Jehoahaz son of Jehu, 11th King of Israel

public profile

Is your surname .?

Research the . family

Jehoahaz son of Jehu, 11th King of Israel's Geni Profile

Share your family tree and photos with the people you know and love

  • Build your family tree online
  • Share photos and videos
  • Smart Matching™ technology
  • Free!

Jehoahaz ., King of Israel

Hebrew: יהואחז, מלך ישראל
Birthdate:
Death:
Place of Burial: Samaria, Israel
Immediate Family:

Son of "Jehu son of Nimshi", 10th King of Israel
Father of Jehoash, 12th King of Israel

Occupation: koning van Israel
Managed by: Shmuel-Aharon Kam (Kahn / שמו...
Last Updated:

About Jehoahaz son of Jehu, 11th King of Israel

About יהואחז בן יהוא, מלך ישראל (עברית)

יהואחז (יואחז) בן יהוא שלט על ממלכת ישראל בשנים 817 לפנה"ס עד 814 לפנה"ס כעוצר, ומ-814 עד 800 לפנה"ס כמלך.

על יואחז מלך ישראל מסופר במלכים ב יג,א-ט. ימי יואחז הם ימי השפל הקשים ביותר בתולדות ממלכת ישראל. מלכי ארם – חזאל ובנו בן-הדד ג' – שלטו הלכה למעשה על רוב שטחי ממלכת ישראל, ויואחז היה בבחינת מלך גרור לארמים. על מצבהּ החמור של ישראל ניתן ללמוד ממלכים ב יג,ז: "כִּי לֹא הִשְׁאִיר לִיהוֹאָחָז עָם כִּי אִם חֲמִשִּׁים פָּרָשִׁים וַעֲשָׂרָה רֶכֶב וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים רַגְלִי כִּי אִבְּדָם מֶלֶךְ אֲרָם וַיְשִׂמֵם כֶּעָפָר לָדֻשׁ".

ממחזור סיפורי אלישע הנביא (מלכים ב פרקים ה-ז) משתקפת גם-כן תקופת שפל זו. ולמרות ששמו של יואחז לא נזכר במפורש, אין ספק שהתואר "מלך ישראל" מכוון אליו, והוא זה שהצטווה לרפא את נעמן שר-צבא ארם מצרעתו. הוא גם זה שעמד אין אונים בפני מסעות השוד המרובים שערכו הארמים בארץ (מלכים ב ה,ו; ו,ח-כג).

חוקר המקרא יחזקאל קויפמן טוען כי תקופת השעבוד לארמים משתקפת בנבואות עמוס על הגויים ויש בהן הד לאכזריות הארמים: "כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל אֶת הַגִּלְעָד" (עמוס א,ג). גם אדום נזכרת באותה נבואה: "כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי אֱדוֹם וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל רָדְפוֹ בַחֶרֶב אָחִיו וְשִׁחֵת רַחֲמָיו וַיִּטְרֹף לָעַד אַפּוֹ וְעֶבְרָתוֹ שְׁמָרָה נֶצַח" (שם,יא); וגם הנבואה המגנה את בני עמון: "כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי בְנֵי עַמּוֹן וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל בִּקְעָם הָרוֹת הַגִּלְעָד לְמַעַן הַרְחִיב אֶת גְּבוּלָם" (שם,יג). נבואות אלה זוכרות לעמים השכנים את מעלליהם שהשתדלו באותם ימי השפל הקשים של ממלכת ישראל לנשל את היישוב הישראלי מעבר הירדן המזרחי.