Oplossen van data conflicten na samenvoegingen

Started by Fred Bergman on Saturday, October 27, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 12 posts
10/27/2012 at 12:50 PM

Gelukkig vergeten niet alle gebruikers na een samenvoeging de dataconflicten op te lossen, hoewel het aantal dat het goed doet niet zo groot is.
Wij stellen het zeer op prijs dat vele gebruikers helpen bij het oplossen van dataconflicten, maar dan willen we ook graag zien dat het volgens de regels gebeurt en dat er niet gegokt wordt op 1 van de 2 mogelijkheden als men niet weet wat de juiste is! Beter niet oplossen, laten staan voor iemand die het wel weet, dan een nieuwe fout aan de Geni database toevoegen.
Wat ik ook bemerkt heb is dat sommige helpers alternatieve namen gewoon maar weglaten, dat mag niet, Als er 2 verschillende voornamen zijn, bijvoorbeeld Catharina en Trijntje, om een veel voorkomend voorbeeld te noemen, dan moeten beide namen na de samenvoeging bewaard blijven. Duidelijk is dat Catharina de officiele naam is en Trijntje de roepnaam. Na de samenvoeging dient dan het profiel (na)bewerkt te worden en Trijntje in elk geval in Also Known As/Nickname geplaatst te worden. Bovendioen mag de roepnaam ook in het Display venster geplaatst met de achternaam, Ook moeten nooit alternatieven van een achternaam in het achternaamvakje worden geplaatst. Deze horen ook in AKA?Nickname vakje, alle namen in het AKA/Nicknamevakje dienen door komma's gescheiden nte worden van elkaar.

12/12/2017 at 1:03 AM

Beste Fred,
Ik zal je per directe mail ook benaderen voor dit probleem.
Mijn voorkeur gaat naar hoe voorkom je die problemen, want het oplossen is meer weggelegd voor de ervaren gebruikers. Met Job Waterreus heb ik hier ook contact over.
Mvg Everard.

Private User
11/5/2018 at 9:51 PM

Het laatste woord is nog niet gezegd over die onderwerp, maar laat ik zo zeggen. Het staat hoog op de agenda om dit probleem op te lossen. Elke suggestie is welkom. Maar laat ik een proefballontje op laten.

Wat als wij de dataconflicten na een jaar gewoon laten laten wat het is en dat het ook niet meer getoond worden. Dus los alleen de dataconflicten op van het afgelopen maand en loop elke maand je dataconflicten op.

Zoals een wijs persoon opmerkte het is maar een getal. Dus alleen de dataconflicten van het algelopen maand worden getoond als het nummertje. En alles wat zeer oud is is jammer, maar gewoon een erfenis van het verleden.

Private User
11/6/2018 at 5:58 AM

ben ik het niet geheel mee eens,
als je je eigen boom verder uitbreidt kom je regelmatig reeds aanwezige profielen
tegen. Deze profielen kunnen met dataconflicten zijn als ze van meerdere eigenaars (bv 3) zijn. Bij samenvoegen met je zelf gemaakte profiel krijg je dan alle conflicten in beeld.
jouw oplossing geeft dan deze conflicten niet meer, maar welke data wordt dan getoond?
De data van mijn profiel, samen met de data van het andere profiel van eigenaar 1, 2 of 3?

Private User
11/7/2018 at 3:23 PM

Direct na het samenvoegen blijft het in beeld, maar wat nu als het hele dataconfict niet wordt behandeld, na een dag weet je nog wel waar het overgaat, maar naar een week, een maand, een jaar ben je hele maal kwijt. Mijn voorstel laat het zoals het is, maar alle oude conflicten tellen niet meer voor het getalletje. Dus het getalletje is dan niet meer alle dataconflicten, maar de recente dataconflicten. Het is maar een nummertje.Natuurlijk moet je het nooit op nul zetten als er nog oude dataconflicten zijn, maar gewoon op minimaal op 20 of gewoon wel het lampje aan, maar geen getalletje als alleen oude conflicten zijn. Radicaler is gewoon geen getalletje meer, maar een lampje. Lampje aan er zijn dataconflicten lampje uit er zijn geen dataconflicten. Mijn punt is het probleem staat op de agenda en er wordt een oplossing voor bedacht. Welke dat zal een verrassing zijn en ik zit dicht bij vuur, ja een curator zal ik altijd op komen voor het Hollandse of het Nederlandstalige belang.

Ik laat het even hierbij.

11/10/2018 at 10:31 AM

Het zou helpen als je bij een profiel zowel in het stamboomscherm als bij het profielscherm gelijk kan zien of er een dataconflict is (nu kan je dat eigenlijk alleen in het acties menu zien)
Het zou ook helpen als je bij een samenvoeging een waarschuwing zou krijgen dat je probeert een samenvoeging uit te voeren terwijl er al een dataconflict is voor 1 of meer van de samen te voegen profielen.

Daarnaast zou het ook plezierig zijn als je bij een samenvoeging automatisch schermen gepresenteerd zou krijgen voor het oplossen van de dataconflicten die daar door veroorzaakt worden. Nog handiger zou het zijn als daarop ook de mogelijkheid gegeven wordt om een berichtje over dat conflict naar de betreffende beheerders te sturen.

Private User
11/10/2018 at 12:59 PM

De motivatie voor het oplossen van dataconflicten wordt minder als je ziet dat je na oplossing alleen nog maar meer conflicten ziet van profielen waar je zelf helemaal niet bij betrokken bent geweest. Mijn voorstel zou zijn dat je alleen die profielen te zien krijgt waar je zelf een van de beheerders bent of zelf een conflict hebt 'veroorzaakt' door een samenvoeging. Want conflicten oplossen voor mij totaal onbekende profielen doe ik niet graag.

11/10/2018 at 2:05 PM

Jeannette,

Op https://www.geni.com/list/data_conflicts zie je alleen conflictenvan profielen waar je zelf beheerder van bent. Jammer genoeg zie je daar niet de conflicten die je zelf hebt veroorzaakt. Het zou helpen als je die daar ook gemakkelijk zou kunnen zien.

Oplossen van dataconflicten is een keuze en ik beperk me meestal tot die conflicten die ik zelf heb veroorzaakt. Vaak los ik ook conflicten op voor profielen die ik beheer of die ik tegenkom die samenvoegingen. Dataconflicten waar ik verder niet bij ben betrokken los ik ook nog wel eens op als dat simpel is te doen, maar dat zijn er zo veel dat er eigenlijk geen beginnen aan is. Daarom zou het goed zijn als het wat duidelijker wordt voor de veroorzaker dat die conflicten heeft veroorzaakt.
Een goede handleiding voor het oplossen zou ook helpen.

11/18/2018 at 3:10 PM

Nog een aanvulling: Op https://www.geni.com/list/data_conflicts is het bij de keuze voor dataconflicten mogelijk bij Bekijken te kiezen voor Bijgewerkt door mij. Dat zijn conflicten die je zelf hebt veroorzaakt. Die keuze is alleen beschikbaar als je eerst de tab dataconflicten selecteert!

Als je daarna de tab Stamboom conflicten kiest dan wordt de keuze bij bekijken automatisch aangepast naar Mijn verwanten, maar je krijgt dan wel een selectie op stamboom conflicten die je zelf hebt veroorzaakt.

Die werking lijkt me een bugje van Geni, maar er is dus toch een mogelijkheid om de conflicten die je zelf hebt veroorzaakt op te zoeken.

Private User
12/14/2018 at 7:59 AM

Ik heb zelf ook moeite om deze optie "Bewerkt door mij" te vinden, maar het zit er wel in.

12/18/2018 at 2:54 AM

Ik ben het idee van één grote wereldstamboom wel genegen. ik ben een aantal jaren lid maar ben niet meer actief omdat ik geen Gedcom kon invoeren en ik geen zin had om 20.000 namen terug in te typen. Kan dat nu al?

Maar als ik zie wat een problemen jullie daarmee hebben amai!

12/18/2018 at 1:40 PM

Carlos,

Voor zo ver ik weet kan dat nog niet. Wat wel kan is een gedcom uploaden op een site die ondersteunt wordt door SmartCopy en dan familie voor familie de gegevens langs gaan en ontbrekende gegevens toevoegen aan Geni.

Probleem met een Gedcom import is dat een in de meeste gevallen een groot deel van de profielen al in Geni aanwezig zal zijn. Een import van een Gedcom zou daarom al gauw een paar duizend duplicaten opleveren of bij een wat grotere gedcom enkele tien- of honderdduizenden.
Om dat te voorkomen moet je eigenlijk familie per familie langs en daarbij zijn volledig onbekende families het gemakkelijkst (die kan je gewoon toevoegen).
Vaker zal je zien dat er in ieder geval al een gedeelte van de gegevens aanwezig is en dan zie in veel gevallen ook kleinere of grotere verschillen in de gegevens die al bekend zijn in Geni en de te importeren gegevens. Die geven dan bij import boom en/of dataconflicten.

Met de nodige moeite kan dat wel (deels) voorkomen worden. Het is namelijk mogelijk om vanuit Geni een gedcom export te doen. Er zijn wel programma's te vinden die twee gedcom files kunnen vergelijken en daaruit een gedcom maken van profielen die maar in een van twee voorkomen. Helaas is dat eigenlijk niet helemaal wat je hier zou willen. Je zou eigenlijk alleen families willen hebben die niet in de andere gedcom voorkomen. Misschien zijn er ook wel programma's te vinden die dat kunnen. Dat levert dan bij import in Geni losstaande takken op die je eventueel alsnog aan de wereldboom kan koppelen door een tussenliggend profiel te maken. Je krijgt dan niet te maken met conflicten, maar je importeert dan ook maar een beperkte hoeveelheid informatie.

Showing all 12 posts

Create a free account or login to participate in this discussion