REPUBLIKEINSE datum... ooit van gehoord !?

Started by Private User on Saturday, January 5, 2013
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 11 posts
Private User
1/5/2013 at 5:56 AM

In een dossier of acte van het ZEEUWSCHE -digitale- Archief kom ik tegen:

Republikeinse datum: 16 Pluviose an VIII

Uit de akte zelf kan ik natuurlijk makkelijk concluderen dat het hier gaat om VIJF januari ACHTTIEN-honderd --na Xristus, neem-ik-aan--, maar ja, nu heeft nog iemand voor mij wat 'voorwerk' verricht.

Laat ik maar zo eerlijk zijn om te zeggen dat dat me vollkomen nieuw in de oren klinkt. Wist al wel van de Gregoriaanse Kalender en dat Jewish/Hebrew people andere jaartellingen kennen, net zoals de Chinezen, maar dat we ook in HOLLAND ander gingen rekenen voor/na geboorten is me vreemd. Wie kan er me iets over uitleggen en wat kan/zou het wellicht voor geni kunnen betekenen. Groet&goed2013jMVu.

Jan Van den Brande
1/6/2013 at 1:13 AM

http://genealogie.hcc.nl/drupal/genealogie/afkortingen-en-verklarin...

op deze site vindt u de omrekeningstabel, de franse akten uit de Napoleontische tijd gebruiken deze tijdsrekening. Ik heb er ook even moeten aan wennen....

Genealogie

Genealogie verklaard
Heraldiek, wat is dat?

1/6/2013 at 1:25 AM

Pluviôse Is de regenmaand.
Deze Kalender is bij de geboorte van de Franse Republiek ingesteld:
Ziehier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Republikeinse_Kalender
Dus 16 Pluviôse is gelijk aan 4 Februari. VIII moet dan het jaar 1800 zijn (8 jaar na de geboorte van de Franse Republiek in 1792.

Pieter

Private User
1/6/2013 at 1:31 AM

aaah, REGEN-maand, daar kunnen we iets mee in HOLLAND, toch? We moeten dus nu --het is vandaag Drie-KONINGEN, dus ca. 6 januari in de Katholieke tijdrekening-- alvast de pannetje klaar gaan zetten voor als het dak niet helemaal gatenloos zou blijken. Maar... als het dan gaat vriezen en al dat water heeft onze mooie uiterwaarden, zoals bij Wageningen de 'Blaue Chamere' onder water gezet, dan kunnen we gelukkig ook weer glijdend de oversteek maken naar de Grebbeberg. Nou, dankjulliewel voor deze bijzondere informatie, want nu snap-ik-ook waarom mijn voorouders, op de vlucht voor de Spanjaard die we nog steeds toezingen in ons volkslied, de rivier de LEK bij Schoonhoven niet konder oversteken en dus moesten wachter tot er een SCHIPPER in de familie opdook, die ze wel wou overvaren. Goed 2013 allemaal, het schijnt het jaar van de WATERMAN te worden, astrologisch gesproken dan, maar ik ga ook eens kijken of de Chinezen een leuk -van de aap, van de hond, ...- vooruitzicht bieden. groetUnujMVu.

1/6/2013 at 3:29 AM

25 janvier 1800

1/15/2013 at 9:10 PM

Can someone please translate these posts for me

Thanks

Private
1/15/2013 at 9:52 PM

Well, did you try Google translate or something like that? It is the way I do when I read a discussion in another language than mine and I want to understand it. Seems for me a common way to do, instead of asking others to translate it.

1/16/2013 at 4:50 AM

Deze republikeinse tijdrekening werd inderdaad ingevoerd na de Franse revolutie (14 juli 1789: bestorming van de Bastille) die volledig met het verleden wilde breken: vanaf 22 september 1792, de geboorte van de Eerste Franse Republiek. De maanden kregen andere namen, de tijdsrekening begon opieuw, ook de lengte va de maanden werd gewijzigd. Er waren 12 maanden van 30 dagen (3 weken van 10 dagen), gevolgd door 5 schrikkeldagen. Het heeft evenwel om practische redenen die jullie nu ook veststellen niet lang stand gehouden (van 22 september 1792 tot 11 september 1805).. Daarenboven bestond het enkel en alleen in de Franse Republiek en de landen/streken die toen in hun machts/invloedssfeer lagen.

Private User
1/16/2013 at 6:01 AM

Interessante kost voor bij een copieuze maaltijd, want als ik het goed begrijp kun je dus zonder die tabellen nauwelijks te weten komen of het VIJF of VIJF-en-TWINTIG Januari was dat het vroor in Holland. Welnu, nu vriest het ook, want iedereen is weer heeeeeeel druk zijn/haar schaatsen uit de VASELINE te halen, want de EERSTE MARATHON op Natuurijs is gewonnen door.... nou jah, ergens in Laren geloof ik. Maar wel Anno Domini MMXIII en nog wat dagen erna.

Showing all 11 posts

Create a free account or login to participate in this discussion