Lars Olsen - "Ny dokumentasjon slår fast at famiien ikke kom fra Vanvikan!

Started by Elna Marion Kristiansen Vollan on Saturday, March 7, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Lurer på hvem som har lagt inn denne meldingen.
Og hva denne "dokumentasjonen" går ut på..??
Kansje flere enn meg som lurer..

Jeg har fjernet fødselsdataene på ham.

Det som finnes om han er godt oppsummert her, og noe av det kan du vel referere til på profilen?
http://www.tore-nygaard.com/troms/2852.htm

Her står det blant annet I følge «Balsfjorden og Malangens historie fram til 1830-åra» av Anders Ole Hauglid, kom Lars og Marit nordover fra Trøndelag sammen med sin datter og svigersønn i 1731, og slo seg ned på Indre Tennes. Alvin Andreassen påviser i sin artikkel «Litt mer om den første bosetningen på Tennes i Balsfjorden» at dette ikke er korrekt:
«Lars Olsen var i 1731 en eldre mann som neppe la ut på en slik ekspedisjon den gangen

Om du har tid kan du også erstatte kirkebok referansene i profilen til reelle oppslag og siteringer. Selv synes jeg en kirkebok referanse er null verdt hvis det ikke refereres til hva den dokumenterer ;-)

Gi ett hint når du er fornøyd med kvaliteten på profilen så kan vi gjøre den til en Master Profil.

@Bjørn P.Brox
Takk For Din Oppdatering, Skal Nok Finne Noe..
Skal Se På Dette Nermeste Dagene..
Hadde Vært Fint Om Man Sender Melding Til Adm. Av Profilen Når Man Går Inn Og Endrer Opplysninger Lagt Inn, Så Man Blir Informert.. :-)

Hei @ Alle Det Angår.
Ser At LARS OLSEN Til Tennes i Balsfjord Har Fått Nytt Foreldrepar,
Fra Aurland I Sogn Og Rogaland.
Ole Carlsen Brekke Og Malena Halvardsdatter Fra Rogaland (Ser Det Har Vært Et Par Sammenslåinger Siden Sist')

Om Dette Medfører Riktighet, Bør Det Kunne Dokumenteres Eller I Det Minste Sannsynliggjøres.

Hvis IKKE, Bør Forbindelsen Til Sogn Slettes SNAREST,
Så Ikke Nye "Sleksvirus" Blir til "Sannhet"..

Mvh. Elna

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion