Nye kompakte lister over forfedre og etterkommere

Started by Private User on Thursday, June 9, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 37 posts
Private User
6/9/2016 at 2:32 AM

Sjefen i Geni, Mike, har laget en eksperimentell funksjonalitet for å bygge opp kompakte lister over forfedre og etterkommere:

* Forfedre: https://www.geni.com/list/ancestors
* Etterkommere: https://www.geni.com/list/descendants

Ønsker du å utføre dette på en spesifikk profil, legger du til profil-ID til slutt, f.eks https://www.geni.com/list/descendants/6000000001651542115 og
https://www.geni.com/list/ancestors/6000000001651542115

Vær obs på at dette er en eksperimentell funksjonalitet som fortsatt er under utvikling, - endel feil og svakheter forekommer og funksjonaliteten endres fortløpende, men vi har fått lov om å fortelle om den så langt.

Når endelig løsning er på plass vil det nok komme en annonsering av den. Det mest nyttige for meg var å oppdage feil, mangler og murvegger i listen over forfedre og ved å ta en ctrl-klikk på navnet for å åpne profilen i en annen ark-fant for jobbe videre i den greina.

Per i dag er det ingen lagremuligheter av resultatet, men det går fint å kopiere teksten fra nettleseren og lime den inn i ett word-dokument.

Husk at funksjonen er ganske ressurs-krevende så ikke ta for mange generasjoner på en gang, og blir belastningen for stor på Genis server kan vi risikere at det kommer begrensninger.

6/9/2016 at 3:33 AM

Hei Bjørn, testet Forfedre-rapport med tilfeldig valgt generasjoner 15.
Det fungerer fint, men stopper på 12 generasjoner, er også usikker på hvordan nummersystemet egentlig fungerer og ville nok ha ønsket nummersystemet som er det mest brukte, nemlig Sosa-Stradonitz..

6/9/2016 at 3:48 AM

Testet med 16 generasjoner også, samme skjer "There was an error completing Your request"

Private User
6/9/2016 at 4:00 AM

Som sagt er funksjonaliteten eksperimentell og ikke det endelige resultatet, og jeg advarte mot å ta for godt i.

Ser systemet har problemer ved ane-sammenfall, men jeg ser også at der du ser det er problemer så kan det være feil i treet, - enten uløst datakonflikt, ekstra foreldre eller lignende. På Kong Håkon avslørte det en skjult unknown ektefelle.

Sosa-Stradonitz - er ikke det det samme som Ahnentafel nummerering? (der du er 1, far 2, mor 3, farfar 4, farmor 5, morfar 6 et c, - dvs nummer til far er eget nummer ganger 2 og moren det samme pluss 1.

Det er forslag om det.

Private User
6/9/2016 at 4:14 AM

Nummereringa du ser i dag er generasjonsnummerering.

Hadde ikke problemer å få opp 15 generasjoner på deg - ble en liste på 182 sider med 9225 navn i Word....

6/9/2016 at 6:30 AM

Denne var jo genial :)

Private User
6/9/2016 at 7:07 AM

Syns også den var kjempefin. Så nå ønsker jeg meg bare ett valg for deling og utskrift. Men det går vel kanskje fint å kopiere inn i ett anna dokument for deling/utskrift. Fint med forklaring på hvordan gjøre dette på en spesifikk profil :)

Private User
6/9/2016 at 7:25 AM

Tok en 20-generasjoners på David Widerberg Howden, siden han klaget over "krasj", og det gikk bra, - ble en liste på 15565 navn som jeg bare selekterte og kopierte i nettleseren og limte inn i et word dokument som ble på 237 sider. Innrykka forsvant, men formatering ellers med linker ble beholdt. Det kan sikkert gjøres på en bedre måte.

6/9/2016 at 7:51 AM

Så bra Bjørn. Da prøver jeg igjen senere.. Ja, Sosa-Stradonitz er det samme som Ahnentafel.

Private User
6/9/2016 at 8:34 AM

Det hjalp kanskje å sitte på en 400Mbit linje... Vil du ha dokumentet?

6/9/2016 at 11:33 AM

Tester jeg også, dette er den beste nyheten på lenge synes jeg. Nydelig at det fungerer såpass bra. Jeg prøvde å eksportere til word, men har ikke funnet noen "smarte måter" å gjøre det på.

Private User
6/9/2016 at 1:11 PM

Det gikk bra å kopiere fra Chrome nettleseren.

6/9/2016 at 1:41 PM

Men ikke med tabulatorene.

Private User
6/9/2016 at 2:01 PM

Kanskje dokumentet må settes opp med mange nok tabulatorer først, tror 2mm per tab passer.

6/9/2016 at 2:04 PM

Artig dette. Fungerer fint i chrome

6/9/2016 at 2:20 PM

Får det ikke til å virke, men jeg skal prøve en annen maskin imorgen. Her har jeg Chrome og nyeste Word. Noe er gæli iallefall

6/9/2016 at 2:59 PM

Ser det blir problemer det det ikke er rettet opp i motstridende data. Da kommer personen opp like mange ganger som den har administratorer

Private User
6/9/2016 at 3:10 PM

Ser ut som det fungerer bedre i Google doc, Word enn f.eks Open office.

Private User
6/9/2016 at 3:28 PM

Ser ut som med dette systemet har de løst dette med snarveier når man ser tilbake i slekta. Mange ganger går ting via min bedre halvpart siden det er den korteste veien, noe som jeg mener blir feil.

6/9/2016 at 11:51 PM

Har noen fått det til å spille på iPad/Safari?

6/10/2016 at 12:05 AM

Virket fint å kopiere over til Google docs iallefall

Nå har det kommet en "Eksporter til PDF" også. Veldig greit.

Private User
6/10/2016 at 12:32 AM

Det beste resultatet hittil er å bare høyreklikke og velge "Lagre som" html, for deretter åpne fila i Word eller tilsvarende, redigere bort html side tittelen og deretter velge å lagre som et word dokument.

Linker og innrykk ble bevart da.

Private
6/10/2016 at 1:38 AM

GENIalt!

Private User
6/10/2016 at 7:01 AM

Supert tillegg.

Her får man også synliggjort mangler i navn og data som ikke så lett oppdages ved vanlig bruk.

Private User
6/10/2016 at 7:26 AM

Ja, oppdaget selv ei grein jeg burde jobbe litt videre på, - en 2-tippoldefar født utenfor ekteskap jeg kun visste hva foreldrene hette, men ikke noe mere. Etter å ha fått hjelp på facebook gruppa Slektshjørnet der jeg først fikk tolket lista over faddere, kunne jeg ut fra teorien om at det sikkert var nær slekt fra begge sider som var faddere bruke det til å få ett gjennombrudd og er klar til å legge inn flere generasjoner på begge sidene.

Private
6/11/2016 at 11:36 AM

Dette var jo flott, men krasjet ved16 generasjoner da jeg bad om Pdf, men litt færre i Word gikk helt bra, spennende:-)

Private User
6/11/2016 at 11:56 AM

PDF resultatet er uansett ikke bra da de som vanlig glemmer at man ikke kan lage side-basert resultat uten å ta hensyn til nasjonale standarder, f.eks ark størrelse.

Private
6/16/2016 at 1:29 AM

Tester nå på 15 generasjoner, men her er det noe galt. En ane kommer opp mange ganger, har sjekket treet, han står der en gang. Alle hans aner kommer opp dusinvis av ganger. Den star derfor og går og går.

Private User
6/16/2016 at 2:47 AM

Du har nok mange ane-sammenfall som de fleste nordmenn, dvs der mor og far er i slekt lengre bak.

Ser for eksempel at Paul Nielsen Igerøy er representert hele fire ganger i din ane-rekke, to av dem via forskjellige barn, to andre steder via forskjellige tipp-oldebarn, og det ser helt riktig ut.

Det finnes likevel bare en profil av ham, da det er jo hele poenget med verdenstreet.

Private User
6/16/2016 at 3:55 AM

Private, - Har sendt deg en link til ett 20-generasjoners dokument.

Sitter på en god linje så det går fort å lage en slik.

Showing 1-30 of 37 posts

Create a free account or login to participate in this discussion