Pro medlemsskab

Started by Gunnar Mogensen on Wednesday, September 19, 2018
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 37 posts
9/19/2018 at 9:55 AM

Til Geni.
Jeg har været med helt fra den gang hvor vi var lovet at Geni altid ville forblive gratis .
Det skal jeg da lige love for, var en ”vildand”.
Det billigste Geni primium forlanger i 894,44 kr./årligt, derefter vil det hurtigt vise sig at du kan ikke lave megen slægtsforskning, uden at betale for endnu et program, My Herritace, der som basis koster 1060, - kr./årligt. I alt bare for at være med, 894,44 + 1060 kr. = 1954,44 kr./årligt.
Det beløb, kunne jeg ikke drømme om at betale hvert år. Men det er da meget kedeligt, at have et
Slægtsforskningsprogram, som jeg ikke kan vedligeholde og udbygge.
Gunnar Mogensen

Private User
9/19/2018 at 10:19 AM

Du må ingenting.

Geni er fullt mulig å bruke gratis -de fleste gjør faktisk det, mange med titusener av profiler, - det er ingen begrensninger i antall profiler mm. Trenger du bedre tilgang til profiler inviterer du profil-managerne til samarbeid, - som faktisk gir deg bedre tilgang enn å betale for Pro.

Private User
9/19/2018 at 11:43 PM

Til Geni
Jeg må give gunnar Mogensen fuldstændig ret, som gratisbruger kan jeg ikke udbygge stamtræet. Jeg betaler til Geni - endnu - og får hele tiden alle mulige opfordringer til også at betale til My Herrigage. Det vil imidlertid være virkelig spild af penge, idet jeg kan konstatere at de fleste profiler på My Herritage der kunne have min interesse, har hentet oplysninger fra Geni, og meget ofte også har hentet de foto jeg har skannet ind på mine geniprofiler. Det er alle velkomne til, det virker bare lidt dilettantisk når My Herritage forsøger at lokke til betaling med mine egne oplysninger.
Mvh
Jette Hessel

Private User
9/20/2018 at 12:05 AM

Hvilke begrensninger er det du møter?
Selv som Pro bruker må du uansett samarbeide med andre for full tilgang.

Hjelp til forskning?
Glem SmartMatches - de er helt ubrukelige siden MyHeritage profiler IKKE kan ansees som kilder.
Leiting etter primærkilder med mere er den samme jobben uavhengig av hvilket program du bruker.

Private User
9/20/2018 at 1:53 AM

Som Pro møder jeg ikke begrænsninger på Geni, men mange familiemedlemmer der ikke er pro, har mere eller mindre droppet at deltage i slægtsforskningen fordi de ikke kan tilføje nye slægtninge.

Når det drejer sig om SmartMatch og My Heritage er det som sagt mine egne oplysninger man forsøger at lokke mig med.

Mvh
Jette Hessel

9/20/2018 at 2:03 AM

mener Geni og My Herritage er en og samme ejer.. Geni blev overtaget af My Herritage eller tager jeg fejl.?

Private User
9/20/2018 at 3:04 AM

Til Geni
Er medlen af Geni Pro og har været medlem af MyHeritage i nogle år for at få så mange oplysninger, som muligt, bl.a. svenske bopælsregistreringer. Det blev dog snart klart, at MyHeritage primært henter eksisterende oplysninger og fotos, som jeg selv har lagt ind på Geni og præsentyerer dem som "nyheder". Siden jeg opsagde medlemskabet, er antallet af "nyheder" og fletninger fra MyHeritage øget betydeligt. Her få dage får udløbet af medlemskabet er der meddelt 18 fletninger, flere er vist gengangere. MyHeritage har ikke de seneste 2 år leveret virkelige nyhedet, som ikke allerede fandtes på Geni.

Private User
9/20/2018 at 3:58 AM

Jette, - familiemedlemmer som ikke har Pro medlemskap skal ikke kunne møte noen flere begrensninger enn Pro brukere hvis de åpner for å samarbeid med andre eller prosjekter som omfatter profilene de ønsker å endre på.

Ved å samarbeide får de faktisk bedre tilgang enn å betale for Pro. Selv har jeg 2471 samarbeidspartnere uten at det skaper problemer. Ønsker du tilgang til profiler av nålevende / private profiler har du en opsjon på å bli et utvidet familiemedlem. Selv har jeg gitt 871 andre brukere slik tilgang uten at det skaper problemer. Du finner invitasjon til både familie og samarbeid i en meny på vedkommendes brukerprofil.

Ønsker man å gjøre tillegg og endringer på profiler av Geni brukere eller låste master profiler har selv ikke Pro brukere tilgang til. Det har kun brukeren selv eller kuratorer.

Når det gjelder søk vil dessverre resultatet kun åpnes hvis det er innen egen familie eller profiler hvor en av dine samarbeidspartnere er manager. Støter du på denne betalingsveggen er det bare å bruke Google med site:geni.com

9/20/2018 at 5:11 AM

Jeg vil heller IKKE betale det beløb. Jeg har pt 10235 personer og de er fundet på nettet og spørge familiemedlemmer. Ren åger pris. Hver gang der kommer en besked og man åbner den, kommer beløbet for at se. De må have $ tegn i øjnene. Så jeg har droppet det-
PT som Ture skriver bruger de hans billeder, det samme går det ved mine

Private User
9/20/2018 at 5:51 AM

Kære Bjørn P. Brox

Jeg kan se at vi taler i hver vores spor.
Vh
Jette Hessel

JKM
9/20/2018 at 10:35 AM

Kære Jette Hessel, jeg forstår godt hvad du siger. Jeg er ikke PRO...og vil nok heller ikke blive det. Det er nemlig, som du siger, en utrolig dårlig oplevelse at få af nogle få ( navngivne på opfordring) som ødelægger den glæde det skulle være at få sine slægtninge på Geni verdenstræet. Det er det fordi der allerede er nogen der sidder og "hapser" de personer man ville lægge ind, allerede inden man får dem skrevet ind selv. Så kan man herefter rette og fylde ud med noter og billeder mm. Ydermere kan man ikke få lov til at blive manager af sine egne slægtninge af disse få personer, der af en eller anden grund har valgt at blokere for det. Heldigvis er der flere gode "kolleger" og dem må man finde og så samarbejde med..

Private User
9/23/2018 at 1:48 AM

Kære Joan, jeg har været udsat for samme dårlige oplevelser, som du beskriver, og har fuldstændig opgivet at rette på stamtræet eller tilføje nye slægtninge, selvom jeg har fundet mange, der kunne tilføjes.
Min erfaring med Geni er: 1. Man skal være varsom med at flette 2. At nogen er PRO-medlem betyder ikke, at vedkommende bruger korrekte oplysninger fra troværdige kilder 3. Noter og henvisninger til troværdige kilder som kirkebøger, skifteprotokoller og tingbøger bliver ignoreret.
Derfor er det spildt arbejde at rette, endsige tilføje nye personer, for der kommer hurigt nye ukorrekte tilføjelser, der ødelægger træet.
Et PRO-medlem har fortalt mig, at man selvfølgelig ikke kan forlange, at brugerne angiver deres kilde. Hvorfor ikke? Hvor svært kan det være at angive kirkebog, folketælling, person, skifte, tingbogsside, hjemmeside?

9/23/2018 at 2:34 AM

Ser at jeg er pro-medlem. Betaler noen kroner i året. For noen år siden ble jeg oppringt av en hyggelig amerikaner som overtalte meg til å bli medlem av Myheritage også, mot en sum penger selvfølgelig. Opplever som andre at det ikke var mye nytt å hente fra Myheritage, mest mine egne opplysninger. Betaler ikke lenger for dette og synes det er smålig av et stort firma å ikke kunne gi oss en samlet tilgang til alle trærne.
Alt i alt synes jeg geni er mer brukervennlig enn Myheritage, men det kommer vel an på øvelse.

9/23/2018 at 2:40 AM

Jeg er helt enig med Rigmor Kjær Nørgaard & Joan K. Marcussen, jeg har været PRO-medlem i nogle år, men opgav det. Jeg oplevede at jeg blev fuldstændig afskåret fra flere personer i mit slægtstræ med anonym/eller Geni lukke ned på grund af en person havde henvendt sig for at genere mig. Jeg havde brugt meget tid på at udforske og indskrevet dem i GENI, som mine slægtninge.
Jeg er blevet medlem af MyHeritage i stedet for, det er godt nok lidt dyrt, men jeg oplever ikke at blive lukket ude eller GENI lukker ned for mine slægtninge.
Man skal også huske som Slægtsforsker at kontrollere/undersøge de oplysninger man finder, man kan ikke stole på at de er rigtige hverken i GENI eller MyHeritage.
(Jeg tilføjer stadigvæk slægtninge til GENI, det kunne jo være man fik nogle oplysninger man kan arbejde videre med)

M.v.h. Ruth Andreasen (født Richard)

9/23/2018 at 2:00 PM

Kære Rigmor
Uanset om man sidder med sin slægtsforskning hjemme på PC'en eller på et web-baseret program, skal man da gå oplysningerne igennem mere end én gang, men jeg har kun oplevet at blive afvist af en enkelt Geni-bruger omkring stavemåden på Henrik eller Hendrik, og der er trodsalt i afdelingen for ligegyldige bagateller. Jeg har heller aldrig oplevet at blive afvist som medadministrator på en profil på en afdød person, men det er til gengæld aldrig lykkedes mig at få rettet fuldstændig fejlagtige oplysninger på mine slægtninge i andres træer på andre web-sites.
På Geni kan man også rulle fejlagtige opdateringer tilbage og afvise fletninger af profiler, man selv administrerer, hvis de er forkerte. Endelig kan man få kuratoren til at hjælpe, hvis man skal have hjælp til en fletning, hvis administratoren af den anden profil ikke kan finde ud af at svare på fletningen eller samarbejdsanmodningen.
mvh
Anders Hessel

9/23/2018 at 5:00 PM

Kære Anders
Du svarer ud fra dine egne oplevelser med Geni i form af Pro medlemskab, og sikkert også My Heritage, der da givet vis gør at, Geni ikke gøre det svært. ja helt umuligt for dig, at få lov til at sidde og hygge dig med at udbygge stamtræet.. Jeg har en fornemmelse af, at der lukkes af og skabes forhindringer, alene med den bagtanke, at så køber vi sikkert et Pro medlemskab til helt ublu priser. Jeg gentager fra mit første indlæg.
Det billigste Geni primium forlanger i 894,44 kr./årligt, derefter vil det hurtigt vise sig at du kan ikke lave megen slægtsforskning, uden at betale for endnu et program, My Heritage, der som basis koster 1060, - kr./årligt. I alt bare for at være med, 894,44 + 1060 kr. = 1954,44 kr./årligt. Et medlemskab over ti år vil bliver til 20.000,00 kr.
"In your dreams"..
Det er rigtig smart, af Genis direktion, at lade kritik, blive mødt med svar af brugere der betaler kassen, og er glad for det og ikke ser forhindringer. Når vi så har skrevet
frem og tilbage nogen tid, så går det nok i sig selv igen.
mvh. Gunnar Mogensen

Private User
9/24/2018 at 1:31 PM

Du møter ingen hindringer som gratis bruker på Geni hvis du samarbeider med andre.

9/25/2018 at 1:12 PM

Kære Gunnar
Nej, jeg svarer ikke med baggrund i mit eget pro-medlemskab, min kone er ikke pro-medlem, og hun kan udføre nøjagtigt de samme opdateringer, som jeg kan. Har du nogle konkrete eksempler på ting, du ikke får lov til på afdøde familiemedlemmers profiler?
Jeg synes i øvrigt ikke små 900 kr/år er en ublu pris for en fritidsinteresse, man kan bruge mange timer på hver uge!
mvh Anders Hessel

9/25/2018 at 1:13 PM

Hej Bjørn.
Du glemt at fortælle hvordan jeg slipper for My Heritage, når jeg på anmodning vil opdaterer en person, eller sammenfletter
Jeg vil foreslå, at Geni helt fjerner den hindring, så den ikke opstår.
Mvh. Gunnar Mogensen

Private User
9/25/2018 at 1:20 PM

Hvorfor i all verden ønsker du tilgang til MyHeritage når det er Geni du bruker?

Det er jo to helt forskjellige nettsteder, og som jeg har sagt flere ganger: MyHeritage profiler er IKKE kilder, så glem alle smart-matcher.

Ønsker du tilgang til MyHeritage må du betale DEM for tilgang, i likhet med at du må betale Anchestry og andre nettsteder tilgang hvis du ønsker det. Geni kan du derimot bruke gratis uten begrensning i antall profiler mm, men det krever at man inviterer andre med sammenfallende slekt til samarbeid og ikke blokkerer hverandre, for det blokker selvsagt ens egen tilgang også.

9/25/2018 at 4:43 PM

Bjørn,du er slet ikke med, jeg vil jo netop slippe for at blive mødt med en side, der opfordre mig til at købe My Heritage. Så altså, jeg ønsker ikke tilgang til siden, men det modsatte, så, helst at Geni helt tager den væk.
Hvis der var mulighed for at hente et skærmprint ind her, så skal jeg gerne vise dig, hvordan siden ser ud .
mvh. Gunnar Mogensen

9/25/2018 at 5:28 PM

Hej Anders.
Jeg har i aften arbejdet med at lægge 5 stk. fotos ind fra min PC, til Genis billedarkiv.
Da jeg har hentet forældrenes ind og det første af børnene, kommer der nu en side hvor der er to muligheder. Inviter med e - mail adresse, eller lukke siden ned. Da jeg ikke har e-mailadressen, lukker jeg siden, i stedet for at fortsætte med at hente den næste person ind, lukke systemet helt ned med ordene "Will get right back:.
Det lykkes mig at komme tilbage efter nogen tid, jeg henter nu det næste billede ind, igen kommer siden med e mail.
Forældrenes billeder er ungdomsbilleder, de gerne vil have skiftet ud. Men det var ikke muligt. Du er velkommen, til at fortælle mig hvordan jeg skifter billeder ud med mere tidssvarende.

Private User
9/26/2018 at 4:02 AM

Kære Anders. Som jeg før har skrevet, skal man være varsom med at flette, for fejlene kan ligge flere generationer tilbage. Du bliver ikke automatisk administrator på noget, andre har lagt ud, så hvis ikke de vil samarbejde og ignorerer henvendelser og noter fra originale kilder, der beviser fejlene, er der åbenbart ikke noget at gøre. Når fejlen så efter et halvt års skriverier bliver rettet, er der en anden, der tilføjer samme fejlagtige gren.
Tilsyneladende er der mange medlemmer, der ikke benytter de originale kilder, men udelukkende webbaserede programmer, som du omtaler. Resultatet er det sammensurium af fejlagtige slægtstræer, man møder på bl.a. Geni og My Heritage.

9/26/2018 at 8:46 AM

Har hygget mig lidt ved læsning af denne diskussion og har nu skrevet et (for langt) indlæg 

My Heritage er et israelsk selskab hvor indtægterne i 2017 primært kom fra Geni.com Pro-brugere og Myheritage Premium-brugere (ca USD 75m) og sekundært fra salg af DNA kits (Usd 60m). Det sidste driver hele væksten i omsætning og indtjening som man kan læse her;
https://techcrunch.com/2018/01/22/myheritage-says-it-sold-over-1m-d...

Ud fra andre kilder ser selskabet ud til først fornyligt opnået et overskud på over 10% efter sidste års boom i salget af DNA kits, så Myheritage er sandsynligvis en almindelig sund forretning, ikke mere, ikke mindre. De tjener nok til at jeg er tryg ved at betro dem data og ikke nok til at jeg har ondt af det.

Personligt kan jeg kun se to formål for selskabet i at bruge tid og penge på gratis brugere; a) Gratisbrugere deler deres data og gør produktet (Verdenstræet) bedre og b) gratis brugere kan måske konverteres til betalede Pro eller Premium brugere. Hvorfor ellers?

Når man accepterer at bruge gratis programmer eller websites såsom MyHeritage, Youtube, Facebook, google eller noget andet, så accepterer man også til enhver tid at modtage links og reklamer for betalte ydelser og varer. Det sagde du frivilligt ja til da du oprettede din brugerprofil. MyHeritage gør bare hvad I allerede har aftalt og håber sikkert at gratisbrugerne gør det samme

Personligt er jeg (Pro bruger) af den holdning at gratisbrugere skulle have deres egen, u-modererede blog. Det ser også ud til at de efterspørger dette. Betalende brugere og moderatorer kunne så koncentrere sig om forslag til forbedringer fra folk der rent faktisk er betalende kunder. Det tror jeg dog MyHeritage udviklingsafdelings som gode forretningsfolk allerede gør.
Så hvis du ikke vil dele data om vores alles slægtninge (Du har jo ikke slægtninge der kun er dine, vel?) og du ikke vil deltage i at betale for bedre værktøjer; Hvorfor er du bruger? Brug dog den gratis PC/mac-version der ikke har nogen begrænsninger i datamængder og ikke deler data. Jeg har her ikke kommenteret på de debatdeltagere der ikke forstår forskellen mellem Geni og Myheritage eller bare ikke forstår at bruge funktionerne i disse.

Omkring kritik af delte data der indgår i denne diskussion; I Danmark er næsten alle primære kilder nu også ”Webbaserede kilder”. Der er ikke mindre kvalitet at finde i dette. Tværtimod. Det gælder digitaliserede Kirkebøger, folketællinger, tingbøger, lægsruller, billeder af gravsteder etc etc. I nogle andre lande er endnu flere kilder nu ”webbaseret”. Det gør det jo faktisk endnu nemmere at linke til sin kilde og det er ikke noget mindre værdifuldt i at det er et webbaseret program. Faktisk det modsatte. Når der er angivet et link til et online dokument er det min erfaring at flere faktisk checker om kilden er korrekt tolket og samarbejder om dette, end hvis man skulle slå op i et fysiks arkiveret dokument.

For ikke at nævne primære kilder som DNA-databaser der kun er tilgængelige webbaseret. ”Pater est”-reglen der bruges i slægtsforskning (At man formoder at ægtemanden i kirkebogen er far til børn født efter et bryllup) er jo basalt set 100% naiv ofte forkert og beviseligt kilde til mange fejl i slægtsforskning og dækker over de bedste slægtshistorier. I min egen familie har et DNA bevis endelig bekræftet hvad vi alle vidste var en hvid løgn indført i kirkebogen . Så længe leve samarbejde baseret på webbaseret slægtsforskning samt brug af DNA og mere kritisk læsning af de kulørte kirkebøger.

Private User
9/26/2018 at 9:15 AM

Ja, hvis det webbaserede program er fx arkivalieronline eller den del af Familysearch, der indeholder originale affotograferede og digitaliserede kilder, ville det jo hjælpe meget på kvaliteten - måske endda så meget, at jeg ville betale for at lægge mit eget arbejde ind!

9/26/2018 at 1:28 PM

Hej Gunnar
Hvis du vil skifte profilbillede på en person, uploader du billedet og angiver hvem personen er. Derefter går du ind på personens profil, vælger fanebladet medier og klikker på det billede du gerne vil have som profilbillede, derefter klikker du på 'Gør til profilbillede'.
Hvis du vil af med meddelelserne vedr. Smartmatch m.v. kan du gå ind i Kontoindstillinger, vælger Meddelelser og fjerner fluebenene ved 'Send mig en mail når der er nye Record Matches', 'Send mig en mail, når der er nye Smart Matches' og 'Send mig en email når der er nye Tree Matches', derefter skal du selv være OBS på disse, hvis du vil se dem. Der er måske også andre meddelelser, som du gerne vil af med, så fjerner du bare fluebenene ved dem også.
Venlig hilsen
Anders

9/28/2018 at 7:49 AM

Jeg vil i et vist omfang genoptage arbejdet i Geni, i det mindste forsøge at vedligeholde det jeg har lagt ind.
Min holdning til Pro medlemskab, og udgifterne der knytter sig hertil. Er uforandret.
Når jeg møder forhindringer i systemet, herunder My Heritage reklamer, vil jeg notere ned, så kan det være vi høres ved. Men ellers
Tak for gode svar, og tak til Anders for anvisninger på udskiftning af profilbilleder og henvisning til kontoindstillinger.
Med venlig hilsen
Gunnar Mogensen

Private User
10/13/2018 at 5:34 AM

Er der nogen der ved hvordan man i geni sletter doubletter. I mit stamtræ er der 3 personner som har flettet sig ind på min moster profil. Nu er der 4 profler af hendes børn og deres børn osv. Jeg har prøvet at slette et par personer som jeg ikke administrerer men har modtaget en besked om at jeg ikke kan tillade mig at slette i hans stamtræ, han mener ar jeg skal betale geni for at rydde op i sammenfletningerne eller finde mig i rodet.
Kan det være rigtigt?

10/13/2018 at 6:00 AM

For at initiere en fletning skal man have et pro-medlemskab, men hvis du har en i familien, der er pro-medlem, så skriv til vedkommende, at det vil være en god idé at starte en fletning af disse profiler. Så vil du modtage en anmodning om at godkende fletningerne, derefter kan der være lidt arbejde i, at udrede eventuelle diskrepanser mellem de flettede profiler. Det kan I så hjælpe hinanden med at afdække. det er min anbefaling aldrig at slette en profil, det kan afkoble store dele af slægtstræet. Er der tale om at 2 helt forskellige familier er blevet flettet gennem forkert ægteskab eller forkerte forældre, så er det heller ikke nødvendigt at slette, der kan du fjerne den forkerte relation, det bør du også skrive til vedkommende, der har foretaget ændringen og vedhæfte dokumentationen.

Private User
10/13/2018 at 6:34 AM

Jeg har ikke Geni pro med det har vedkommende som sammen med sin mor har flettet sig ind. Han er pludselig blev administrator af af min mosters profil. Han mener jeg skal betale geni for at løse problemerne. Normalt har har alle andre skrevet til mig for at spørge om de måtte skrive deres oplysninger ind i mit stamtræ.

Showing 1-30 of 37 posts

Create a free account or login to participate in this discussion