.

Litt merkelig med DNA-treffet, men det ligger langt tilbake i tid, og kan ha andre forklaringer.

4/18/2019 at 4:38 AM

Finnes det kilder på at en Anders Jensen Alborg (f. ca 1530) gift med Anne Jensdatter fra Skedsmo hadde sønnene Michel Hans og Christian? Jeg finner dette i ulike varianter i en del slektstre på MyHeritage og TNG, men uten henvisning til kilder.
I flere av disse trærne er Christian i Hurum og Meløy forvekslet i større eller mindre grad. Jeg finner også mange udokumenterte trær hvor Hans, Michel og/eller Christen har fått en Gullsmed Anders Jensen Aalborg som far.

Jeg har funnet følgende:
1 Christen Andersen (han var nok født i Aalborg) var sogneprest i Hurum fra 1629 - 1640, da han døde. Han hadde en bror, salig Hans. Foreldre er ikke oppgitt. Hvis Michel i Vang (d. 1624) også var en bror, burde han vel vært nevnt sammen med Hans. (kilde Bastian Svendsen, bygger på kallsbok)

2 Michel Andersen Aalborg (Sjøormpresten) er nevnt både hos Bastian Svendsen og i Vang bygdebok. Ingen foreldre er oppgitt.

3 Christen Andersen Aalborg, Meløy (d. ca 1630) er oppgitt i diverse Benkestok-kilder (Benkestokseminaret 1999 Vigerust og DAA). Foreldre er ukjent.

4 Jeg er etterkommer av Christen på Øysund i Meløy, og deler 30, 6 cM (lengste segment 20,5 cM) med en etterkommer av Michel Jo Vestly

Det kan være en indikasjon på at de to er brødre, men så langt tilbake i tid kan det kanskje være andre forklaringer, selv om vi ikke har andre kjente aner i samme geografiske områder.

4/18/2019 at 2:13 PM

En ting til: I Wilhelmine Brandt, Slægten Bænketok er Christen i Meløy ikke omtalt med farsnavn; kun som Christen Aalborg.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion