MPs op de 1001 vrouwen...

Started by George J. Homs on Tuesday, June 3, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 25 posts
6/3/2014 at 10:53 AM

Hallo allen,
Ik bekeek even hoever dit project staat en in welke mate we van al deze beduidende dames referentieprofielen hebben gemaakt (met een Master Profile). Al een kwart van de lijst, maar bijzonder weinig MPs.
Willen jullie dat ik op al die profielen een MP zet? In searches komt daarmee zo'n profiel steeds aan het begin van de lijst, en bovendien kunnen we enkele harde gegevens afschermen tegen foute merges etc.
Zeg het maar. Het is een hele klus, maar al die profielen toevoegen is voor jullie ook een hele klus, dus het is een kwestie van jullie werk te beschermen.
Groetjes allemaal!

Private
6/3/2014 at 11:16 AM

Ha George, ik vind het een prima plan en juich het zeker toe!

6/4/2014 at 3:01 AM

Het project "De Verlichting" verdient het wellicht ook?

Private User
6/4/2014 at 3:05 AM

Er zijn wel projecten die het 'verdienen', maar dat geldt m.i. NIET voor alle profielen in zo'n project. Persoonlijk vind ik de voorrang in de alfabetisering in de zoekfunctie hoogst irritant, omdat ik juist ---als ik naarstig nieuwe projecten en profielen aan het bewerken ben--- deze profielen niet meer 'nodig' heb. Dus: wees prudent, doch zeer spaarzaam -als 'n ECHTE klompen-dansende OLLANDER- met het uitreiken van decoraties en andere speldjes voor goed gedrag.

Private
6/4/2014 at 7:35 AM

George, de 250 rijksten van de gouden eeuw mogen van mij ook een MP krijgen! En de Amsterdamse Wisselbank :-) de Verlichting weet ik nog niet want teveel profielen die slechts een enkel takje hebben en dat vind ik nooit zo mooi om losse profielen in een project te hangen. Dat project heeft meer werk nodig dan het tot nu toe heeft gehad :-)

6/4/2014 at 10:52 AM

Yeps, en vermoedelijk nog wel wat meer projecten (burgemeesters, kamerleden, etc etc...). Hmmmm, effen ook Private User en Private User erbij roepen, en vragen wat ze ervan denken. Ann Vermeulen had er zelf al eens opgewezen dat we de Amsterdamse Vroedschap (een volledig afgewerkt project) ook nooit systematisch met MPs hebben beschermd. Wat natuurlijk jammer is, want zo'n compleet afgewerkte projecten riskeren ondergraven te worden indien de aangehechte profielen niet met MPs beschermd worden. Wellicht moeten we ergens een waslijst maken van alle projecten in de Lage Landen waar die extra bescherming nodig is?

Private User
6/4/2014 at 12:16 PM

George J. Homs

Voor je invoer-velden gaat afschermen wel effe goed kijkuh of ze netjes zijn ingevuld, graag, want persoonlijk heb ik de PEST aan North Holland in stead of Noord-Holland -met streepje natuurlijk- en The HAGUE is al langer geleden 's-Gravenhage, dat moet een echte Nederlander toch wetuh? En natuurlijk dat stomme Governement of Amsterdam e/o Rotterdam effe van het bord wissuh, want ook dat is geen reclame in het buitenland....

6/4/2014 at 11:24 PM

Ik ga natuurlijk nooit iets afschermen dat duidelijk onvolledig is! :-)
Bvb... Wanneer ik enkel een jaartal zie en geen volledige datum, dan laat ik dat open, ook al is het jaartal correct. Ik ga er dan van uit dat we beter flexibel blijven en iemand op den duur de volledige datum laten inbrengen. Naamvelden scherm ik doorgaans graag af, vooral als de naam volledig lijkt én een zeer correcte displayname gegeven wordt (trouwens, het veld met alternatieve namen kan nooit afgeschermd worden, dus dat biedt sowieso ruimte.
Plaatsnamen zijn lastiger. Doorgaans zijn we al gelukkig met een stadsnaam, en dus is afscherming daarvan goed. Edoch, het is nog mooier als we er ook een straatnaam, huisnaam of zelfs huisnummer kunnen toevoegen. Misschien toch beter afschermen, en indien iemand daar dan nog meer detail wil geven, dan kan die effen een curator contacteren?
Jeannette, we hadden het al regelmatig over die kwestie van Geni's automatische vertaling van plaatsnamen (waarvoor het Google Geolocalisatie hanteert). Ook al ben ik het ten volle met je eens over hoe dat er uitziet, ik blijf erbij dat het me beter lijkt dat we die ongelukkige standaardizering van Geni hanteren (in het eerste veld van een locatie kunnen we steeds verder preciseren) - gewoon omdat dit de beste basis is indien Geni/Google dat later automatisch wil omzetten tot een meer corrected locale benaming in eigen taal. Je kan natuurlijk betogen dat we het beter meteen goed doen, maar het probleem lijkt me dat iedereen het dan anders doet, en dat je dan in Geni's zoekfuncties nooit fatsoenlijke resultaten kan krijgen (maar dat is een aparte discussie die we wellicht elders moeten voeren :-) )

Private User
6/5/2014 at 1:03 AM

George J. Homs

Ik heb een Burgemeester die wel een insigne verdient:
* Daniel Mackay, baron
met een bijzonder veelzijdige loopbaan, dacht ik.

Private User
6/5/2014 at 2:03 AM

Ik vind het prima en inderdaad een goed idee om eens een lijst te maken met de projekten van de Lage Landen , zo wie zo goed om te zien wat er zoals bestaat aan projekten en daar vandaan kun je dus mooi zien welke profiels een MP moeten worden

Private User
6/5/2014 at 2:08 AM

Mischien in een Lage Landen projekt portaal , even rangschikken op onderwerp, geschiedenis, beroepen ect

Welicht een leuke bezigheid voor jou Private User daar de meeste projecten voor Nederland door jouw aangemaakt zijn ;)

6/5/2014 at 2:25 AM

Yeps, puik idee! De uitdaging is om zo'n project-portaal goed gestructureerd te krijgen. Wellicht met grote categorieën, zoals bv. de zes categorieën die we ook in diverse gouden eeuw projecten trachtten in te brengen - Politiek & Bestuur, Kunst & Cultuur, Handel & Nijverheid, Wetenschap & Onderwijs, Filosofie & Godsdienst, Verkenning & Ontdekking? Misschien ook "Varia". Je kan ook groeperen rond kaderprojecten (bv. Politici, en dan alle subprojecten inzake kamerleden, ministers, burgemeesters...).
In elk geval Jeannette heeft over zo'n dingen vast creatieve ideeën :-)

Private User
6/5/2014 at 3:06 AM

De discussie ging niet over nieuwe projectportalen verzinnen e/o uitvoeren, maar over het uitdelen van insignes met de markering MP = MIJN profiel, MASTER profit, MOET protected, etcetera. Dus laten we deze discussie beperken tot die vraag en het hebben over de criteria die we hier in onze LAGERE landen gaan hanteren om historisch belangrijke personen te beschermen tegen misbruik van hun persoonlijke gegevens. Toen ik net in GENI zat kreeg ik al te maken met gebruikers die NOBEL-prijswinnaars tot hun ooms en tantes hadden gebombardeerd, misschien om zo wat gemakkelijker een doctorandus-bul in de brievenbus te krijgen, maar het kostte tijd en energie -ik ben nooit curator geweest, dus dat moest via listen- om te bewerkstellingen dat die truuk werd weggewist. Daarom ook nam ik het initiatief om een aparte projectpagina voor NEDERLANDSE NOBEL-prijswinnaars te maken, niet om een curator dwars te zitten die heel graag ALLE nobelprijswinnaars in zijn wacht sleept...

Private User
6/5/2014 at 3:08 AM

Kortom: ik ben NIET tegen beschermende stickers, WEL tegen het onbesuist en ongedocumenteerd toepassen daarvan.

Private User
6/5/2014 at 7:16 AM

Jeanette I gaf een reaktie op een voorstel van George , om een lijst te maken met projekten van de Lage Landen, als reaktie over het discussie onderwerp heb ik mijn akkoord gegeven in dezelfde boodschap.

Private User
6/5/2014 at 7:34 AM

Private User

als iemand portalen wil maken van projecten is die daar natuurlijk vrij in. Ikzelf betwijfel eerlijk gezegd of dat een methode is om MP-vatbare profielen te destilleren, want zonder criteria wie wel wie niet blijft het een theoretische of individuele keuze van hetzij degene die een MP-status aanvraagt, hetzij de betreffende curator die overgaat tot het plakken van die sticker. Misschien moeten we een discussie-draad spinnen waarin elke gebruiker profielen kan voordragen die zijns/haars inziens wel een speciale aandacht in de zoekfunctie vervullen, hetzij in aanmerking komen om ooit de top-100 lijst te halen of die fouten-gevoelig zijn bij teveel merges. Andere argumenten kan ik eerlijk gezegd niet verzonnen krijgen, maar wellicht dat jullie als curatorium daar een mening/oordeel over hebben?

Private User
6/5/2014 at 8:58 AM

Hier gaf ik antwoord op ''''Wellicht moeten we ergens een waslijst maken van alle projecten in de Lage Landen waar die extra bescherming nodig is?''' een voorstel/ vraag van George ik denk inderdaad dat het een goede zaak is om te doen, Ik ben zeker niet van plan een portaal te maken of de lijst die George bedoeld, zou niet durven ;)

6/5/2014 at 8:59 AM

Jeannette, ik begrijp wat je bedoelt. Mijn bekommernis is echter de volgende. Als een Nederlandstalige curator het niet doet, dan kan het best dat eender welke curator het wel doet, wanneer dan ook. Het risico is dan mogelijk dat elke discussie rond verbeteringen rond zo'n profiel in de toekomst moeilijker wordt. Dat zien we nou al met een pak profielen waar Fred een MP op had gezet.
Naarmate ons collectieve werk rond het neerpoten van een genealogische geschiedenis van de Lage Landen meer "body" krijgt lijkt me dat een gedegen aanpak met mensen die dit taalkundig en cultureel vlot kunnen oppakken van belang is. Om het cru te stellen... het is behoorlijk lastig om een curator uit Mongolië (hebben we niet ;-) ) te vragen om een debat te animeren rond Oldenbarneveld - laat staan zo iemand te laten oordelen over bronnen in onze taal. Zo iemand zal afgaan op fabpedigree, terwijl wij eerder zullen grijpen naar wat onze historici schrijven. Of, je moet het geluk hebben dat je op een curator uitkomt die toevallig wél voldoende flexibiliteit heeft ;-)
Het portaal-idee van Anne-Marie is uitstekend, want dan hebben we een overzicht dat we vandaag totaal missen. Ik heb voor mezelf kort geleden eens een index aangemaakt van "mijn eigen" projecten, om zelf ook de draad niet te verliezen van dingen die mij op den duur belangrijk lijken of niet. http://www.geni.com/projects/George-s-Personal-Index-of-Projects/17143
Dat was voor mij persoonlijk een bijzonder nuttige oefening - en ik denk dat een algemene project portal van Lage Landen projecten alle deelnemers in dit portaal kan helpen met het vinden van projecten die hen interesseren, dunkt me.

Private User
6/5/2014 at 10:12 AM

sorry, maar ik begrijp het niet goed. Die waslijst van projecten, die heeft toch feitelijk weinig van doen met de sortering welke profielen een bescherming nodig hebben, of zie ik dat verkeerd? ik heb van begin af aan miijn uiterste best gedaan een logische taxonomie in mijn projectkeuzes en projecttitels te maken, en inmiddels heeft o.a. Annemarie veel portaalachtige initiatieven genomen, soms dubbelend met wat er al was, dus wat is nu aan de orde? MP-keuzes verstandig aanpakken of de projectpagina's in een corset proberen te krijgen...?

6/5/2014 at 10:29 AM

Mij lijkt: a) een open vraag of we het goed vinden om het maken van MPs rond typische profielen in de Lage Landen met wat systematiek te benaderen; b) een handige systematiek is te kijken naar de profielen die aan belangrijke projecten werden gehangen, want daar zie je meteen welke profielen al een MP hebben of niet; c) een overzicht van projecten in de Lage Landen waarmee het voorgaande ook makkelijker wordt.
Twee vliegen in één klap?

6/5/2014 at 10:36 AM

Het lijkt mij een nuttig initiatief, eindelijk wat orde in de enorme chaos en meteen grip op de Nederlandse MP's (van samenwerking wordt je nooit slechtert). Er zijn te veel blinde projectielen bezig op Geni die zeeer verstorend kunnen werken!

Private User
6/5/2014 at 11:36 AM

Juist Fred en George, goede zaak. Laat mij even weten of ik ergens mee kan helpen of iets kan doen,

Private User
6/6/2014 at 1:14 AM

Deel van jullie problemen zou zijn opgelost als de programmeurs van GENI het mogelijk zouden maken de projectlijsten te alfabetiseren, dan komen alle Burgemeesters-projecten bijvoorbeeld direct onder elkaar te staan dankzij het feit dat die allemaal met hetzelfde woord beginnen. Misschien een idee voor de curatores onder ons om het daar eens met hen over te hebben?

Private User
6/6/2014 at 1:16 AM

En verstandiger gebruik van de KEY-functie in de projecten kan er natuurlijk ook toe bijdragen dat ze vindbaarder zijn, net zoals het wel/niet toelaten van koppelingen naar andere projecten. Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik een belangrijk project koppelde, maar de beheerder van het gekoppelde project het gewoon weer weghaalde. Ook niet bevorderlijk voor het onderling vinden van initiatieven.

Private User
6/6/2014 at 3:31 AM

Ik denk dat we nu inderdaad aan het afdwalen zijn , dus hoe gaan wij dit verder aanpakken met de MP's ?

Ik heb inderdaad in het verleden een aantal projekten weer losgekoppelt daar zij geplaatst werden voor dat het projekt klaar was om er mee op de voorgrond te treden. Af en toe en beetje te haastig met toevoegen Jeanette dat is alles , ik geloof dat ik dat destijds ook aan je uitgelegd hebt, waarom anderen het loskoppelen weet ik natuurlijk niet, mischien is het gekoppelde projekt niet zo belangrijk voor hun als het is voor jou

Showing all 25 posts

Create a free account or login to participate in this discussion