Gerrit Freerks Seevat - Toevoegingen van Egbert L.

Started by Jacob Dirk Zeefat on Saturday, June 12, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Notitie Van gerrit freriks ZephatBesteDick,Zoals het in mijn kwartierstaat staat is het correct, ik heb hier aktes
van uit het HCO. De moeder van Aaltje Jans is Geertjen Jacobs. De beide vrouwen van Jannes Lourens
waren slecht in het betalen van hun rekeningen. Jacobje Geerts moest voor het gerecht komen vanwege een
schuld bij een bakker in Zwarsluis, Geertjen Jacobs later eveneens i.v.m. huishoudelijke artikelen. Gerrit
Freriks heeft de achternaam van zijn schoonvader aangenomen, was een lastig lidmaat bij de
Nederduits-Gereformeerde (zeg maar Hervormde) gemeente van Oldemarkt (werd geroyeerd) en is samen
met zijn vrouw toegetreden tot (de toen) n van de drie Doopsgezinde Gemeentes in Blokzijl.M vr gr,Egbert
L.Beste Dick,Nog wat vergeten: van Gerrit F. heb ik geen voorouders (niet naar gezocht, geen voorouder van
mij). De kans is groot dat je ze wel in het HCO (schoutambtarchief van Oldemarkt) kunt vinden. Is een
kwestie van uren/dagen alle microfiches uit die tijd doornemen. Ik vermoed dat Jannes Lourens uit Zeeland
kwam. Dit i.v.n. zijn achternaam.Groet,EgbertHallo Dick,Ik was in de veronderstelling dat dit jouw
kwartierstaat was.......Bijgaand de ledenlijst van de D.G. Gemeente Breestraat in Blokzijl met onder nummers
49 en 50 Gerrit Freerks en Aaltje Jans.Voor 1811 (Napoleon) waren achternamen niet verplicht. Veel
mannen in de Kop van Overijssel gebruikten echter wel toenamen (bijnamen, soms ook echte achternamen
in rijke families) voor het onderscheid, die snel konden veranderen. In Giethoorn kwam bijvoorbeeld iemand
voor met in de loop der jaren maar liefst drie
verschillende toenamen. De Vrijstate was onderdeel van Kalenberg en was een echte "vrijstaat". Tot circa
1730 betaalde men daar geen belasting en er bestaan dus ook geen belastinglijsten van voor die tijd. Ik heb
dus ook geen idee welke Freerk de vader was van Gerrit.M vr gr,Egbert
Married 03 Nov 1725 Oldemarkt, Overijssel, The Netherlands Echtgeno(o)t(e): Aaltjen Jannis Zeephat

Create a free account or login to participate in this discussion