Kyrkoherde Bengt Jonas Wollin - Två bröder eller släkt?

Started by Bo Robert Sving on Monday, May 10, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
5/10/2021 at 10:54 PM

Jag kan bara hitta ett Vålängen mellan och runt Jung och Kvänum?
Benedictus Jonæ Wollin, född 1645, Bondeson från Wålänga uti Jungs Församling i Westergöthland.
och
Laurentius Jonæ Wollin, bondeson från Wollängen, Qvänum, född d. 10 mars 1642

https://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html?swedis...

Karta:
Se även bilder för karta.

Facebook:
Har även ställt frågan i gruppen släktforskning.

5/11/2021 at 10:58 PM

I beskrivningen öven lagman Lumbers Norra Vånga skrev Lindskog att "Emellan Jung och Quänum utmed farvägen åt Jung och gent emot hemmanet Wållängen är en backe som kallas Råänga- eller Röänga backe, vilken tyckes ha varit en stor byggnad och varom någon bland de äldste av Allmogen i Socknen berättat, det han hört efter de gamle i hans barndom, att på berörde backe fordom stått en Kongsgård och Kongen, som den uppbyggt, skall hetat Råde eller Röde. Vid nämnde backe är en källa, kallad Råänga källa, varvid folket fordom haft mycken vidskepelse med tvagningar, offrande, springande, lekande, m.m".

Wållängen beskrivs som ett hemman.

http://wadbring.com/historia/undersidor/jung.htm

5/12/2021 at 10:39 PM

Lars Jonsson Wollin:
Laur. Jonæ Wollin, bondeson från Wollängen, Qvänum, född d. 10 mars 1642, stud. i Ups. 1675, blef prestv. 1677 och genast förordnad till krigsprest vid Westg. kavalleri. Sedan han undgått past.-ex. och hållit en berömlig profpredikan i domkyrkan, befordrades han 1689 till Ransbergs pastorat; tilltr. 1690; predikade vid prestm. 1691 och 1706. Han inrättade i sitt pastorat ordentliga räkenskaps- och kyrkoböcker. Död 78 år gammal d. 6 april 1720.
Gift 1685 m. Anna Kuldius, d:r af kyrkoh. Sven K. i Grolanda. Hon dog d. 3 april 1720 och blef begrafven på samma gång som hennes man.
Barn: Annika, f. 1688, död ogift 1719. Sara, f. 1691 död 1729, g.m. trumpetaren And. Edman. Jonas, f. 1692 död 1779, borgmästare i Mariestad. Magdalena, f. 1694 död 1767. g.m. inspekt. Sv. Löfving. Anders, befallningsman. Catrina, g.m. korporal Erik Uggla.
[Joh. W. Warholm; Skara stifts Herdaminne; del II, s. 224]
---
Bengt Jonsson Wollin
Benedictus Jonæ Wollin, född 1645, Bondeson från
Wålänga uti Jungs Församling i Westergöthland. Var
här Comminister i början af 1680-talet. Afsatt 1691 för
otidighet emot sin Kyrkoherde. Lefde sedan utan tjenst
på sin gård Mörstada i Amnehärads Socken, der han dog
1724.
---
Jag kan inte hitta Vålläng eller liknande i kyrkböckerna eller Lantmäteriets historiska kartor för varken Ljung, Jung endast i Kvänum där det finns ett hemman som heter Vållängen mitt emellan Jung och Kvänum.
I rötter görs följande notering ang. en annan präst:
Olaus Jonae Chrochius är den latinska formen av namnet Olof Jonsson Krok.
Därför gör jag bedömningen att både Bengt och Lars är söner till Jonas i hemmanet Vållängen, Lars född 1642 och Bengt född 1645.

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion