"de Villeneuve" uit de Provence

Started by George J. Homs on Saturday, July 19, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 19 posts
7/19/2014 at 5:45 AM

Ik heb enkele dagen geleden een belangrijkste stam "de Villeneuve" in Nederland kunnen verbinden met het omvangrijke geslacht "de Villeneuve" uit de Provence (met op haar beurt een oorsprong in het gelijknamige geslacht uit de Languedoc - en vanuit de Languedoc zijn er ook takjes naar Catalonië gegroeid onder de naam "de Villanova"). Dit (en mogelijk ook zijn broer Hélion) is de stamvader van de Nederlandse Villeneuve... Josias de Villeneuve
Op Geni zitten daarvan momenteel ruim 300 afstammelingen (maar WieIsWie heeft haast 400 Villeneuve records, dus daar valt nog wat te doen).
Wie dus met deze Villeneuve kan verbinden kan dus doorlopen naar de Provence, en minstens 800 jaar voorouders!
Terloops nog even melden dat dezelfde Villeneuve ook in de laatste decennia van de VOC actief was, en er daarvan dus ook in de Oost terecht zijn gekomen.
Met Josias heb je ook (zoals ikzelf) een onrechtstreeks bloedverwantschap via ondermeer John I, duke of Brabant and Limburg.
Ter info, ik heb 'grote kuis' gehouden in de Villeneuve van de Provence, en zo'n 99% van de ruim 600 naamdragers aldaar (op Geni) zijn nu met mekaar onderling verbonden. Dit geeft nog talloze verdere vertakkingen naar hele oude geslachten in de Provence (Castellane, Grimaldi, Pontavès, Glandevès...) - maar da's nog massa's werk om dat ten volle uit te diepen.
Zals je echter kan zien liepen de Nederlandse Villeneuve via Bergen op Zoom binnen, en aldaar zaten nog heel wat andere Franse inwijkelingen, dus het zou me niet verwonderen dat er via deze nieuwe connecties nog tal van andere zullen bijkomen!
Geniet!

7/19/2014 at 6:59 AM

Mooi werk George !!

7/19/2014 at 7:35 AM

Thanks!
Bijzonder boeiend, trouwens, de verstrengeling van geslachten in Zuid-Frankrijk.
Het ware interessant om te bekijken hoe mensen relateren tot Francon I, vicomte de Narbonne. Ik heb zowaar de indruk dat dit een alternativieve "Karel de Grote" is, vanuit genealogisch standpunt.
Francon is de stamvader van de Villeneuve. (Het is pas Walchaire de Narbonne, I. baron de Villeneuve die de naam Villeneuve zal introduceren, omdat hij een dorpje/stadje met die naam stichtte).

Private User
7/19/2014 at 9:31 AM

Bedankt George, alweer een Grootvader erbij. Deze verbanden tussen Noord en Zuid Europa zijn heel interessant.
Is het geen tijd voor een Europese familie reunie?

Private User
7/20/2014 at 2:59 AM

George J. Homs
Bedankt George, Francon I is mijn 35ste overgroot vader.
Pieter

7/20/2014 at 3:03 AM

Francon is FRED BERGMAN's 29th great grandfather!

7/20/2014 at 3:34 AM

Ha yes!
Eén van de interessante dingen is dat notariële bronnen in Zuid-Frankrijk blijkbaar goed bewaard zijn gebleven - en dus zijn er goede documentaire sporen dankzij huwelijkscontracten en erfenissen.
Ook even terloops vermelden dat het protestantisme nogal flink verspreid was onder de elites in Zuid-Frankrijk (in de Languedoc loopt die ttraditie trouwens goed aan bij het catharisme). Josias de Villeneuve volgde leer te Genève en had last met de katholieke kerk in de Provence, en vandaar dat hij dus naar het noorden trok, ondermeer naar Ieper en nadien naar Bergen op Zoom.
De afstamming van Francon loopt natuurlijk voor de meeste mensen niet via Josias maar veel vroeger via de connectie van de Villeneuve naar de Franse koningen etc.

7/20/2014 at 4:06 AM

Bij mij loopt de lijn via de Cranendonck familie:

Francon I, vicomte de Narbonne is Job Waterreus' 34th great grandfather!

Job Waterreus
You

Jan Waterreus
your father

Johanna Christina van Amerom
his mother

Johanna Christina Pleijsier
her mother

Jacobus Pleijsier
her father

Teunis Pleijsier
his father

Anna Metselaar
his mother

Arie Metzelaar
her father

Annigje Bom
his mother

Heiltje (Hillighje) Geerits Molendijk
her mother

Ariaentje Dirckse Op 't Dorp
her mother

Annitgen Hendriksdr Cranendonck
her mother

Hendrick Gerritsz Cranendonck
her father

Gerrit Pieters Cranendonck
his father

Pieter Willemsz Cranendonck
his father

Willem Gerrits Cranendonck
his father

Gerrit Roelofsz Cranendonck
his father

Roelof Jansz Cranendonck
his father

Jan Roelofsz Cranendonck
his father

Roelof Cranendonk
his father

Diederik van Horne, heer van Eindhoven en Cranendonck
his father

Willem II, heer van Cranendonck en Eindhoven
his father

Katharina van Kessel
his mother

NN van Limburg
her mother

Ermesinde de Namur, countess of Luxembourg
her mother

Henri de Namur, comte de Luxembourg
her father

Ermessinde, comtesse de Luxembourg
his mother

Clémence de Poitou
her mother

Pierre Guillaume 'l'Aigret' ou 'le Hardi' d'Aquitaine, VII Duc d'Aquitaine, V Comte de Poitou
her father

Agnes of Burgundy, Duchess of Aquitaine,Countess of Anjou
his mother

Otto Guillaume I, comte de Bourgogne et de Mâcon
her father

Gerberga, Countess of Macon
his mother

Liétaud I, comte de Mâcon
her father

Aubri I de Narbonne, comte de Mâcon
his father

Mayeul I, vicomte de Narbonne
his father

Lindoin, vicomte de Narbonne
his father

Francon I, vicomte de Narbonne
his father

Private User
7/20/2014 at 5:53 AM

Francon is my 32nd great grandfather

7/21/2014 at 3:28 AM

Fred, Pieter, Job en Jeannette, julle is direkte afstammelinge van Francon I. Volgens Geni is ek 'n 'aanverwante' afstammeling van hom (as soiets moontlik is!), deur die Du Plessis-dinastie van Frankryk. "Francon I, vicomte de Narbonne is your (my!) 27th great uncle's 6th great grandfather." So, Hallo Neefs en Nig! :-) Ek sal graag so 'n familie reunie wil bywoon! Ek dink ook Francon I is 'n alternatiewe Charlemagne!

7/21/2014 at 3:30 AM

33e hier. Ik heb alleen het idee dat het beeld vertekend is, omdat ik van mijn adellijke Engelse voorouders hier veel duidelijke afstammingslijnen vind, en van de Belgische (van Havre) niet. Dat geldt ook voor de Franse, waar een voorouder de titel Sieur de la Barriere had, en ik nog niet voldoende kennis heb van Franse bronnen om zijn lijn te achterhalen.

Private User
7/21/2014 at 3:52 AM

34e ggf voor mij via Familie de Chiny en Familie Cuijk.

Andre Ronald van Amstel

Francon I, vicomte de Narbonne
Francon I, vicomte de Narbonne is Andre Ronald van Amstel's 34th great grandfather!

Andre Ronald van Amstel
You

Gerrit Willem van Amstel
your father

Leonardus Johannes Fredericus van Amstel
his father

Dirk van Amstel
his father

Johannes van Amstel
his father

Jacob van Amstel
his father

Jacob van Amstel
his father

Jacob van Amstel
his father

Henrick Jacobsz van Amstel
his father

Jacob Barentsz van Amstel
his father

Barend Tyboutsz van Amstel, van Weert
his father

Tybout Petersz van Amstel
his father

Peter Adriaensz van Weert
his father

Adriaan Jan Goorts van Amstel
his father

Jan Goyardszn alias Jan Goorts Smolders van Amstel
his father

Heer Godefridus van Amstel
his father

Jan Gerard Hendrik van Amstel
his father

Gerard Hendrik van Amstel
his father

Sophia van Amstel, jonkvrouwe
his mother

Gerard Jan Gijsbert van Amstel
her father

Jan I van Amstel
his father

Gijsbrecht IV Van Amstel
his father

Aleidis Albrechtsdr van Cuijk
his mother

Albert van Cuijk, burggraaf van Utrecht
her father

Hendrick II van Cuijck, stadsgraaf van Utrecht
his father

Alverade de Chiny
his mother

Otto II, comte de Chiny
her father

Adélaïde de Ramerupt, dame de Montdidier
his mother

Adelaide de Roucy, comtesse de Montdidier
her mother

Ebles I, Count of Roucy
her father

N.N. (possibly Judith) de Mâcon, [dau of Aubri II and Ermentrude
his mother

Aubry II, comte de Mâcon
her father

Liétaud I, comte de Mâcon
his father

Aubri I de Narbonne, comte de Mâcon
his father

Mayeul I, vicomte de Narbonne
his father

Lindoin, vicomte de Narbonne
his father

Francon I, vicomte de Narbonne
his father

7/21/2014 at 4:23 AM

Dankie voor alle feedback. Ik ga trachten om voor de meest cruciale takken de connecties te documenteren. Dat doen per profiel is nogal omslachtig, maar ik ga vooral het werk van Joseph Vaissète hanteren (http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Vaiss%C3%A8te). Ik kan die referentie upploaden en dan alle gedocumenteerde namen daaraan koppelen (het werk van Vaissète verwijst dan door naar de charters, notariële acten, etc). Wat niet uitsluit dat er correcties op Vaissète zijn - maar hij wordt desalniettemin beschouwd als één van de meest betrouwbare referenties (met name voor de Languedoc).
Enno, ik zoek effen jouw sieur de La Barrière op.

7/21/2014 at 11:52 AM

George, dank. Het gaat om Abraham Vallet, Sieur de la Barriere. De titel klinkt een beetje alsof hij heer was van een hekje (barriere), en dat lijkt me niet veel, maar het was zoals je in de akte bij het profiel kunt zien voor hemzelf toch belangrijk genoeg om te vermelden, net als Esquire bij mijn Engelse voorvader. Dat diens vrouw uit een minstens zo belangrijke familie kwam stond er niet bij, maar lijkt wel een feit. Dat is voor deze thread echter niet relevant.

Binnen deze thread is Jean van Havre, omdat deze uit een Belgische adellijke familie komt, zie ook http://www.archiefbank.be/?q=node/68

Ik noem deze twee, omdat het zuidelijke voorouders zijn die mogelijk bij deze thread passen, en ik zelf niet veel expertise heb in deze windrichting. Oost en west gaat me op dit moment beter af.

7/22/2014 at 8:38 AM

Enno, ik zocht gisteren, en er waren enkele heerlijkheden "de La Barrière" in dat gebied (noordelijke Périgord en Charente). Maar, ik heb niks kunnen identificeren dat met de famiienaam "Vallet" te maken heeft, jammer genoeg. Dat wil natuurlijk niks zeggen. Ik heb het stille vermoeden dat er wellicht wat te vinden kan zijn in de archieven van de Hugenoten in Londen. Gewoon omdat alles wat via La Rochelle kwam meestal eerst in Londen terecht kwam. Maar, zoals ik zeg, gewoon een vermoeden.
De hele streek van zuid-west Frankrijk lijkt me nogal "onontgonnen" voor ons. Nochtans interesseert dit sterk de Amerikanen en Zuid-Afrikanen, want die zien dikwijl banden lopen naar La Rochelle. De hugenoten die "bij ons" terecht kwamen liepen doorgaans over Noord-Frankrijk - dus daarom dat wij er vermoedelijk minder aandacht aan besteden. Anderzijds is het wel zeker dat er ook in de Lage Landen nogal wat zuid-west Franse hugenoten belandden - zoals gezegd via een passage in Londen.
Hopen dat we er eens met meerdere mensen de tijd voor vinden :-)

7/24/2014 at 8:36 AM

George, Job, het lijkt voor ons inderdaad behoorlijk onontgonnen allemaal. De resultaten die Job vond zijn ook allemaal van Nederlandse en Belgische genealogen, waaronder mijn verre neef Lex Slager, en mijzelf.

Verder heb ik ook het idee dat er niet veel Franse genealogen op Geni zijn, en we dan mogelijk zelf verder moeten kijken. Als ik bijvoorbeeld naar Vallet in Montignac zoek op GeneaNet, zie ik dat er buiten de site wel indexen zijn, bijvoorbeeld hier:

http://geneabank.genea16.net/

Als ik op de site zoek, lijken er wel interessante resultaten te zijn. Ik heb echter geen bronmateriaal om in hun geneabank te storten, en loop ook een beetje vast op de taal.

Deze geneabank, en GeneaNet als geheel, lijkt me echter wel interessant voor deze thread.

7/24/2014 at 12:16 PM

Enno, wat betreft de taal zou je Google translate of iets dergelijks kunnen proberen. Op Geneanet vond ik zo snel niet veel.

7/24/2014 at 1:51 PM

Binnen GeneaNet's eigen database niet nee. Daar is de oudste Vallet van mijzelf, en feitelijk het eerst door Lex Slager gedocumenteerd.

En Google translate helpt wel iets bij het lezen, maar het lijkt erop dat er voor het toegang krijgen tot die geneabank ook nog wel in het Frans geconverseerd moet kunnen worden, en dat durf ik met translate niet aan.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion