Berete Andersdatter Benkestok - Mulig DNA-bekreftelse på at Eli Pedersdatter Gran er Beretes mor.

Начал Svein-Magnus Bergan Sørensen сегодня
Показаны все сообщения (2)
Сегодня в 2:55 до полудня

En Geni-opplastet DNA-test av min farmor har nylig gitt et gen-treff som viser at hun har et stort antall sammenfallende gener med en M. Corrêa da Silva fra Brasil, dette til en slik grad at sammenfallet statistisk tilsier at de kan være 3 til 4-menninger. Det er ingen indikasjoner på noen slike portugisiske/brasilianske koblinger inn i slekten i så nær tid, men på Geni har man faktisk en direkte slektslinje mellom dem slik at de ser ut til å være 17-menninger gjennom Henry Sinclair (ca. 1350-1400), den første Jarlen av Orkneyøyene.

Jeg antar basert på dette at det genetiske sammenfallet i stor grad kan tolkes som en bekreftelse på at slektslinjene mot Henry Sinclair er korrekte slik de er historisk dokumentert, og samtidig at usikkerheten rundt om Eli Pedersdatter Gran er mor til Berete Andersdatter Benkestok derfor kan legges vekk.
Den eneste mulige alternative tolkningen er at en portugisisk sjømann skal ha fått et barn i nordnorge og samtidig fått farskapet feilangitt til en nordmann som den samme portugiseren tilfeldigvis har dokumenterbar slekt til flere generasjoner lengre bak, noe jeg anser som en statistisk usannsynlighet, for ikke å si umulighet, all den tid slekten i stor grad er godt dokumentert uten noen indikasjoner om en slik hendelse.

Detaljer om matchen finnes her: https://www.geni.com/dna-tests/view-match?match_id=530154601

Er det noen andre her som har mer erfaring med hvordan slike DNA-treff kan tolkes og analyseres som kan gå dypere inn i materialet for å stadfeste med sikkerhet at min antakelse her stemmer, og at dette slektsskapet kan regnes som bekreftet?

mvh.
Svein-Magnus Sørensen

Сегодня в 7:23 до полудня

Jeg har to DNA-treff (My true ancestry) på Sinclair; Earl of Orkney og Earl of Caithness, og også blå linjer på geni til Berete og Henry.

Показаны все сообщения (2)

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении