Nogmaals de naamgeving van de gehuwde vrouw

Started by Fred Bergman on Saturday, March 3, 2012
Problem with this page?

Participants:

  • Geni member
  • Private
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 54 posts
3/3/2012 at 11:47 AM

Velen die hier op Geni beginnen zijn niet bekend met genealogische gebruiken en regels.
In Nederland houdt de gehuwde vrouw altijd haar geboortenaam als achternaam in de genealogie.
In Geni, met reden dat Geni ook een sociale contact site wil zijn, geeft men de mogelijkheid aan degenen die toch de naam van de man willen toevoegen, deze te plaatsen in het Nicknamevenster en in het Display venster, maar niet in het officiele familienaamvenster.
Velen denken dat zij in Geni een eigen stamboom hebben en hun eigen regels daarvoor mogen toepassen. Dat is in de meeste gevallen onjuist.
Geni is in principe een gezamenlijke wereldomvattende genealogie.
De enige uitzondering die daarop gemaakt mag worden is voor gebruikers, die hun profielen niet openbaar maken en niet verbinden met de Big Tree.
Als zij een of meer profielen openbaar gemaakt hebben, dan zijn zij onderworpen aan de Geni regels en hoeft niemand met hen te overleggen voorj het corrigeren van overtredingen van de regels.
Wil men een eigen stamboom binnen Geni, dan zal men alle profielen prive moeten maken en houden!
Iedere gebruiker, basic en pro, dus niet alleen curatoren, wordt uitgenodigd bij afwijking van deze naamgevingsregel, dat betreffende profiel te corrigeren, zodat deze veelvuldig overtreden regel beter nageleefd zal worden.

Private
3/5/2012 at 6:28 PM

Als mevrouw Jansen.
Geboortenaam Jansen en achternaam Jansen.

Kijk, hier kan je nog meer informatie vinden
http://www.geni.com/documents/view/profile-6000000009895495819?doc_...

Private User
3/6/2012 at 12:16 AM

Zo is dat, Jennie, vrouwen hebben en houden ALTIJD een EIGEN naam, ongeacht hoeveel concubinaten en/of huwelijken ze aangaan. Alleen wel zorgen dat de kinderen de naam van de vaders krijgen natuurlijk, de mannen moeten wel ergens hun sporen achterlaten, toch?

ZIe nu trouwens bij het TITANIC-project weer hoe verwarrend en bron van fouten de Amerikaanse gewoonte is vrouwen altijd maar alleen bij de mansnaam te noemen --soms zelfs nog met de voornaam van de partner erbij ! Je vindt nooit meer terug uit welke schoot ze deze wereld zijn binnengetreden en wie hen heeft groot gebracht....... Wat mij betreft: ere wie ere toekomt, dus aan vrouwen-benamingen vooral kunnen zien welke genen ze dragen. Laat onverlet dat ik -na meer dan 37 jaar- nog ontzettend veel van mijn echtgenoot houd, maar de erfenis van mijn schoonmoeder's naam heb ik nooit geambieerd. En dat vond men toen al 'modern'.

3/6/2012 at 12:51 AM

Sjaantje niet doordraven en geen (valse) sentimenten invoeren. Ongeacht gewoontegebruik, emancipatiegebruik of wettelijk gebruik, het kan niet genoeg gezegd worden, genealogisch geldt er maar 1 naam en dat is de geboortenaam. Voor gewoontefetisjisten en andere fetisjisten is het displayvenster en het nicknamevenster (also known as), waarin keurig de roepnaam, de mans naam of wat dan ook vermeld mag worden.
Even nadrukkelijk gezegd: de benamingen in de middeleeuwen, met name van de vorstenhuizen, de adel, de nobelen (toen een geheel andere betekenis) en al die anderen die zich via misdaden, moorden, intimidatie, chantage, enz verheven voelden boven het hardwerkende, ploeterende normale volk, wijken hier weer geheel van af!

Private User
3/6/2012 at 7:26 AM

Sommigen zijn bang dat bepaalde achternamen niet genoeg voorkomen, vrees ik. Fred, goed dat je er op blijft wijzen, niet alleen uit onvervalst sentiment, maar gewoon praktisch is het al te prefereren... En genealogische en juridische regels zijn er om ook op Geni te worden gerespecteerd. Kay, bedankt voor de waarschuwing dat dus nog steeds sommige curatoren hun eigen visie op de profielen van anderen blijven doordrukken. Heb er ook ervaring mee, maar leer er niet meer van te balen. Het heeft me al te veel plezier vergald. Zelf ben ik daarom wel wat voorzichtiger geworden in andersmens profielen de 'aangetrouwde' naam te verwijderen, maar zodra ik medemanager ben na een merge vliegen ze eruit.

3/6/2012 at 9:23 AM

Private User
Ray, weet je zeker dat het profiel van Louisa Ellissen Reuse een Nederlands persoon betreft. Ik heb inmiddels de naamgeving overeenkomstig onze gebruiken en genealogie gewijzigd.
Het is geen kwestie van aangeven bij Geni, dat kan wel via de Action link en dan report, maar beter is het om direct in contact te treden met degeen die heeft ingegrepen en als dat niets oplevert mail mij dan even

3/6/2012 at 9:27 AM

Private User ik draaf niet door, maar ga soms als een olifant door de porseleinkast en haal alle aangetrouwde namen van Nederlandse vrouwen weg als die in het surnamevak staan, daar horen en mogen ze niet! Als tegemoetkoming aan de onwetenden en ongecultiveerden zet ik die naam dan wel in het display venster en/of nickname/AKA venster. Echter als ik fanatiek met een rood waas voor ogen aan het corrigeren ben dan neem ik geen tijd voor compensaties, dat mogen ze dan zelf doen!

3/6/2012 at 10:19 AM

ik begrijp die smiley, maar er zijn er genoeg die dat hier niet begrijpen en dan serieus gaan klagen over de politiedictatuur van Geni......
In sommige discussies is er kroegpraat en dan nemen we het niet zo serieus, maar in dit soort gevallen lopen er nog al wat mensen rond met lange tenen. Ik vermoed dat jouw veranderde en door mij weer veranderde profiel Duits is en dan gelden de Nederlandse regels ook, zoals voor de meeste Europese landen, behalve de Engelse en de Amerikaanse. Jouw profiel was veranderd door een Amerikaan, die ik hoger inschatte, maar die kennelijk zich niet in ons verdiept heeft.

Private User
3/7/2012 at 2:20 AM

Heel goed dat je dit ter sprake brengt, Fred ! Ik ergerde me mateloos aan al die vrouwen met die dubbele achternamen in/op Geni. Weinig professioneel. Maar nog beter is het misschien om de mensen die dat doen door onwetendheid zelf, persoonlijk aan te spreken, want niet iedereen volgt deze discussies. En dan blijft Geni er deels het zelfde uit zien.

Als ik opgenomen wordt in het ziekenhuis vragen ze ook naar mijn meisjesnaam en in mijn paspoort sta ik ook vermeld met mijn meisjesnaam (= geboorte achternaam) en dan staat er "echtgenote van ..." bij. En ook mijn vliegtickets staan nog steeds op mijn meisjesnaam. Het is nu dus vaak nog steeds zo ! Vroeger werden dus net als nu in officiele aktes de vrouwen vermeld met hun meisjesnaam ! En daar hebben wij als hobby-genealoog nu eenmaal mee te maken .... met die officiele aktes ! Ik ben blij dat je dit onder de aandacht brengt. Groetjes van Recia.

3/7/2012 at 4:05 AM

Private User = Annemarie Healy-Kalishoek maakte mij er op attent dat in Anglicaanse landen en dus ook Ierland waar zij woont, het spraakgebruik andersom is dan in de West Europese landen. Zij wordt daar dus aangeduid als Annemarie Kalishoek-Healy.
Dat verbaast dus niets als je weet dat in Anglicaanse landen ook het verkeer aan de andere kant rijdt. (Het zou flauw te zijn te zeggen dat het logisch is dat als je op een eiland woont daar alles wat achterlijk is vergeleken met het vaste land)............

Private
3/7/2012 at 4:16 AM

LOL zou heeeeeeeel flauw zijn Fred! Maar idd de naamgeving zoals wij die toepassen is nu eenmaal niet all over the world.... dus we (niet jij Fred lol) moeten nu niet fanatiek profielen van getrouwde vrouwen uit andere landen gaan aanpakken naar onze manier.
Overigens voor welke landen geldt het wel "onze" naamgeving?
Benelux, Duitsland, Frankrijk...?

3/7/2012 at 4:16 AM

Ik vergat de point van het voorgaande en dat is dat vermelding in het displayvenster van deze spraakgebruikelijke naamgeving dus altijd tot misverstanden kan leiden. Met andere woorden, dat moet dan beperkt worden tot levende personen en privaatprofielen, die eigenlijk toch niet tot de echte genealogie op Geni behoren.

Private User
3/7/2012 at 4:32 AM

wat een zelfgenoegzaam geleuter.....
blijkbaar zijn jullie erin geslaagd een weer typisch hollands vingertje te vinden naar de rest van de wereld die het toch heel anders ziet.

wat me bijzonder ergert dus. remedie: alle profielen prive gemaakt en dat helpt bijvoorbeeld ook als een curator naast een naamwijziging ook nog eens een geboortedatum verandert in de verkeerde, terwijl ik de kopie doopakte heb gebruikt.

zo foutloos zijn jullie dus zelf ook niet beste dames en heren.

3/7/2012 at 5:06 AM

Andries, mag ik zo vrij zijn te zeggen dat jij kennelijk een nieuwkomer bent op het gebied van de genealogie, dat jij het verschil niet weet tussen een genealogisch vingertje en de niet genealogisch geschoolde rest van de wereld?
Ik complimenteer jou met het feit dat je ingezien hebt dat je al jouw profielen het beste prive kon maken, want op de samenwerkingssite van Geni heb jij niets te zoeken.
Je beseft toch wel dat Geni jouw soort gebruikers uitsluitend tolereert in de hoop dat je ooit nog eens betalende gebruiker wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat ooit nog zal gebeuren.

Private User
3/7/2012 at 5:58 AM

betalend ben ik al
en als jij nou voortaan je geboortegegevens goed controleert voor je ze verandert, sta je misschien ooit met 1-0 voor

Private User
3/7/2012 at 6:45 AM

Ik zie maar 1 oplossing voor het probleem, standaard en internationale afspraken maken dat ALEEN de meisjes naam ingevoerd word in het achternaam veld.
OF berperk het tot een Nederlandse afspraak daar het in andere landen anders gebruikt word
Spaanse namen zijn bijvoorbeeld ook leuk, Jose Hernandez-de Costa trouwt met Sophia Margarita Gonzales-Diaz en zij word dan ????? Sophia Margarita Hernandez Da Costa Diaz.....dus ik bedoel maar

Private User
3/7/2012 at 6:53 AM

Als reaktie op dit :
Dat verbaast dus niets als je weet dat in Anglicaanse landen ook het verkeer aan de andere kant rijdt. (Het zou flauw te zijn te zeggen dat het logisch is dat als je op een eiland woont daar alles wat achterlijk is vergeleken met het vaste land)............

ALS het aan ons Ieren lag rijden we liever op het midden van de weg :)

3/7/2012 at 7:40 AM

Als ik dronken ben, ik ook, de streep proberen tussen de wielen te houden................

Private User
3/7/2012 at 8:07 AM

LOL ga mij nu niet vertellen dat jij achter het stuur stapt na een glaasje op te hebben, foei Fred !!!!!
Gosh ik haal iedereen van het onderwerp af, sorry

Private
3/7/2012 at 8:10 AM

Tis in ieder geval wel aangenaam.. :-)

Private
3/8/2012 at 12:58 AM

Hallo julle almal in Nederlandse taaal. So behou ons hier in Suid Afrika ook in Genealogie ons geboortevan. Ek dink dit is net in die VSA en Engeland waar dit nie die geval is nie.
Ek gaan bietjie Kaap toe en sal vir 2 weke nie gesprekke kan volg nie.
FRED o nee jong.

3/8/2012 at 1:08 AM

Alcoholische drank nuttig ik nooit meer als ik nog moet rijden.
Een maal is het voorgekomen (40 jaar geleden), dat ik door mijn hoeven zakte na een feest maaltijd en 's nacht om 4 uur kruipend mijn auto bereikte en met de streep tussen de voorwielen van Amsterdam naar Breukelen reed.

3/8/2012 at 1:14 AM

Terug naar dit topic: Judith, inderdaad is er onderscheid in naamgeving tussen Anglicaanse en niet Anglicaanse landen, maar ook tussen Spaanse en niet spaans georienteerde landen. De kwestie is of dat genealogisch ook geldt of alleen wettelijk of gebruikelijk.

Op Geni hebben we voor de openbare, cq big tree profielen vaste stricte regels. Beheerders van prive genealogieen mogen hanteren wat ze willen, zolang ze niet samenvoegen met openbare profielen..

3/8/2012 at 1:23 AM

Private User we werken hier niet in termen van 1-0 o.i.d.!
We hebben hier een groep van serieuze gebruikers, zowel curatoren, pro users en basic users, die samen werken en hun best doen elkaar te helpen en de Geni genealogie zo goed en zuiver mogelijk te krijgen en te houden. Dat is een schier onmogelijke opgave voor curatoren alleen. 100 curatoren kunnen geen 60 miljoen profielen controleren en bijhouden.
Onze samenwerkingsgroep kan dat ook niet voor alle Nederlands gerelateerde profielen, maar we doen ons best. Bepaald tegenwerkend is het feit dat slechts weinigen originele primaire bronnen van A-kwaliteit vermelden, cq toevoegen en vaak ook de verwijzingen in het About vak van het profiel niet voor verklaringen en/of bronnen benut wordt.
Overigens heb ik gezien dat jouw genealogie voor een deel openbaar is en reeds samengevoegd met andere managers, waardoor je je rechten gedeeltelijk verspeeld hebt. Je kunt een en ander wel herstellen door deze profielen te ontkoppelen en ze lopnieuw aan te maken en dan prive te houden.

3/8/2012 at 7:24 AM

Hendrikus Theodorus Kuiphuis Hendrikus Oude Voshaar
ik was inderdaad niet op de hoogte van het voeren van de naam van de man voor getrouwde vrouwen. Ik heb dat zoveel mogelijk aangepast in de stamboom. Ik vond het al vervelend omdat de lange namen niet volledig getoond werden in de tree. Dat wordt nu een stuk beter. Wat ik eigenlijk nog moet doen is de bronnen, die ik gebruikt heb, opnemen in de stamboom. Daar zal ik de komende tijd aan werken.

Private User
3/8/2012 at 1:57 PM

Nou, je treft wel net curatoren met een heeeeeeel eigen stijl van werken, met deze heb ik al eens geprobeerd een discussie over MP-labels op gang te krijgen, maar die reageert gewoon niet. Wat is jouw ervaring? Wil geen roddelrubriek voor dit type personen ontwikkelen, maar het kan geen kwaad ook van anderen te horen dat men sommig management-gedrag op zijn zachtst gezegd ook lastig of vreemd vind.

3/8/2012 at 2:13 PM

moeten ze bij mij niet proberen...gewoon terug veranderen naar de meisjesnaam zou ik zeggen

Private User
3/8/2012 at 2:23 PM

Ja,maar deze C. heeft de gewoonte heeel veel profielen op slot te zetten, zonder dat je ook maar kunt bevroeden waarom. Ik ben bezig geweest de Koek-familie -de schilders o.a.- te documenteren en correct in de boom te krijgen, mede op verzoek van geni-gebruikers in Amerika, maar hij ontkoppelde gewoon goede ouders, die ik via GENLIAS had gevonden..! En dus kon ik daar niet verder met de stamboom, want die ouders had hij in beheer en als je met iemand geen samenwerking hebt kan die veel frustreren.

Private User
3/8/2012 at 3:08 PM

eindelijk een lotgenoot gevonden.... dat is het begin van therapie altijd, toch? nou ja, heb natuurlijk wel op een andere manier de uitweg gevonden, maar daar had ik iemand in Australie voor nodig die toevallig ook die lijnen in beheer had. Ik heb er een hekel aan om profielen dubbel in het systeem te zetten, alleen om een ander dwars te kunnen zitten, maar soms krijg je die neiging wel. Maar waarom heeft zo'n type zo'n taak gekregen? En bij wie kun je daar nou eigenlijk over klagen? Want breek me de b.k. niet open over wat men mij -vooral in het begin toen ik nog veel helemaal niet snapte en er nog geen Nederlands portaal was- soms uithaalde. Een curator heeft zelf een heel project 'gekaapt', er alle medewerkers waarmee ik uitwisseling had eruit gekiept en wat dan als alleen zijn snufferd nog op die pagina prijkt?

Private User
3/8/2012 at 3:08 PM

Sorry Fred, het wordt weer off-topic. :-)

Showing 1-30 of 54 posts

Create a free account or login to participate in this discussion