Kristina Kreutzer (Johannesdatter) - Wilhelm Kreutzer og Kristina Johannesdatter

Started by Private User on Wednesday, October 9, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 8 posts
Private User
10/9/2019 at 4:39 AM

Hei! Johan Bernhard Kreutzer er min tipptipptipp- oldefar. Jet har ikke klart å finne hans far og mor. Hvor har dere funnet disse to? Vennlig hilsen Merete

10/9/2019 at 5:01 AM

Hei Merete. Jeg husker ikke nå hvor jeg fant disse navnene. Sjekket på Myheritage nå og fant søsken og foreldre. Jeg har ikke tilgang fordi jeg ikke har abonnement men ser at opplysningene er der.

Knut Johnsen

Private User
10/9/2019 at 5:22 AM

Vi har en tilsvarende profil av faren her, og der er ikke Johan Bernhard nevnt som sønn, og det henvises til finske kilder. Wilhem Creutzer

Private User
10/9/2019 at 7:26 AM

Jeg har funnet glassblåserfamilier i Sverige. Den Wilhelm Creutzer passer med at han giftet seg med en svensk dame - Kristina. Sakset fra Anbytarforum; Johan Wilhelm Creutzer kom til Sverige i 1751. Han var vervet i Bayern og kom trolig fra en liten by som heter Waldmünchen nær den nåværende grensen til Tsjekkia. Han arbeidet først på Ströms glasbruk, deretter på Sandö og Sophiendahl. I Norge var han i perioden 1765- ca 1770 og 1778- ca 1783. Mellom de to norgesoppholdene var han trolig på Liljedahls glasbruk og etter det siste norgesoppholdet i Göteborg. Fra Göteborg reiste han til Nyby glasbruk i Finland. Den eldste sønnen, Jonas Wilhelm (f. Sandö 1757), må ha reist til Finland noe før 1787, han giftet seg på Nyby samme år. Sønnen som er omtalt i passet er nok den yngre sønnen Johan Andreas (f. på Biri i Norge 1768). Han arbeidet seinere både ved finske og svenske glassverk Begge sønnene døde i 1808.

Men ingen av disse er foreldrene til Johan Bernhard...

I følge gamle Målselvsoga forteller Gottlieb (tippoldefar) at hans besteforeldre (far) kom fra Holstein i Tyskland (var dansk på den tiden). Fogd Holmbo - som hentet Johan til byggmester for de nordlandske kirker - kjente Johan fra tidligere... og han må ha studert ihvertfall mekanikk, bygg, og konstruksjonstegning..... kanskje de møttes/studerte sammen i København...? Holstein liger jo nær/i gamle Nieder- Sacksen... Det er mange som legger ut hva de tror og kopierer ukritisk hva andre tror de har funnet... Sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle her, men skulle inderlig gjerne ha funnet Johan sine foreldre.

Private User
10/9/2019 at 7:57 AM

Da foreslår jeg at de to profilene som er opprettet som foreldre til Johan Bernhard Kreutzer slettes.

Uansett: MyHeritage profiler ER IKKE kilder, så vennligst ALDRI legg dem inn som kilder her, - er det godt dokumenterte profiler kan du verifisere dem, men aldri som kilder.

Private User
10/9/2019 at 8:02 AM

Bare for å linke profilen til diskusjonen: Kirke og orgelbygger Johan Bernhard Kreutzer

Nærmeste jeg finner på familysearch: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NT2D-5B4

Private User
10/9/2019 at 8:17 AM

Håper de to profilene slettes, ja. De er feil. Takk!

12/28/2019 at 6:25 AM

@Merete Bae Flatin. Hei. Johan Bernhard Kreutzer er min 4xtippoldefar og jeg driver og søker informasjon om hans kone Martha (min 4xtippoldemor) Jeg ser at det på mange profiler er nevnt at hun er født i Bergen. Jeg får det ikke helt til å stemme. I kirkebøkene der det er oppgitt når de to giftet seg er hun oppført med pikenavnet Martha Borresdatter Alsvog, hvilket skulle tilsi at hun kom fra Alsvog i Øksnes, Vesterålen. Dette stemmer bedre med historien om at Johan Bernhard kom til Vesterålen til Fogd Toels Christian Krogh for å bygge kirker der. Så man kan kanskje anta at han traff sin Marte i Vesterålen. Men jeg finner ikke noen flere opplysninger. Kirkebøkene er noe mangelfulle fra den perioden. Har du funnet noe informasjon om henne?

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion