Historien bag Hans Pedersen Kierboe

Started by Private User on Thursday, January 7, 2010
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
Private User
1/7/2010 at 4:40 AM

Hej venner

Jeg har i mange år forsøgt at samle historien bag Hans Pedersen Kierboe, Constabel på Skansen. Jeg er 6. generations efterkommer af ham, og har tit hørt historier om ham.Men historierne er modsigende og jeg har endnu ikke fundet skyggen af bevis for dem. Derfor synes jeg det kunne være på sin plads at vi samler historierne her.

Et anden mysterium er, hvor i Norge Hans Pedersen kom fra. Jeg kan se under folketællingerne at han kun beskrives som Hans Pedersen. Men i kirkebogen fra 20. okt. 1789, hvor han blev gift med Anne Cathrine Joensdatter, bliver han kaldet for Hans Pedersen Kierboe. (NB! Nogen har stavet hans efternavn med t istedet for d. Dette er forkert ifølge både folketællings- og kirkebogen)
Jeg ved at det er sædvane i Norge at skrive gårdens navn efter personens efternavn. Derfor giver det mening at han kommer fra en gård med dette navn, som sidenhen er blevet til slægtens efternavn på Færøerne.
Desværre er gårdsnavnet Kierboe ikke helt ukendt i Norge. Jeg har fundet adskillige gårde fra perioden omkring hans fødsel, men de ligger meget spredt - helt fra syd-norge til nord for Bergen.

Jeg har også forgæves forsøgt at få afskrift af de beskrivelser om Hans Pedersen fra Skansen i Thorshavn, dengang han blev sat på vand og brød, fordi han fik et barn udenfor ægteskab.

Hvis der er nogen, der har yderligere at fortælle om Hans Pedersen, så glæder jeg mig til at læse det.

Med venlig hilsen

Jan Áki Andreasen
6. generation efterkommer

Private
1/11/2010 at 1:07 PM

Først: Der er ikke noget, der hedder korrekt stavning af navne i kilder. Tilbage i den tid eksisterede der ikke nogen retskrivning. Et navn som Peder kan i andre kilder skrives eksempelvis Peter, Petter, Pieter, Per, Peer osv. Selv har jeg valgt at være konsekvent mht. til stavning af navne og holde mig til én form. Dette gør jeg for overskuelighedens skyld når jeg skal finde det igen. En anden sag er, at når jeg skriver af fra kilder, er jeg bogstavtro. Når det kommer til efternavne som er patronymika er jeg også konsekvent; jeg registrerer dem med faderens navn + -sen eller -datter, selv om kilderne muligvis bruger -søn, -son eller -dotter. Det er ikke tale om fejl, det er metode.

Historierne som jeg ved om H. P. har du vist allerede fået fra mig. Har du min e-mail? Jeg har billeder fra skanseprotokollerne for de to gange, hvor han er blevet idømt straf for at få børn før ægteskab, og kan godt sende dem til dig.

/HE

Private User
1/15/2010 at 4:49 AM

Hej Hans Erik

Tak for dit input.

Du må gerne sende sende mig billederne fra Skanseprotokollerne til min e-mail-adresse: aki_andreasen@hotmail.com

Glæder mig til at høre mere fra dig, hvis du ligger inde med yderligere materiale.

Mvh.

Áki

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion