Anders Olofsson Lexberg - Namnet Lexberg

Started by Lizette Nicella Li on Saturday, January 15, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts

Hej
Är det någon av er som vet varför Anders Olofsson tog efternamnet Lexberg.
Jag vet att han lade till namnet någon gång runt 1797-1801.
Enligt skrift i kyrkböckerna i Fuxerna Lilla Edet.
Han var Båtekarl

Hej
Anders kom från gården Tronnum Sörgården i Torsby socken (nu i Kungälvs kommun) till gården Yttre Torp i Hjärtum där han arbetade som dräng. Han gifte sig 1794 med pigan Maja Svensdotter från Yttre Torp. Dottern Johanna föddes här 1795. Dottern Olena föddes 1797 i Fuxerna faderns namn Anders Olofsson. Familjen flyttade 1796 till Fuxerna, Anders Olofsson m familj.. Dottern Christina föddes 1801 och då står faderns namn som Anders Lixberg. Sonen Andreas föddes 1805 då står faderns namn som Anders Olofsson. Sonen Magnus föddes 1807 då står faderns namn igen som Anders Lixberg. Dottern Anna Catharina föddes 1809 os då står faderns namn för första gången som Anders Lexberg. Anders dog 1810. Maja gifte om sig 1812 med Olof Persson, som då lade till namnet Lexberg och de fick 4 barn till. Alla 10 barnen kom då att heta Lexberg i efternamn. Olof Persson Lexberg är min förfader. Jag har forskat länge och mycket på Lexbergsnamnet, men har inte funnit ut var Anders fick namnet ifrån!
Hälsningar Toby Andersson.

Tack för uppgifterna,, jag har också fått fram de efternamnen. Jag forskar för Eva Lexberg och hennes döttrar.Där kunde namnet Lexberg tagit slut…. Majas andra man tog ju senare över Anders efternamn som sagt. Jag var/är nyfiken varför han tog det efternamnet
Lizette Li

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion