Wie heeft er ook een dna test gedaan ?

Started by Private User on Thursday, June 11, 2020
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 57 posts
Private User
6/11/2020 at 2:02 AM

Heb je ook een dna test gedaan en het is beschikbaar op Geni dan hoor ik graag van jullie.
Dit is om eens even te kijken hoeveel Nederlandse Geni gebruikers hebben getest en wat hulp te bieden met de resultaten indien nodig

6/11/2020 at 2:17 AM

Mochten er gebruikers zijn die zo'n test hebben gedaan en daardoor aanlopen tegen onvertaalde pagina's laat dat dan even weten, dan kunnen we kijken of we die alsnog kunnen vertalen.

Private User
6/11/2020 at 2:21 AM

Goed idee Job ! Ik kan het eventueel vertalen daar ik veel dna werk doe in het Engels

6/11/2020 at 2:56 AM

Ik heb geen DNA test laten doen, dus ik zie zelf de meeste pagina's die daar betrekking op hebben niet en dat maakt het lastig om zulke pagina's te vertalen (dat is dus ook een reden dat er nog relatief veel op dat gebied nog onvertaald is).

Private User
6/11/2020 at 3:06 AM

heb ook een dna test gedaan bij my heritage

ans meijlink

6/11/2020 at 3:07 AM

Ik heb een dna laten doen maar ik heb nog geen contact gehad met treffers. De meesten zijn 3e-5e generatie. Ik ga binnenkort wat contacten leggen.

6/11/2020 at 3:18 AM

Ik doe daar niet aan mee. Ik weet dat het geen toegevoegde waarde heeft als het gaat om nog meer voorouders te kunnen vinden. De resultaten zijn bij mij allang bekend. Wat je krijgt is veelal de geografische spreiding van je familienaam. Ik zie dit als een commercieel circus.

6/11/2020 at 3:40 AM

Dag Anne Marie, Ik heb twee keer een DNA test gedaan. De eerste in Nederland in 2007, waarvan de resultaten in - Zonen van Adam uitgegeven door Barjesteh- zijn gepubliceerd.

De tweede keer door Leuven, maar de resultaten staan voor beiden niet op Geni.
IK kan je wel laten weten dat het de Haplogroep J2 gaf dat aanduid (volgens de deskundigen) dat hat een Romeinse of Romeinse slaven afkomst is !! Daar de familie uit het Land van Cuijk is dat interessant mewt de bekende Romeinse op gravingen aldaar !!

6/11/2020 at 4:13 AM

Heb nog geen DNA test gedaan. Heb nog twijfel over het succes van de uitkomst. Is het het geld waard. Ten tweede; kunnen de gegevens niet in verkeerde handen komen , nu en en/of later.

6/11/2020 at 4:17 AM

DNA-test gedaan via MyHeritage. Leuke uitkomsten.

6/11/2020 at 4:38 AM

Ik heb zojuist een de dna resultaten geupload naar geni en een gedcom bijwerking gedaan. Ben benieuwd wat het oplevert.

6/11/2020 at 4:52 AM

Voor wat betreft een GEDCOM verwerking wil ik iedereen aanraden even te kijken naar https://www.geni.com/projects/Nederlandse-handleiding-GENI-voor-Dum...

Private User
6/11/2020 at 4:59 AM

Kees Koopman over de mogelijkheid dat het in verkeerde handen komt, de dna test zijn autosomal dna tests er is niet veel wat mensen er mee kunnen doen het is ook niet voldoende om in een rechtszaak gebruikt te worden voor bijzoorbeeld vadershaps test.. In Amerika heeft de politie een mogelijkheid dna met een speciaal verzoek op te vragen, de meeste dna bedrijven vragen hier je toestemming voor wanneer je een test besteld.
Een DNA file is absolute onleesbaar voor de gewone mens.
Er kunnen geen specifieke bewijsbare medische problemen mee gevonden worden

Wat betreft de uitkomst dat kan heel verschillend zijn voor iedereen,ligt er aan wat er zoal in de familie heeft afgespeelt, als je verre or naaste familieleden hebt die geemigreerd zijn heb je een grote kans nichten en neven te vinden in het buitenland maar ook in Nederland kun je dna matches vinden.
Het heeft mij ontzettend geholpen met mijn stamboom.

Private User
6/11/2020 at 5:04 AM

Cornelis Alflen , sucess er mee als je vragen hebt over de resultaten neem even contact op

Private User
6/11/2020 at 5:10 AM

Ik heb geen specifieke reden om een DNA-test te laten doen, maar wil wel meer expertise opdoen over dit fenomeen, temeer daar via Geni veel mensen die bijvoorbeeld familie zijn van een profiel dat ik beheer (en dat zijn er nogal wat...) vragen om uitleg of meer info over directe relaties daarvan. Maar wat is wijs? Welke kit is dan om te beginnen aardig en niet te duur. Zelf nogal allergisch voor MH, omdat die de hegemonie over de stambomen van heel veel culturen en volkeren aan het 'opkopen' is (en gelukkig kochten ze ook de wereldstamboom toen die zo goed als failliet dreigde te gaan, maar dat legt ze nu geen wind-eieren...) en wil dus graag een meer 'onafhankelijk' bij voorkeur Europeesch, laboratorium inschakelen. Iemand een suggestie?

Private User
6/11/2020 at 5:24 AM

Private User er zijn onafhankelijke bedrijven die dna testen verkopen maar die zijn vreselijk duur en meestal worden die gebruikt voor vadershaps tests. Er is een grote commercieele markt voor dna test om dna verwanten te vinden dan blijf je toch steken bij Myheritage, Ancestry, FTDNA, 23andme enzovoort. Myheritage is meer populair bij Europese gebruikers terwijl Ancestry en andere meer gebruikt worden in Amerika en de rest van de wereld.

Myheritage is het goedkoopste en heeft ook het fijnste website om mee te werken wat dna betreft heel veel mogelijkheden, dus als je geinteresseerd bent mischien toch de beste keuze voor je, ook wat betreft privacy is MH veiliger

6/11/2020 at 5:34 AM

Dit is wat Geni zegt over DNA privacy (zie https://www.geni.com/company/privacy)

DNA-resultaten die naar Geni worden geüpload of overgebracht van partnerwebsites worden nooit volledig weergegeven op Geni - alleen afgeleide overeenkomsten, haplogroups en een niet-specifieke beschrijving van tegenstrijdige gegevens worden getoond.

We zullen uw DNA-resultaten niet delen met derden zonder uw toestemming na geïnformeerd te zijn (informed consent). Bij het uploaden van rauw autosomaal DNA naar Geni krijgt u de mogelijkheid om uw autosomale DNA anoniem te gebruiken om verder wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Deze selectie heeft geen invloed op hoe uw DNA resultaten op Geni worden weergegeven.

U kunt op elk gewenst moment uw DNA-resultaten volledig van Geni verwijderen, zoals beschreven in de DNA FAQ (https://www.geni.com/dna-tests/faq).

6/11/2020 at 5:34 AM

Van de DNA-test had ik hoge verwachting maar eenmaal de scan gedraaid zie ik een onafzienbare lijst met voornamelijk Amerikaanse deelnemers in de 5 & 6-categorie. Verre familieleden vinden is vooralsnog ene illusie. Dan vergat ik alles 4 à 5 jaar en heb de scan wederom gedraaid met hetzelfde resultaat.

Fijn om te weten dat ik 100% Germaans ben, ik zal het op mijn huisdeur-naambordje schrijven.

6/11/2020 at 5:50 AM

Heb gisteren een FTDNA besteld, dus nog even afwachten.

6/11/2020 at 5:51 AM

Test via My Heritage. Vandaag uitslag gehad

6/11/2020 at 6:15 AM

DNA test gedaan via MyHeritage. Verrassende uitslag, niet zo zeer voor de locaties maar welvoor de percentages.

6/11/2020 at 6:44 AM

Geen DNA test gedaan en ben dat ook niet van plan. De uitkomst is voor 98% onzin.

Private User
6/11/2020 at 6:55 AM

Jaren geleden heb ik een test laten doen via Myheritige. Ik krijg regelmatig bericht maar daar dit geen uitgebreide test was op veel markers kijk ik er niet meer naar. ik heb wel alle berichten bewaard voor misschien later(?) als dat er ooit komt. Spijtig dat ik niet mee gedaan heb aan het groot onderzoek van Familiekunde Vlaanderen jaren geleden dat wel uitgevoerd door KULeuven en zeer uitgebreid was.

Private User
6/11/2020 at 7:23 AM

Aart van Weelden het ligt aan de reden om een dna test te doen, wil je alleen je etniciteit weten dan is het nogal hit en mis daar dit door de dna bedrijven alleen vastgesteld word door gebruikmaking van de pool van andere leden die ook een test gedaan hebben, er is wel een stukje waarheid in maar het blijft een commercieel leuks
De andere reden om een test te nemen is om verwanten van dezelfde bloedlijn te vinden, dit is zeker geen onzin, DNA liegt nooit. Het is bijzonder goed voor mensen die geadopteerd zijn bijvoorbeeld er zijn vele reunies onstaan door een simpele dna test. De DNA tests waar wij nu over spreken zijn de autosomal test welke zo wel de vaderlijke kant als de moederskant onderzoeken voor dna overeenkomsten met anderen. DNA is een prima hulpmiddel bij het stamboom onderzoek

6/11/2020 at 7:43 AM

Ik heb een DNA test gedaan maar geen idee hoe ik deze in Geni upload. Hij staat wel op MyHeritage. Geen idee of t iets uitmaakt als ik deze ook op Geni upload als ik ooit een idee heb van hoe en waar dat moet

Private User
6/11/2020 at 7:44 AM

Het is jammer dat zo veel bedrijven reclame maken voor dna voor ethniciteiten uit te vinden, terwijl het vinden van dna overeenkomsten met andere leden eigenlijk veel bruikbaarder is, hier een voorbeeldje van mijn ''geschatte etniciteit van de verschillende bedrijven

MyHeritage geeft mij : Noord en West Europe 79.1% en Scandinavie 20.9 % het Scandinavie kan kloppen daar mijn 3x overgrootmoeder Noors was. West Europe klopt ook maar het is wel een hele ruime schatting

Ancestry :Duitsland, Belgie en Luxemburg met Nederland als de kern van oorsprong 51%, Engeland 44% en Zweden 5%

FTDNA: West en centraal Europa 89%, Oost Europa 6%, Engeland en Ierland 3% , Zuid oost Europa 2% en Oceanie

Zelf vind ik de ethniciteit resultaten wel grappig maar neem het wel met een korreltje zout met name vanwege de verschillende resultaten van de diverse bedrijven

Private User
6/11/2020 at 8:00 AM

@Elisbeth Janssen helaas is het niet mogelijk om de test van MyHeritage op Geni te gebruiken, tot nu toe kunnen alleen tests van FTDNA gebruikt worden

Private User
6/11/2020 at 8:08 AM

@Annemarie: waar worden die FTDNA-testresultaten opgeslagen? Onder Europees recht of verderweg?

Private User
6/11/2020 at 8:12 AM

Zo'n laboratorium weet-ik-waar kan jou als koper wel alleen de auto-somale resultaten terugsturen, maar ondertussen kunnen ze uit je speeksel wel je hele genoom afleiden en zit dat vervolgens jaren in hun kluizen opgeslagen. Ik zie er dus maar weer vanaf, totdat hier een bedrijf op basis van voldoende Europese grondrechten dit type werkzaamheden uitvoert onder controle van door mij gekozen overheden...

Showing 1-30 of 57 posts

Create a free account or login to participate in this discussion