Anders Johansson - Någon som vet vilka två söner till Anders som är DNA-verifierade

Started by Magnus Eriksson on Tuesday, June 1, 2021
Showing all 19 posts
6/1/2021 at 1:47 AM

Det framgår inte riktigt av källorna https://www.familytreedna.com/groups/sweden/about/results och https://www.familytreedna.com/public/Skelleftea?iframe=yresults . Där syns bara ett resultat om jag fattar rätt.

6/1/2021 at 3:04 AM

Denne Anders Johansson är inte densamme som Anders Johansson Sjungare. Vem av dem som är med i Sweden DNA vet jag inte. För frågan är om Anders Johansson Sjungare som omnämns i DNA-studien är Anders Johansson eller soldat Anders Johansson Sjungare. Om jag minns rätt dog soldat Sjungare tidigt och var ogift när han blev soldat, men jag vet inte om han hann få barn innan han avled.

6/1/2021 at 3:07 AM

Så här är det: soldat Anders Johansson Siungare dog i Nÿmünde 1710 dit han jämte flera andra blev kommenderad 28 maj. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054627_00084#?c=&m......

För redan år 1711 är en annan soldat på rotet; Anders Olsson Siungare. Anders O. är fortfarande ogift 1715. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028742_00554#?c=&m......

Anders Olsson Siungare blev korpral 1715 och roterades då till rote nr 93 (Tiåck i Öjebyn.), korpral Anders Tiåck.

Ingen Anders Siungare är heller korpral under tiden för Stora nordiska kriget.

Anders Johansson på denna profilen har därmed ingenting att göra med Anders Johansson Siungare, utan hette då endast Anders Johansson.

Så om detta är samme person som nämns i DNA-resultatlistan är hans namn fel.

Karin

6/1/2021 at 2:30 PM

Jo så långt har jag till slut fattat (bra fynd!). Jag har förklarat under "About" att bonden och soldaten inte ska sammanblandas. Men DNA-resultaten verkar gälla bonden, baserat på uppgifter om hans faderslinje. Men jag misstänker att DNA-resultaten bara gäller en son och en testperson, och att han därmed inte kan betraktas som fullt DNA-verifierad och inte borde vara med i projektet "DNA verified people born before 1800".

6/2/2021 at 3:34 AM

Du har säkert rätt Magnus, det med DNA-resultaten.

Jag menade heller inte att vara övertydlig med soldat Anders och bonden Anders. Det står också överst i profilen att de två inte ska sammanblandas. Men jag ville bara klargöra.

I DNA-resultatlistan står bonden dock som Anders Johansson Siungare och kan där förväxlas med soldaten. Fast det spelar ju ingen roll i sammanhanget för DNA-resultaten eftersom det i vilket fall som helst är för få personer inblandade i verifiering av vilken haplogrupp han tillhörde.

Mvh, Karin

6/2/2021 at 10:20 AM

Nu har Stefan Jacobsson lagt upp den rätta "Sjungare" här: Anders Olofsson Sjungare Frisk Kopparström .

6/2/2021 at 10:42 AM

Superbra! Kunde inte ha varit bättre.

Private User
6/2/2021 at 1:14 PM

Hej båda !
Som ett brev på posten kom idag Pitebygdens Forskarförenings medlemsblad Ätt och Bygd. På fyra sidor redovisas ett projekt som heter Kopparnäs-männens anor från herdefolket Yamnaya.

Lite ur redovisningen
Fyra manliga ättlingar till Lars Björnsson har lämnad samstämmigt Y-DNA, haplogrupp R-M198, tre ättlingar till Anders Johanssons son Johan Andersson Nyman 1689-1769 och en ättling till Anders Johanssons son Anders Andersson 1695-1744. Nästa steg är att en av de fyra ska lämna ett Big-Y700. Resultatet kommer i nästa Ätt och Bygd. Ännu ett prov har tagits på en ättling till Sven Andersson 1600-1665, redovisas i nästa nummer.

Spännande!
tycker Birgitta

6/3/2021 at 12:38 AM

Men Magnus, det finns en till Anders Johansson Sjungare faktiskt. Anders Olsson Sjungare är soldaten efter Anders Johansson på rote Siungare,

Fast de DNA-proven som lämnats kan ju lösa saken. Det är bara det att soldat Anders Johansson Siungare förefaller ha dött utan barn... men denna profil har nu information om att bonde Anders Johansson inte är soldat Anders Johansson Siungare.

6/3/2021 at 12:44 AM

Ursäkta Magnus att jag skriver igen, men det är så här:

Soldat Anders Johansson Siungare dog troligast i Reval eftersom han blev ersatt redan år 1711. Unge Anders Johansson Siungare var född 1689. På rote Siungare sattes sedan Anders Olsson (Siungare) som blev korpral i Öjebyn år 1715. På rote Siungare i Kopparnäs sattes då Hans Carlsson Frisk in, men han dog 1718 i Strömstad av sjukdom. Rote Siungare var sedan vakant fram till år 1720.

Så denne Anders Johansson har ingenting att göra med unge (soldat) Anders Johansson Siungare. Unge soldat Anders Johns Siungare som han ofta kallades, verkar inte ha haft några barn.

6/4/2021 at 3:39 PM

Det är alltså frågan om en bonde och två soldater ungefär samtidigt i Kopparnäs som alla hette Anders Johansson? Försökte återge vad du skrev under About både i Anders Johansson och Anders Olofsson Sjungare Frisk Kopparström . Hoppas jag fattade rätt.

Vet inte om man kan koppla in Stefan Jacobsson i diskussionen genom att nämna/tagga honom så här...

6/5/2021 at 1:30 PM

Nej, det var en bonde Anders Johansson och en soldat Anders Johansson (Sjungare). Efter soldat Anders Johansson Sjungare dött 1710-1711 så ersattes han år 1712 på rote Sjungare med Anders Olofsson som blev soldat Anders Olofsson Sjungare. Mern Anders Olofsson Sjungare roterades till ett rote i Öjebyn. Det är inte så svårt att reda ut om man går igenom generalmönsterrullorna och arméns rullor.

Det var därför det blev så förvirrande; två Anders Johansson som levde samtidigt i Kopparnäs.

Många dog i Nymünde och Reval redan 1710 när de kommenderades dit. Anders Johansson Sjungare kommenderades till Nymünde och när han aldrig nämns mer, speciellt inte i arméns rullor och inte finns död i dödböckerna i Piteå socken, är slutledningen att han dog i Nymünde. Ryssarnas taktik var att kasta in sina pestdöda i svenskarnas belägring av befästningen i Nymünde och därför var dödstalen bland svenska soldaterna som var dör väldigt höga.

6/5/2021 at 1:32 PM

* som var där * och nu minns jag inte om han ersattes år 1711 eller 1712, men Anders Johansson Sjungare kom aldrig tillbaka till Sverige från kommenderingen till Nymünde

6/6/2021 at 1:05 PM

Det är inte så att du som har tillgång till källorna och har begripit detta har möjlighet att reda ut röran genom att redigera Anders Johansson och Anders Olofsson Sjungare Frisk Kopparström ? Det är nog flera som läser det som står här nu, bl.a. för att det har diskuterats på fejsbook och uppmärksammats i.artikeln och i Sverigeprojektets lista över DNA-bevisade.

6/7/2021 at 7:31 AM

Ja...men vad gör vi då med soldaten Anders Johansson Sjungare? Behöver han en profil?

Men jag måste få lite tid på mig för att leta i rullorna under Stora nordiska kriget tar tid - förra gången jag gjorde det sparade jag ingenting om jag minns rätt.

Jag har dessutom en annan röra jag håller på med i Kopparnäs där hemmansägare Eric Jonsson blandats ihop med soldat Erich Jonsson (Roos) på Geni. Samma sak där.

Har du/ni sett det också?

6/7/2021 at 8:38 AM

Magnus, nu har jag följt Anders Olsson Siungare i källorna mellan de olika rotena. Jag misstog dock ett av rotenamnen men numren är desamma.

Jag tappade bort honom vid år 1735 efter han blivit furir. Han borde ha avancerat men istället är föregående rustmästare Öberg vik. furir.

Men år 1735 kan han ändå inte blandas ihop med någon annan.

Se profil Anders Olofsson Sjungare Frisk Kopparström

6/7/2021 at 9:09 AM

Har någon upptäckt samma problem med Eric Jonsson i Kopparnäs? Det ska finnas två Eric Jonsson där, där "Översikt" hänvisar till Piteanor att Eric Jonsson född på Trundavan nr 3 dog i Skellefteå runt 20 år av drunkning, inte 81 år i Kopparnäs av ålderdom.

Jag vet inte alls vems hans föräldrar var.

Erik Jonsson

Private User
6/7/2021 at 11:55 AM

Soldaten Anders Johansson Sjungare som avled ca 1710 behöver ingen Geni-profil om han inte har föräldrar, hustrur eller barn som kan knytas till Världsträdet.

6/7/2021 at 1:15 PM

Precis Bo-Arne, det viktiga för denna Anders Johansson är ju att han inte förväxlas med soldat Anders Johansson och det har du sett till Bo-Arne att det inte kan ske genom informationen i profilen.

Jag tänker då inte leta i kyrkböcker efter den andre Anders Johansson, soldaten, för jag har nog många släktingar i rakt nedstigande led jag inte har all information på.

Mvh, Karin

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion