Overijssel

Started by Private User on Tuesday, February 4, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 55 posts

Sinds kort is het mogelijk om plaatsen van de Geni locatie database aan te passen.

Hierbij hebben de Curatoren meer rechten.

Ook zijn er tussen 1800 en heden diverse herindelingen geweest, hierdoor zijn gemeentes erbij gekomen en weer verdwijnen.

Een voor een zullen de provincies langs gelopen worden. En als eerste Overijssel.

Dus hierbij de oproep mocht u een gemeente in Overijssel missen, meld het dan en dan zal deze met spoed toegevoegd worden.

Gaat het dan om verdwenen of huidige gemeentes?

It has recently become possible to adjust the locations of the Geni location database. The Bankruptcy Trustees have more rights in this regard. There have also been various reclassifications between 1800 and the present, as a result of which municipalities were added and disappear again. The provinces will be visited one by one. And the first in Overijssel. So here the call if you miss a municipality in Overijssel, report it and then it will be added urgently.

The above is what Google Translate gave me!

Het gaat om verdwenen gemeentes, de huidige zitten al in de database.

And the word Curatoren should be translated as Curators.

Gemeente Nijeveen is verdwenen tijdens de herindeling en bij de gemeente Meppel gevoegd

Nijeveen is nog weg als plaats aanwezig in de database, maar verdwenen als gemeente. Dient Nijeveen terug keren als een gemeente?

Een compleet overzicht is te vinden op:
https://dans.knaw.nl/nl/over/organisatie-beleid/publicaties/DANSrep...
Ook de site https://www.gemeentegeschiedenis.nl/ geeft een overzicht.

In 2007 is Ad van der Meer op dit onderwerp gepromoveerd. Hij is bereid eventuele vragen te beantwoorden: Ad99@upcmail.nl

ik stel voor om te beginnen met het correct noemen van de provincienamen.
in de engelse versie:
dr = drenthe
overste = overijssel

De reden waarom ik begonnen ben met Overijssel is dat automatisch OV vertaald is als Overste. Het probleem is dat het een voor een met de hand gewijzigd dient te worden.

Dus het voorstel van Private User neem ik volledig over en ben ik al mee bezig.

R van Wijk het is een goede tip, ik ga het bestuderen.

Uit het complete overzicht van R van Wijk komt, dat Almelo gesplitst is in Ambt Almelo en Stadt Almelo, maar later weer samengevoegd. Dus Ambt en Stadt is niet aangemaakt.

Mocht dit een probleem opleveren laat het even weten, dan wordt deze plaatsen wel aangemaakt, maar het heeft tot nu toe nog geen hoge prioriteit.

I Jhorst, Staphorst, Overste, 7955, NL
graag de spatie verwijderen tussen de I en de J

Die spatie verschijnt ook steeds in I jsselstein, heel irritant om het steeds te moeten verbeteren...

Ik heb "I Jhorst (Overste)" en "I Jsselstein" in de Geni locatie database aan gepast.

IJhorst ligt op de grens van Overijssel en Drenthe, maar echt volledig in Drenthe, dus ik heb de verwijzingen naar IJhorst (DR) en IJhorst (Overste), maar uit de database gehaald.

Mocht het zo zijn dat iemand kan bewijzen, dat IJhorst ooit in Drenthe heeft gelegen, dan dient IJhorst (Drenthe), maar weer aan de database toe gevoegd worden.

Het gaat om de verdwenen of huidige gemeentes van Overijssel tussen 1800 en heden.
Dus niet Overste of Drenthe of Openbaar Lichaam Z.IJ.P.

Blijven jullie s.v.p. wel de afkortingen voor de provincies handhaven? Als je ooit een afstammelingenrapport of voorouderverslag hebt gemaakt, zie je hoe irritant het is dat bij elke plaatsvermelding zoveel ruimte voor provincie en Netherlands (Nederland) nodig is. De lijst wordt er echt onoverzichtelijk door. Wat mij betreft mag Geni in die verslagen ook wel de landenafkorting gebruiken. Om die reden heb ik me aagewend om alleen nog NL te gebruiken, dan krijg je in elk geval niet die vervelende dubbele notatie.

De officiële instructie van Geni staff is om bij het aanmaken van nieuw plaatsen geen afkortingen te gebruiken.

Zo kan OV staan voor Overijssel, maar ook Oost-Vlaanderen.

IJhorst is een dorp in de gemeente Staphorst in de Nederlandse provincie Overijssel. IJhorst is gelegen in het Reestdalgebied op de grens van Overijssel en Drenthe

vroeger gingen de inwoners van de Wijk, nu onderdeel van de Wolden, allebei in Drenthe naar IJhorst om te dopen en te trouwen in de kerk. De Wijk had lange tijd geen eigen kerk.

diverse sites hebben daar problemen mee en hebben andere data voor de Wijk en IJhorst, en dat wordt telkens weer verkeerd overgenomen, vandaar de fouten in
geni's plaatsen"base".

ik stem voor geen afkortingen van de provincienamen.

Als gebruik maakt van geolocation voor het automatische invullen van de plaatsen namen dan krijg je een nette kaart met je familieleden als je deze link https://www.geni.com/map volgt.

Ik denk dat je bij het verbeteren van de locatiepositie ook de postcodes zou moeten beperken tot alleen de cijfers. Aanduidingen met letters verwijzen vaak naar wijk- of straatniveau en dat is in Geni niet logisch, tenzij een gebruiker echt de preciese locatiegegevens invult. Het is dus vaak een overbodige en foute aanduiding.

Postcode in Nederland met een letters passen bij een locatie op straat niveau. Ik moet zeggen dat sommige kernen uit een paar huizen een straatje zijn. Was het maar zo simpel. Maar in het algemeen klopt het.

Ooit postbode en postsorteerder geweest. Maar inderdaad er zitten nog vele rare fouten in de locatie database. Dus blijft het melden, want samen kunnen wij deze fouten er uithalen.
De database met plaatsen wordt niet meer automatisch gevuld.

En de locatie is een punt op de kaart en niet een gebied. Dus er dient een keuze gemaakt worden. Waar de punt komt.

Ik vind het moeilijk de discussie te volgen:
Volgens mij hebben genealogische gebeurtenissen een moment en een locatie. Als je de locatie aanpast naar huidige indelingen dan doe je de geschiedenis geweld aan.

Ambt Almelo en Stad Almelo waren toentertijd twee verschillende entiteiten die kan je niet nu als Almelo beschouwen. Het gebruik van de oorspronkelijke naam kan in veel gevallen meteen een aanwijzing zijn in welke tijd de gebeurtenis plaatsvond.

Als de inwoners van De Wijk naar IJhorst gingen voor hun dopen en trouwen dan was dat de locatie van de gebeurtenis; waarom is er dan verwarring met De Wijk?

Om dezelfde reden zijn huidige postcodes in principe niet te herleiden tot locaties 200 jaar geleden. Neem de Bijlmer in Amsterdam, nu allemaal flats en eengezinswoningen vroeger een enkele boerderij, het gebruiken van een postcode om die boerderij aan te duiden zal slaan als een tang op een varken.

ISO 3166-1 is de gestandaardiseerde lijst van namen en afkortingen van landen. ISO 3166-2 is de formele lijst van aanduidingen van delen van landen van ISO 3166-1.
Ik zie zelf liever dat we ons aansluiten bij deze standaarden dan ons eigen wiel uit te vinden.

Ik hoop dat de postcode aanduiding gaat verdwijnen uit de locatie-database. Die kan alleen nog nuttig zijn om een huidige begraafplaats te vinden.

Dus Ambt Almelo en Stad Almelo is een andere plaats in de tijd dan het moderne Almelo. Ik ben eens dat plek niet los kan worden gezien van de tijd. Maar in theorie kunnen deze los van elkaar genoteerd worden.

Als je woont in De Wijk, maar je doopt en trouwt in IJhorst, dan vind de geboorte en overlijden plaats in De Wijk, maar het trouwen in IJhorst.

De moderne wijk Bijlmer heeft een postcode, maar de boerderij niet.

Het voorstel om standaard namen te gebruiken voorkomt discussie en het risico dat Geni een andere naam voor plaatsen aanhoud, dan MyHeritage of de nationale archieven.

De postcodes zijn alleen nuttig voor de plaatsen na 1977. Dus het is handig dat een keuze te zijn voor een plaats zonder postcode.

Mijn doel is dat wij samen tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Een lange discussie is gewoon lastig te volgen. Het gaat nu om kleine details waarop niet iedereen dezelfde mening heeft.

Even wat verduidelijking mbt ambt en stad. Dat was ook het geval met enkele andere plaatsen in Overijssel, bijv. Zwolle (in dit geval heette dat Zwollerkerspel), Delden, Dalfsen, Ommen etc. Stad gaf de hoofdplaats zelf aan, Ambt gaf de verzameling van dorpjes en gehuchtjes rondom aan.

Ambt Delden bestond bijvoorbeeld uit Azelo, Bentelo, Hengevelde, Deldenerbroek, Wiene, Zeldam, Deldeneresch. Ga je zoeken in archieven dan is er een duidelijk verschil tussen de BS boeken. Ambt Delden zou een duidelijke aanwijzing zijn dat de persoon levensgebeurtenissen in 1 van die dorpjes heeft, en niet Delden zelf. Beter is nog om te zoeken welk dorpje het precies is geweest.

Niet dat ik het antwoord heb hoe hiermee om te gaan, maar om een inzicht te geven wat een aanduiding in verschil tussen ambt en stad kan helpen bij de genealogische zoektocht.

Ik hoop dat al die dorpjes ook in de database komen.

Eerst Ambt en stad. En dan de dorpjes. Alle kernen in het database zetten is veel werk. Vooral om dat elke kern ook een andere plek op de kaart heeft. En dan zit je op postcode niveau. Wat op het platteland de kernen is. Is op stadsniveau de straten en de wijken.

Nu zijn de dorpjes en gehuchten als verwijzing in de database. Dus verwijst naar Delden.
De eerste slag is de ambt en de Stad in de database te zetten.

Ik heb voldoende reden gelezen om de ambt en stad ook in de database te zetten.

Voor overijssel gaat het om 5 ambt, maar dus ook 5 stad.
Maar -kerspel en -adeel

Maar de wijken en buurschappen dat is een veel langere lijst, dus het zal langer duren voor dat die lijst ook in Geni Locatie database is.

Nog een toevoeging:
Ambt en Stad waren gemeenten, tot een gemeente kunnen diverse dorpen behoren zoals dat nu ook het geval is. De Burgerlijke Stand is op gemeenteniveau ingericht niet op dorpsniveau! Voor globaal 1811 waren het de kerkelijke gemeenten, volgens mij veel vaker op dorpsniveau georganiseerd.

het zijn niet alleen gehuchten, buurtschappen etc, maar trotse steden als Hasselt, Genemuiden, met daaronder dan bv Genne .
Zwollerkerspel is nu een wijk in Zwolle, toendertijd belangrijker dan Zwolle, bestaande uit
De volgende kernen maakten deel uit van de gemeente Zwollerkerspel: Berkum - Herfte - Zalné - Wijthmen - Genne - Haerst - Ittersum - Schelle - Oldeneel - Windesheim - Harculo - Hoog Zuthem - Laag Zuthem - Westenholte - Voorst - Frankhuis - Spoolde - 's-Heerenbroek - Veecaten - Cellemuiden - Mastenbroek,
ieder met zijn eigen geschiedenis, edelen, etc.
Nog erger, ieder ook met in iedere eeuw een andere spelling van de naam.
Net zoals je probeert om de doopnaam in te vullen en de alternatieven (trouwnaam, overlijdensnaam, etc als alternatieven mee te nemen, moet je m.i. ook de goede benaming van de geboorteplaats van die tijd vermelden.
In Friesland heb je een gemeente die half Friesland bevat, maar ieder dorp/stad is trots op zijn eigen
afkomst.
by the way: misschien voor als we Friesland behandelen: voeren we de hollandse namen of de Friese namen straks in de database in? of hebben we nog een nieuw land: Friesland ipv Nederland.

Avereest, Oud-Avereest, Balkbrug, de Krim, Dedemsvaart, Ambt Hardenberg, Stad Hardenberg,
vroeger zelfstandig nu allen onderdeel van de huidige gemeente Hardenberg
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Avereest

Showing 1-30 of 55 posts

Create a free account or login to participate in this discussion