• Join - It's Free

Naisten nimet sukututkimuksessa

Started by Private User on Friday, August 30, 2019
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
Showing all 2 posts

Naisten nimien muuntaminen sukupuussa aviomiehen nimeksi ei ole aina oikein järkevää, koska kirkonkirjoista yms. haettaessa ao. henkilöitä on usein vaikeuksia. Vanhemmatkin löytyvät helpommin kun naisen nimenä on hänen isänsä nimi tai tietenkin joskus äidin.

Olen itse sukututkimuskursseilla käydessäni oppinut, että naisten nimenä käytetään heidän isänsä sukunimeä tai patrioottia.
Seuraavassa linkissä on sukunimikäytäntöä ja aikakausia jolloinka käytännöt ovat muuttuneet. Geni tuntuu itse laittavan sukunimet puolison mukaan. Lieneekö amerikkalaisvaikutusta.

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi17s.htm

t. Anne Remes

Ennen 1900-luvun alkua naiset ovat pitäneet sukunimensä, vasta 1930 siitä tuli laillinen tapa Suomessa. Eli olisi hyvä että nimi vastaa lähdetietoja, myös nimien normaalistaminen mennyt välillä liian pitkälle, jos sukupaperereista löydettävissä aivan normaalinimiä Antero, Kaarin, Maaret, Jussa niin ne tulisi voida kirjata niin. Ja kaikissa muuntamisissa ainakin muistaa käyttää kielivälilehtiä. Olen huomannut nyt kun tullut GEDCOM lisäyksiä, että ei tunnista Suomen kohdalla duplikaatteja juuri näistä syistä, että nimet eivät vastaa lähdetietoja, tämä harmillista.

Geni tosiaan tarjoaa aina miehen sukua nimeksi ja (Amerikan puolelta löytyy paljon näitä mrs xx) ohjelmassa pieni bugi: jos on ehtinyt syöttää kaikki tiedot ja huomaa vasta sitten tietojen syöttämisen jälkeen poistaa sen automatisoidun sukunimen, katoaa samalla muukin tieto ja työ tarvitsee tehdä uudestaan.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion