Bruk av fosterbarn i "korteste biologiske relasjon"

Started by Hilde Tindlund on Monday, June 28, 2021
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 6 posts
6/28/2021 at 1:05 PM

Er det noen her som vet hvorfor kobling mellom fosterbarn og fosterforeldre brukes i korteste biologiske relasjon - eller "shortest blood relationship" som det heter på engelsk. Det gjør jo at slektslinjene i "korteste biologisk relasjon" blir helt feil.
På grunn av dette har jeg valgt å fjerne koblinger til fosterforeldre på profiler jeg har i nær familie og på et par profiler som ligger lang tilbake i tid, og heller legge fosterforeldrene inn i "Om"-feltet. Men man kan ikke gjøre det med alle profiler man kommer over, og spesielt ikke når det gjelder personer i nær fortid som har vokst opp som foster- eller adoptivbarn og som er koblet til både foster/adoptiv- og biologiske foreldre i treet.

Er dette en glipp fra Geni sin side, eller er det ment å være sånn?
Er det noen som vet om det er mulig å få endret på det?

Jeg legger ved 2 eksempler - begge eksemplene ligger i samme bildefil: https://www.dropbox.com/s/5fhcx955j8mckix/korteste-biologiske-relas...

Det øverste bildet viser min "biologiske" relasjon til en fosterdatter som skal være min "third cousin once removed". Jeg har en biologisk relasjon til fostermoren, men det er ingen biologisk kobling mellom fostermoren og fosterdatteren.

Det nederste bildet viser min "biologiske" relasjon til den biologisk faren til fosterdatteren. Den går fra fostermoren => fosterdatteren => fosterdatterens biologisk far.

Begge disse "biologiske" relasjonene er umulige fordi de går gjennom en fosterdatter som jeg ikke har noen biologisk relasjon til.

7/11/2021 at 7:30 AM

Hei Hilde Tindlund
Dette må vel nesten utviklere hos Geni svare på enn vi som brukere, men jeg er enig at det er feil.
Fosterbarn og adoptivbarn er en del av familien, men det er ikke en del av en biologisk relasjon.

Ser at dette også ofte blir feil i MyHeritage sin Theory of Family Relativity hvor teorier er basert på Geni og adoptiv/fosterfohold.

Mvh
Dag H.

7/12/2021 at 4:31 AM

Tenker at det kun er en gentest som kan avgjøre biologiske relasjoner. Og at det som er oppført som adoptivbarn/ fosterbarn like gjerne kan være et biolisk barn - kun for vitenskapen å avgjøre.

7/19/2021 at 7:09 PM

Dag Harald Liberg
Jeg spurte her for å høre om andre hadde noen tips å komme med, eller om det finnes en skjult innstilling for dette et sted som jeg ikke har funnet.
Dette vil helt klart skape krøll i DNA-teoriene hos MyHeritage. I de tilfellene der man har både biologiske foreldre og pleieforeldre så lønner det seg å koble fra pleieforeldrene og heller linke til de i "Om"-feltet - på den måten unngår man problemet. Men man kan ikke uten videre gjøre det på den måten innenfor de siste 100-120 årene.

7/19/2021 at 8:14 PM

Elisabeth Karstad
DNA brukt i slektsforskning er et fantastisk verktøy, men jeg tror vi går feil vei hvis vi tenker at alle slektsopplysninger er feil inntil vi har bevist med DNA at de stemmer.

Det er mange pleie- og fosterbarn-saker som er ganske klare. Vi har f.eks enslige mødre som måtte "sette bort" barna sine fordi de ikke klarte å fø de alene, og vi har saker der mor døde og enkemannen ikke kunne ta seg av barna alene. I mange slike tilfeller vokste barna opp hos andre i familien, særlig ute i bygdene. Slike saker ser man gjerne ut fra på informasjon i kirkebøkene og folketellingene.

Adopsjon kom først i 1917, og selv om barnet var adoptert så hadde barnet fortsatt arverett etter sine biologiske foreldre. Det ble endret først i 1935 - da ble alle bånd til biologiske foreldre brutt, og adoptivbarn hadde ikke lenger arverett etter biologiske foreldre. Den første tiden etter adopsjonsloven ble innført i 1917 kan man finne adopsjonsbevillinger i Norsk Kundgjørelsestidende eller notert i kirkeboka. Dvs at hvis man er heldig kan man fram til og med 1929 finne barnet i kirkeboka/fødselsregisteret med navn på biologiske foreldre, og adopsjonen med navn på adoptivforeldre i adopsjonsbevillingen eller notert i kirkeboka/fødselsregisteret.

7/20/2021 at 12:47 AM

Ingen vet hvor " haren hopper" :)

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion