Fjerning av falske like profiler (blåmerket)

Started by Per Ursin on Tuesday, June 8, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
6/8/2021 at 12:09 AM

Den eneste løsning på å fjerne alle doble er å vel å kjøre en ny reindeksering. Nå er alle søsken foreslått som like profiler og det med hverandre. Det er ikke tatt hensyn til alder og fornavn. Det er håpløst å rette dette opp manuelt !! Regner det er meldt inn og at det jobbes med å rette opp dette. Er det tilbakemeldt noe tidsperspektiv når dette blir rettet?

mvh Per Ursin

6/12/2021 at 3:07 AM

Dette problemet blir nå kalt søskenproblemet har jeg forstått.

Når jeg har en liste på ca 2000 slike profiler og løsningen som er foreslått er å gå inn på hver enkelt og enten trykke på oppdateringsikonet for hver enkelt profil eller å åpne hvert blåmerket forslag og markere hver sammenslåingskandidat og trykke på "Fjern treff"

Dette er et universelt problem for GENI med millioner av profiler. De bør komme opp med en bedre løsning en manuell retting!!! Aktuelle profiler er generert mellom 5.og 8 juni..

Kan kuratorene gi tilbakemelding GENI eller må man melder direkte selv?

6/12/2021 at 4:20 AM

Ser ikke ut til at Geni har prosedyrer for å teste ut endringer før de implementerer dem i produksjonsmiljøet av Geni. Mulig de ikke engang har et testmiljø. Vet ikke om Geni faktisk finner et måte å reversere/fjerne disse falske treffene uten at det lager krøll med andre data i basen. For min egen del har det endt om med å utføre manuell retting på +700 profiler. Tok noen timer. :-)

Det hjelper heller ikke at Geni ikke er villig til å endre prosedyren for å kunne importere inn gedcom filer. Burde ikke vært mulig for importprosessen å etablere en ny profil for en profil som allerede eksisterer. Bidrar bare til å gi unødvendige "blå merker". Rundt 1/4 part av de profilene jeg måtte manuelt rette var fra denne type gedcom importer.

6/12/2021 at 7:34 AM

Det er lagt ut spørsmål om blåmerkede (Tree matches") på GENI sentralt og der lovet de på tirsdag å rette det opp. Har derfor lagt inn en purring.

https://help.geni.com/hc/en-us/requests/128411

For øvrig irriterer jeg også meg over de store GEDCOM importene som importørene ikke rydder opp i.

Per

6/17/2021 at 7:03 AM

Denne er ny og knappen Refresh vil ikke fjerne søsknene som like profiler
Jens Jensson Kjølvik

Per

6/17/2021 at 10:00 AM

Fjernet hver enkelt av dem separat. Ser ut til å fungere. Hvordan ser profilen ut nå. Jeg har ingen 'blå' på den lenger.

6/18/2021 at 12:50 AM

Den ser fin ut nå, Per Åge. Vet om at det kan gjøre på den måten. Beklager at jeg forklarte dårlig. Poenget med meldinga var at GENI ved Private User ville ha beskjed når det oppsto nye slike falske sammenslåingsforslag. Geni sent ralt tilbyr bare Refres for å rette slike feil. De mener det ikke skal oppstå nye slie feil etter den 8 juni.

Per

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion