Matts Eriksson - Fel datum för födsel

Started by Tobias Erik Dokken on Monday, January 1, 2024
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Det ser ut som att Mats Erssons födelsedatum 26.12.1746 är fel.
Födelseboken som det länkas till har en Mattias född 26 december 1746, men hans pappa var Mats Ersson. Inte Erik

Jag ser att det finns en Mats Ersson i Sutarby, men jag ser ingenting om att han är gift med Caisa Henriksdotter från samma by.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=278...

Tobias Erik Dokken, spårade Matts bakåt några böcker. Vänligen kolla ifall jag missat något där. Kanske han var född i Ekkulla, inte Sutarby?

Tror den som lagt källreferns till dopnotis gjort ett misstag.

Jag har spårat sonen Matts och hans föräldrar (Erik Gåpå och Caisa Henriksdotter).
Jag lyckas inte hitta Matts födelsebok. Jag misstänker att prästerna inte heller gjorde det, då de flesta barn födda i Bjärnå från den tiden hade födelsedatum i kommunionböckerna.
Jag har följt modern Caisa/Carin Henriksdotter. Hon gifter sig med Eric Johansson 26 oktober 1740 i Förby. Eric dör 5 april 1741.
Caisa bor kvar i förby till 1741 då hon flyttar tillbaka till sin familj i Sutarby. Där bor hon till åtminstone 11 oktober 1747 och hon är med på nattvarden varje år.
Inga anteckningar om att hon ska ha fått ett barn under den perioden. Hon gifter sig med Erik Gåpå 1747.

Jag ska uppdatera Caisas profil lite senare.

Väl forskat Tobias Erik Dokken !

Gällande födelsedatum i Bjärnå böcker. Har sett i några böcker något som liknar en kutym att utomsocknes födda saknar oftare exakt datum, än de som fötts i Bjärnå.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion