mitäs tehtäis poikkeamaraporteille

Started by Hannele Luhtala on Wednesday, October 24, 2018
Problem with this page?

Participants:

Showing all 16 posts

Hei
Tuolla poikkeamaraporteissa on järkyttävän paljon sellaisia profiileja, joissa ei ole kelvollisia linkkejä. Olen tässä pähkäillyt, että mitä niille tehtäisiin. Pistettäiskös jonkinlainen projekti pystyyn: jos jokainen aktiivikäyttäjä linkittäisi joka kerta kun Genissä jotakin tekee 10 profiilia, niin määrä vähenisi aikalailla. Vaikka kävisi vain joka toinen päivä kk:n ajan, niin se olisi jo 150 profiilia kk:ssa yhdellä käyttäjällä. Siis kun jokaiseen profiiliin saisi edes sen yhden oikean linkin. Olen tuota vähän kokeillut tuolla Kuhmoinen -Längelmäki akselilla eikä se 10 profiilia vie kauaa aikaa kun sinne profiiliin syntymä tai kuolemalinkin löytää. Minä ainakin aloittelevana sukututkijana joudun korjaamaan vain ns helppoja puutteita, mutta sekin on aina kokonaismäärästä pois.

Tämähän on loputon työmaa jos sitten tulee vielä koko ajan uusia profiileja, joissa ei ole linkkejä, joten ehkä tällä projektilla saisi tietoisuutta linkkien tarpeellisuudesta leviämään myös.

Mitäs tuumitte?

Syysterveisin Hannele

Noviisi-geniläisenä kaipaisin tähän ratakiskosta väännetyt ohjeet. Minulla on jonkinlainen harmaa haisu siitä mitä pitäisi tehdä, mutta ilman neuvoja en uskalla lähteä mitään muokkailemaan. Eli ihan A:sta alkaen: Mihin mennään genissä ja mitä sitten tehdään?

Terkuin Sari

Hei Sari! Siitä on varmaankin paras aloittaa, että varmistat, että kaikissa itse tekemissäsi profiileissa on linkki kirkonkirjoihin tai johonkin muuhun luotettavaan lähteeseen. Jos näin jo on, niin osoitteesta https://www.ysj.fi/poikkeamat/ löytyvät kunnittaiset poikkeamaraportit ja siellä oleviin poikkeamiin voi etsiä ratkaisuja ja kirjata ne ao profiiliin. Siellä on ylärivillä valinnat joista rastittamalla saa esim näkyviin vain lähteettömät profiilit.

Hannele

Kelpaako hautakivi sekä sukukirja?

Katselin läpi Jämsän poikkeamat. Löytyi yksi Hyppölä joka voisi olla sukukirjassani mainittuna mutta kelpaako se lähteeksi?

Hannele, tarkoitatko linkeillä lähteitä. Ilmeisesti. Oleellista lähteessä on, että kerrotaan mistä tieto on peräisin, linkki on hyvä täydennys. Oikeaoppiset sanovat, että lähde voi olla vain alkuperäisasiakirja, mutta ellei sitä ole saatavilla paikka mistä tieto on otettu on aina hyvä merkitä.
Ajatus on erittäin hyvä, mutta 10 alkuperäisasiakirjan kaivaminen ei kyllä ole pieni työ. Linkki Hiskiin on minusta aika hyödytön, paitsi jos tieto epätavanmukaisessa muodossa ja vaikeasti löydettävissä.

Harry: tarkoitanpa hyvinkin! Kun on sama pää kesät talvet, niin kaikki l:llä alkavat sanat kelpaa!!!

Minä olen katsellut lähinnä Padasjokea samoilla silmälaseilla kuin Hannele Jämsää ja lisäillyt digitaaliarkistosta valmiilla viittaustiedoilla varustettuja lähdetietoja. Ei ole vielä suurta vaaraa, että lähteettömät profiilit loppuvat...

Sukukirjat eivät ole lähteitä. Ne ovat Geniä ajatellen oheislukemistoa. Sukukirjoissa on aika paljon virheitä, eikä niitä pitäisi monistaa verkkoon.

Samalla kun olen lisännyt digiarkistosta lähdeviitteitä, olen katsonut lastenkirjoista, hiskistä ja kastekirjasta koko sisarussarjan, ja lastenkirjastahan saa pienellä työllä lähdeviitteet koko vauvaiän yli eläneelle pesueelle. Aika usein esivanhempien etsijät ovat jättäneet katsomatta heidän sisaruksensa. Vanhemmista ikäpolvista hiskillä ja digiarkistolla löytyvät sukkelaan myös hautaustiedot.

Hiski on hyvä apu päästä liikkeelle kun henkilöstä ei ole juurikaan tietoa.
Pelkästään Hiskiin en kyllä luota, etsin tiedon mahdollisuuksien mukaan alkuperäisestä digitoidusta. Olen itse aikoinaan tallentanut Hiskiin vihittyjä ja syntyneitä, jotka oli puhtaaksikirjoitettu alkuperäisistä kirkonkirjoista, joten virheen mahdollisuus on aina suurempi.
Kiitos tämän keskustelun, olen lisäillyt lähdetietoja Kiihtelysvaaraan.

Minusta mikään ei estä ottamasta tietoja ammattilaistasoisesta sukukirjasta mainiten sen. Pikemminkin voitaisiin sanoa, että henkilö, joka saa yhdistelyistä uusia sukulaisia on ihan samalla lailla "velvollinen" tarkistamaan tietoja ja lisäämään lähteitä kuin profiilin luojakin. Osa työstä on kuitenkin jo tehty.

Mikä nyt sitten on ammattilaistasoinen sukukirja... Kai sen pitäisi olla vertaisarvioitu julkaisu. Mutta siitä olen samaa mieltä, että jostainhan se epäileminen on aloitettava, ja sukukirjat ovat hyvä lähde siihen tarkoitukseen. Kun niissä olevia tietoja vertaa esimerkiksi digiarkistosta löytyviin tietoihin syntymäajasta ja -paikasta, kannattaa ehkä luottaa digiarkiston tietoihin. Kokonaan oma kapittelinsa on sitten nimien normalisointi, paitsi suomenkielisten myös ruotsinkielisten nimien normalisointi; tässä asiassa olen ottanut lusikan kauniiseen käteen ja yrittänyt kirjoittaa näkyville ("Tunnetaan myös...") kaikki mahdolliset nimien asiakirjoihin kirjoitetut (ja usein vain kuviteltavissa olevat suomenkieliset) kirjoitusasut. Genin tapa tuottaa sukunimiä on rasittava ja ainakin länsisuomalaisittain epähistoriallinen, ja siitä tulee paljon ilmoituksia profiilin ristiriitaisista tiedoista.

Epäillä aina pitää, mutta epäilyn voi minusta ulkoistaa jos virheen todennäköisyys ei ole suuri.

Yritin korjailla joidenkin profiilien tietoja, mutta näytti käyvän niin, että muutoksen avaaminen hävitti profiilista jokseenkin kaikki vanhat tiedot. Vielä eilen oli mahdollista korjata tai muuttaa vain yksittäinen tieto. Onko tämä nykytilanne uusi normaali? Jos on, niin mikä on tämän muurtoksen perustelu? Leo S

Genissä on taas joka vuotinen lähteiden lisäämistalkookamppanja, joten on hyvä muistuttaa tästä hienosta aloituksesta.

Jokainen Genin käyttäjä voi lisätä lähdetietoja julkisiin profiileihin.

Kun oma suku on kunnossa YSJ:n Poikkeamaraportista voi ottaa haluamansa kunnan työn alle.

Kun löytyy lähteetön on hyvä samalla avata koko perhe - yhteinen lähdetieto voi olla jo jollain toisella ja oma uusi lähde on helppo lisärä kaikille, jota se koskee.

Toinen reitti on paikkakuntaprojektit, joissa myös lähteettömät näkyy jo hakemistosivulla. Heritage-linkit on tulkittava vijeeksi - ei lähteeksi!

Ovatko YSJ:n Poikkeamaraportit ajan tasalla? Tänään tuli tämä tieto: "Tarkistus päättyi: 23:54:36 25.06.2022. Profiilien tiedot luettu Genistä välillä 08:51:33 10.06.2022 - 22:58:09 25.06.2022."

Päivitystahti on valitettavan hidasta, joten tuoreet puuttuu, mutta vanhoja lähteettömiä on useimmilla paikkakunnilla vielä yllin kyllin vaikka 2018 jälkeen onkin valtava parannus jo saatu aikaan

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion