DNA-osumat

Started by Esko Judén on Thursday, September 23, 2021
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 64 posts
9/23/2021 at 6:25 AM

Olen käynyt serkkutestin osumia läpi My Heritagella ja Family Tree DNA:lla.Tulokset poikkeavat toisistaan älyttömästi.Vain kaksi sukulaista löytyi alkupäästä, joilla suunnilleen samat cM arvot. Osaa ei löydy ollenkaan toisesta ja toisinpäin. Mistä tällainen johtuu?

Terv Esko

9/23/2021 at 6:36 AM

Vain pieni osa testatuista on molemmissa palveluissa.

Private User
9/23/2021 at 6:47 AM

Enintään 2% suomalaisista on testattu. Tuloksista löytyy siis joka viideskymmenes sukulaisesi ellet kuulu sukuun jota on perusteellisemmin testattu. Toisaalta (jos olet kuten minä) saatat olla sukua noin joka viidennelle suomalaiselle. MyHeritage:lla on itselläni yli 40.000 etäserkkua mikä noin 5-kertaisesti FTDNA-palvelusta löytyneisiin verrattuna. Tuloksesi kuulostaa ihan normaalilta.

-pn

9/23/2021 at 7:07 AM

Varmastikkin siksi, koska esimerkiksi minusta ei ole otettu minkäänlaista dna-testiä, niin ei kai vastaavaisutta voi olla

Private User
9/23/2021 at 7:49 AM

Olin yhteydessä Genin tukeen maaliskuun alussa siksi, että en ollut saanut enää DNA-osumia Family Finderista Geniin. Sain silloin vastauksen, että vika on FamilyFinderin päässä. FF:ssä minulla on tullut uusia osumia jatkuvasti, mutta viimeisin Geniin siirtynyt on helmikuulta 2021. FF:ssä minulla on kaikkiaan noin 16.000 osumaa.

Private User
9/23/2021 at 7:57 AM

Käyttääkö kukaan Geneanetin DNA-vertailua? Jonkin verran on myös Genin käyttäjiä siinä mukana, kaikkiin ei vain löydy polkua hakemallakaan.

9/23/2021 at 8:00 AM

Käytän vain Family Tree DNA, löytämättä serkkutestistä vain yhden osuman isälinjassa jotas kumpikin meistä ei löydä kytköksiä. Ainoa oikea löydös löytyi Finlanderin sivuilta etsimässä samaa isälinjaa, osoitteesta Yhdysvaltojen länsirannikolta.

Tosaalta 1700-luvun molemmin puolin avion ulkopuolisia lapsia on eri tietojen mukaan 10-17%. Varsinkin satamakaupumngeissa oli korkeita lukuja. Näin ollen yli noin 7 sukupolven takaa sukulinjan tiedot saattavat olla hyvinkin hataria!

9/23/2021 at 8:08 AM

Varmaankin siitä, että DNA testejä tarjoavat yritykset eivät ole kilpailusyistä johtuen yhdistäneet aineistojaan. Family tree lienee suomslaisille parempi, koska takana enemmän suomalaista testiaineistoa.

9/23/2021 at 9:05 AM

Olen samaa ihmetellyt, koska on nyt paljon poikkeamia. Lisäksi ovat jotenkin sotkeneet mieheni Hannun ja minun tiedot, koska saan hänen sukulaiset omikseni

9/23/2021 at 9:37 AM

Itse olen ottanut Myheritagesta raakadatan ja siirtänyt sen myös family tree dna:han yms :) Huomannut saman, että Geniin ei ole näitä ilmoituksia pitkään aikaan tullut.

Private User
9/23/2021 at 9:55 AM

Minäkin tilasin aikoinaan testin FamilyTreeltä, koska sitä suositeltiin suomalaisille parempana. Olen saanut FT:ssä 18 000 etäserkkua, MyHeritagessa yli 80 000. Savolaista sukua. :)

9/23/2021 at 10:02 AM

En tiedä miksi jouduin pois family treestä joasa olin ollut jo jonkin aikaa ???

9/23/2021 at 10:03 AM

Tuoreen MyHeritagen serkkutestin raakadan voi siirtaa ftdna:han, kunhan ei ole 6kk vanhempi.Näin säästyy rahaa. Yritin vähän myöhässä, eikä kelvannut. Geneaneriin voi siirtaa vanhankin. On selvä, ettei samoja osumia tule muilta toimijoilta, koska heillä ei ole materiaalina samoja henkilöitä.Geneanetissä on vielä vähän aineistoa, mutta viikottain tulee ilmoituksia pienistä osumista. Puolet melkein sellaisilla henkilöillä, jotka eivät ole Suomea nähneetkään.

Private User
9/23/2021 at 10:14 AM

En ole tehnyt dna testejä.

Olen itse aloittaessani sukuni tutkimuksen, maksanut virkatodistuksista kyseisen tuntipalkkion ja olen ollut tuloksiin jokseenkin tyytyväinen. Kun harrastus perhepiirissä laajeni, minun saamiani tuloksia vähäteltiin... ehkä syy on tämän kaltainen. Olen itse jo lopettanut tutkiskelun.

9/23/2021 at 11:41 AM

Itse olen MH:n kärkiosumista saanut selvitettyä sukuuni kuuluviksi. Useita kymmeniä. Geneanetistä muutaman kaikaisemman. Minun kohdallAani MH nähttää todella luotettavalta osumidn suhteen.

9/23/2021 at 11:50 AM

Hei Esko, En osaa valitettavasti sanoa tästä asiasta mitään.

9/23/2021 at 12:02 PM

Kokemukseni mukaan vain Family Tree testin antamat tulokset ovat luotettavia.
Family Tree Y-dna-111 on testi jota sukututkijat käyttävät.

9/23/2021 at 12:24 PM

Kyllä itse olen oman kokemukseni mukaan sitä mieltä että Myheritage sopii paremmin suomalaisille kuin kalliimpi Familytree dna. Serkkuosumia tulee enemmän ja dna matcheista saa enemmän tietoa perusversiollakin. Myheritage testi löytää kaukaisetkin serkut paremmin.

9/23/2021 at 2:47 PM

Huokea alle 50 Euron kansantesti selvästikin vastaa auttavasti kysymykseen kuinka lähellä me suomalaiset olemme Chingiz Khania ja hänen valtakaudellaan tapahtuneita kansainvaellus- tapahtumia pitkin Silkkiteitä. Koko Keski Aasia on kansoja kuten Uguurit Kiinassa jotka ovat kielisukulaisia Turkille, mutta rasistisesti voinee sanoa, ovat Aasialaista alkuperää.

Oma testaukseni antoi kymmenisen prosenttia Keski-Aasiaa. Vain unikokemukseni kahdelta jaksolta Kazakstanissa vahvistavat luottamusta testiin, josta kuitenkaan en parikymmentä vuotta sitten ollut kuullutkaan.

DNA testien perusteella Etiopiasta löydettiin ”juutalaia” joita kuljetettiin Israeliin 1970 luvun lopulta. Testit ilmeisesti silloin viritettiin löytämään juutalaisiksi luokiteltavia DNA ’jalanjäljen’ perusteella. Olen kuitenkin ymmärtänyt että DNA testejä voi säädellä ja parannella, jos tavoite selkeytyisi?

Vaikka minulla on kovin vähän serkkuja, en vielä oikein ole tästä tutkimusinstrumentista innostunut! Ehkä niiden, jotka rakentelevat ’puhtaita’ kansallivaltioita, tulisi innostua?

9/23/2021 at 8:23 PM

Voisiko olla, että eri firmat käyttää testeissä myös vähän eri alueita genomista. Eihän meiltä koko genomia ole luettu, vain tietyt geenialueet, jotka viittaavat tiettyihin alueisiin maailmalla jne.

9/24/2021 at 12:03 AM

Moni FT_DNA:sta on siirtänyt tuloksiaan MyHeritageen, näille eri yhtiöille on yhteistä tutkimuspaikka, joka on FT-DNA:n laboratorio, mutta kummallakin testissä tutkitaan eri "kohdat" eli omansa tutkimusalueet (genomista), siksi ne eroavat toisistaan.
FT-DNA:ssa paljon tutkittu suomalaisia ja toisessa varmaan enempi esim. amerikkalaisia jne. mutta myös suomalaisia. FT-DNA:n tutkimukset ovat kattavampia, testejä on kattavammin, isä-linjan eri tutkimukset ja äitilinjan tutkimukset.

9/24/2021 at 4:25 AM

Nämä testit ovat eri firmojen testejä ja kaikki eivät ole tehneet molempien firmojen testejä, joten siksi tuloksista ei löydy samoja henkilöitä.

9/24/2021 at 8:22 AM

Kuinka luotettavia nuo testilaitokset yleensä ovat...?

9/24/2021 at 9:04 AM

Eivät ole aukottoman luotettavia. Tein MyHeritagessa DNA-testin ja minussa on inuiittia eli tapauksessani saamelaista. Tiedän että kummalta puolelta se on. Serkkuni teki saman testin eikä hänellä ole inuiittia lainkaan vaikka samalta suvun puolelta on saamelaisperimää.

9/24/2021 at 10:16 AM

Hyvin luotettavia. Ette ota huomioon sitä että perimämme ei ole sisaruksillakaan samat. Joku saa enemmän ja joku ei ollenkaan tai vähemmän. Joku inuiitti geenit joka minullakin on ovat niin kaukaa että sukupuusta et sitä tule löytämään.

Private User
9/24/2021 at 2:16 PM

DNA-testit eivät valehtele. Ihminen voi väärentää lähes kaikkea muuta mutta DNA on jokaisella täysin yksilöllinen ja kertoo 100% perimäsi. Se miksi eri palvelut antavat eri tuloksia on tuolla jo muutaman kerran mainittu. Ihmiset käyttävät eri palveluita kun teettävät niitä testejä. Niillä palveluilla on myös eri tavat miten ”seulovat” ne testitulokset. FTDNA juuri kesällä päivitti omat toimintatapansa ja sieltä karsiutui paljon ns.silppua pois tuloksista. Silpulla tarkoitan niin kaukaisia sukulaisia, että yhteiset esi-isät löytyvät jostain satojen vuosien takaa. MyHeritagella on paljon osumia juuri sen takia koska se ”seula” on paljon löysempi. Tulee osumia niihin kaukaisiin 4-5. serkkuihin, jolloin se tulos, totta tosiaan, on jo epävarma! Minua ei ainakaan kiinnosta edes sellaiset osumat vaan korkeintaan ne läheisemmät, jos niitä tulee! Kannattaa tutustua aiheeseen, se on yllättävän mielenkiintoista ja tuo myös aivan uuden näkökulman sukututkimukseen!

9/25/2021 at 1:50 AM

Minä siirsin tulokseni Ftdnasta sekä MH että Geneanet mutta ihmettelen kun geneanetissä vain hyvin kaukaisia osumia kaikki joten en ole ketään heistä osannut yhdistää sukuun. Muissakaan ei ihan lähisukua mutta heitä ei varmaan ole testattukaan, useita serkkuja joilla sukupuut esillä, olen kyllä geninkin kautta löytänyt sukuuni kuuluviksi. Kiva olisi kun Geniin joskus saisi yhdistämisen takaisin.

Private User
9/25/2021 at 3:58 AM

En itsekään löydä yhteyttä kaikkiin Geneanetin tuloksiin. Jotkut löytyvät Genistä, osaan löytyy kaukainen yhteys. 7-8 cM segmentti on yleensä noin 12 serkku täällä.

Joskus yhteys on epäilyttävän kaukana suhteessa kromoselaimen antamiin yhteyksiin, joista osa on pidempiä segmenttejä, ja joillakin on useampi lyhyehkö yhteinen segmentti. Itse tulkitsen yhden segmentin viittaavaan yhteen yhteiseen esivanhempaan, joten useampi viitannee useampaan esivanhempaan.

Joskus polkua ei sukupuun tai Genin perusteella löydy ollenkaan huolimatta siitä, että DNA-yhteys löytyy.

Showing 1-30 of 64 posts

Create a free account or login to participate in this discussion