• Join - It's Free

Karoline Josefina Monsdatter Østensen Juvik - Bruk av bilder

Started by Private User on Wednesday, February 9, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Bildet av gravsteinen er hentet fra Slekt og Data sin database over gravlagte

https://slektogdata.no/gravminner/grav/5318f6e5-2a28-40a1-895f-df53...

Er det innhentet tillatelse til å bruke bildet? hvis ikke er dette et brudd på reglene for gjenbruka av bilder og bildet må dermed slettes fra nettsiden.

- Rettighetshaver er den som har tatt bildet. Å skanne et vanlig fotografi er å fremstille et eksemplar. Digitale kopier er eksemplarer, de også. Det er lov å lage slike kopier til privat bruk, uten å spørre opphavsmannen om lov. Det dere sitter med av fotografier som dere har skannet til privat bruk, er altså ikke noe problem. Å fremstille eksemplarer som ikke er til privat bruk, er lov kun med opphavsmannens samtykke..

- Bilder på Internett: Å legge et digitalt fotografi ut på Internett er å spre bildet til allmennheten. Dette er kun lov med opphavsmannens samtykke. Digitale fotografier lagt ut på Internett kan gjerne frigis, dvs. at rettighetshaveren opplyser at det er tillatt å fremstille eksemplarer av dem, og/eller spre dem til allmennheten, for eksempel ved å trykke bildene i en bok eller bruke dem på et annet nettsted.

- Vi gjør oppmerksom på at det ikke er inngått avtaler med våre bidragsytere om at deres bilder kan brukes av andre uten samtykke.

Renathe, du skriver "avtale med våre bidragsytere" i siste setning uten at du identifiserer deg med annet enn Renathe. Kanskje bedre identifikasjon hadde vært bedre.

Hvilken Renathe?
Hvem er "våre bidragsytere" og siden du sier våre, representerer du noen?

Det er alltid best å identifisere seg selv og hvem en representerer, så blir det ikke noen misforståelser.

Ellers er jeg helt enig med det du sier.

Mvh
Remi Pedersen
Norsk kurator på Geni

Jeg har hentet informasjonen om bruk av bildene av gravminner fra Slekt og Data sin hjemmeside
Teksten finner du her
https://slektogdata.no/gravminner/faq

Har det motsatte problemet: Vil ikke bidra med bilder av gravminner så lenge Slekt og Data stempler bildene MINE med sitt navn og heller IKKE har opsjon til å merke bildene til fri ikke-kommersiell bruk

Det er tross alt mine bilder, og Slekt og Data har absolutt ingen rettigheter ovenfor mine bilder, så å stemple bildene med sitt navn samt å legge dem bak en betalings-mur bryter mine rettigheter. Det hadde vært noe annet hvis de hadde leid en profesjonell fotograf til å ta bildene.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion