Projekt byar i Ångermanland

Started by Dan Albert John Koehl on Wednesday, May 12, 2021
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 2 posts
5/12/2021 at 11:06 PM

Jag hade hunnit starta över 100 projekt med olika byar i Ångermanland, när jag nu upptäckte denna grupp och gick med för 10 minuter sedan. Jag ser att ambitionerna sammanfaller, och funderar över hur det jag startat kan integreras och utvecklas under Projekt Ångermanland. Jag ser en avsevärd fördel i att avgränsa de olika byarna, åtminstone tills de blir "färdiga" (om det ens är möjligt) och det känns vettigt att kunna följa individer kring deras flyttningar. Som regel, om inte personen dött på okänd ort, flyttat utomlands etc, så har jag följt en regel att tagga personer där den avlidit, och i allmänhet levt stor del av livet, samt oftast efterlämnar födda barn. Själva redigeringen har utförts genom att helt enkelt kopiera och klistra in URLen för en person, vilken tack vare scriptet i geni, automatiskt blir en läslig rad med personens namn. Till detta har jag manuellt tillfogat född och död, datum, samt gifte, och klistrat in partnens uRL, med tillfogad född och död datum. När någon i en by gift sig och flyttat, så kopierar jag raden med dem och deras partner, och klistrar in på båda platserna, MEN oftast har jag som regel bara listat deras barn i den ny byn. Eftersom jag tydligt angivit var och när de fötts och dött så fungerar detta riktigt bra, man kan följa deras födsel, gifte och avflyttning, Så fort någon flyttat, och förekommer i två byprojekt, så länkar jag de båda projekten, så att man enkelt kan följa fortsättningen på en släkt eller liknande, om de inte bor kvar. och en stor fördel är att jag med denna arbetsmetod ofta (nästan dagligen sista veckorna) upptäcker dubbletter på Geni som jag slagit ihop. En del byar som Öd i Gudmundrå, har på detta sätt fått en löpande dokumentation. Vid några tillfällen, när det framgår med särskilt stor möjlighet att man kan förvänta sig att två personer är släkt, men detta ännu inte verifierats, har jag gjort en manuell notering om detta. Annars har jag undvikit romaner, projektet har haft ambitionen att lista personer i byarna, för att ge överblick och struktur, samt ofta lista en familj eller släkt över generationer. Jag har använt <noscript>#</noscript> för detta, och alltom oftast <noscript>##</noscript> och flera, för att göra ett stamträd ganska enkelt. Det här var en lång beskrivning, jag är spänd på vilka åsikter som finns kring det jag gjort, och om jag kan inspirera till att fler samarbetar kring detta. Ju fler ögon, ju säkrare uppgifter, och ju mer användbart blir varje byprojekt.

Några exempel: (som sagt, det är fn över 100byar, några utan text, andra med bara någon rad, men många med fylligt innehåll.)

* Byn Öd i Gudmundrå socken, Ångermanland https://www.geni.com/projects/Byn-%C3%96d-i-Gudmundr%C3%A5-socken-%...
* Byn Limsta i Gudmundrå socken, Ångermanland https://www.geni.com/projects/Byn-Limsta-i-Gudmundr%C3%A5-socken-%C...
* Byn Frånö i Gudmundrå socken, Ångermanland https://www.geni.com/projects/Byn-Fr%C3%A5n%C3%B6-i-Gudmundr%C3%A5-...

5/12/2021 at 11:11 PM

Med en <noscript>#</noscript> två: <noscript>##</noscript> tre <noscript>##</noscript> o.s.v. gär man mycket lätt stamträd:

Första kända i byn
#Hans barn nr1
#hans barn nr 2. Gift med XX
##barnet till nummer 2. Gift med XX
###bbarnbarnet till nr 2
##ett syskon till barnet till nummer 2
#fler syskon barn nr 1

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion