Anders Olofsson - Denne Anders är troligast inte son till Olof Persson och Margeta Andersdotter

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Thursday, January 14, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts
1/14/2021 at 4:50 AM

Är verkligen denne Anders Olofsson son till Olof Persson och Margeta Andersdotter (Utter)?

Detta är baserat på iakttagelsen att Olof Persson och Margeta Andersdotter redan hade en son Anders född så tidigt som 1724 samt att denne Anders var född så sent som 1751.

Man döpte ytterst sällan barn i samma syskonskara till samma förnamn (för att undvika förväxlingar). Sedan är åldersspannet från sista barnet född 1739 (Karin) alltför långt. Var är då t.ex. alla barnen mellan år 1739 och 1751? Att de inte skulle få ett enda barn till under den perioden (mellan 1739 och 1751) är inte rimligt.

Att denne Anders Olofsson, som inte ens är född 1 april 1751 i Piteå socken/landsförsamling, skulle vara en av sönerna till Olof Persson och Margeta Andersdotter är sålunda alltför långsökt.

Private User
1/14/2021 at 7:02 AM

Troligen följden av en felaktig sammanslagning. Föräldrarna till Anders Olofsson bortkopplade.

1/14/2021 at 8:57 AM

Okej, jättetack Bo-Arne. Mvh, Karin

1/20/2021 at 10:30 PM

Hej Karin. Tack för ditt meddelande angående Anders Olofsson född 1751. Jag vet inte hur han har uppstått. Den Anders Olofsson som jag har uppgifter om på MyHeritage är född 1724 och är, som du skriver, son till Olof Persson och Margareta Andersdotter Utter. Hur jag då skulle skriva in in honom som född 1751 på Geni förstår jag uppriktigt sagt inte. Såvida inte den andra profilförvaltaren gjort det? Jag ska gå in på hans profil och ändra födelseåret till 1724. Övriga uppgifter stämmer vad jag kan se.
Mvh Ingalena

1/22/2021 at 2:20 AM

Hej, jag tror att 'din' Anders kan vara densamma som Anders född 1724. Man döpte nästan aldrig två levande barn till samma namn. Anders född 1751 har tagits bort som jag förstått det. Om 'din' Anders då stämmer med profilens Anders vet jag inte.

MyHeritages uppgifter måste man alltid kolla upp är min erfarenhet. De flesta gånger stämmer de faktiskt inte alls, i varje fall inte till 100%.

Mvh, Karin

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion