Nogmaals: bescherm uw eigen profielen en gegevens apart onder eigen beheer!

Started by Fred Bergman on Friday, December 14, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 2 posts
12/14/2012 at 5:26 AM

Een geisoleerde stamboom is totaal iets anders dan een gezamenlijke wereldstamboom, onvergelijkbaar zowel in vorm als in betrouwbaarheid. Als honderdduizenden gebruikers bezig zijn met 1 gezamenlijke stamboom dan worden er zowel bewust als onbewust wijzigingen aangebracht die onjuist zijn en die niet opvallen waardoor jouw werk verloren kan gaan, Dat heb je niet bij een geisoleerde genealogie. Dus beiden zijn noodzakelijk NAAST elkaar!

Er zijn meerdere wereldstamboomsites, mijn favoriet is Geni omdat dat verreweg de grootste is, meer dan 100 miljoen verschillende personen, waarvan ruim 66 miljoen onderling verbonden door bloedverwantschap of huwelijk, dus daar waar de grootste kans bestaat wat betreft uitbreiding van gegevens en relaties, hints en aanwijzingen.

Van de geisoleerde stambomen is Geneanet tot nu toe mijn favoriet omdat ik nog nergens een betere heb aangetroffen (en ik heb er veel geprobeerd, ook de agressieve marktleiders Ancestry en MyHeritage), maar die zijn niet zo gebruiksvriendelijk en ook niet zo snel, maar zeker niet van zoveel nuttige rapporteringstools voorzien als GeneaNet (hoewel andere sites weer gedetailleerde gedcom opslagmogelijkheden en/of stamboomoverzichten op de Geniwijze hebben die Geneanet weer niet heeft). Helaas zit er een fout in de software waardoor achternamen met afwijkende achternamen verwisseld worden bij uploaden van de gedcom naar een andere site en roepnamen ook op de verkeerde plaats worden weergegeven. Nu MyHeritage kennelijk al gebruik maakt van de Geni software ontwikkelaars bemerk ik daar een progressie, bijvoorbeeld nu al vind je bij MH boven de profielen de zelfde verwantschapsoverzichten als bij Geni. Echter veel belangrijker te verbeteren is bij MH de snelheid van navigereb in de treeview, die is ergernisverwekkend traag. Het zou mij niets verbazen als de Geni software daar wordt geimplementeerd. Ronduit prima is bij MH de afwikkeling van treffers. Je krijgt naast elkaar de gegevens van juw profiel en die van het zelfde profiel in een andere stamboom en kunt door op een pijltje te klikken jouw gegevens per stuk vervangen door dat gegeven van de ander. Wil je dat niet maar wel een gedeelte toevoegen, dan kun je dat copieren en bijplakken, maar ook kun je er nog nieuwe info intypen! Dat zou Geni moeten overnemen bij de afwerking van dataconflicten bij merges, of nog beter tijdens de merge laten veranderen!

12/15/2012 at 5:12 AM

Even een opmerking over Ancestry. Ik weet dat het bedrijf agressief is, maar het heeft naar mijn mening wel de mooiste software voor Android. Ik heb mijn stamboom daar dus toch ook gratis staan, en smart matches met genlias zijn daar ook nog eens gratis. Die met andere bronnen en stambomen niet, maar die zijn op zustersite mundia wel gratis, en de stamboom wordt tussen beide sites automatisch gesynchroniseerd.

De app voor Windows 8 is mij nog wat te speels, en die is ook nog niet op de Nederlandse markt te krijgen.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion